شنبه, ۹ اسفند , ۱۳۹۹ Saturday, 27 February , 2021 ساعت ×
ضرورت سرعت‌بخشی به طرح جامع آلومینیوم
27 بهمن 1399 - 13:54
شناسه : 7144
در نشست با تولیدکنندگان صنعت آلومینیوم مطرح شد: رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: برای پایان دادن به آشفتگی در صنعت آلومینیوم، تدوین طرح جامع این صنعت باید سرعت بیشتری به خود بگیرد.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، وجیه‌اله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو در نشست با تولیدکنندگان صنعت آلومینیوم، اظهار داشت: اگر برنامه‌ریزی مناسبی در همه ابعاد صنعت آلومینیوم نداشته باشیم، دچار گرفتاری‌های بعدی خواهیم شد که کل کشور را درگیر خواهد کرد.

وی افزود: نمونه آن را در صنعت سرب و روی می‌بینیم که به‌رغم ایجاد بیش از ۴۰۰ هزار تن ظرفیت، تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد آن فعال است. نمونه دیگر، صنعت فولاد است که به سمت بحران ذخایر سنگ‌آهن پیش می‌رود.

نیاز به همکاری شرکت‎‌های فعال

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در بحث آلومینیوم، نیاز به هماهنگی و همکاری شرکت‌های فعال در این صنعت برای تدوین یک طرح جامع هستیم، گفت: این طرح با تمرکز بر همه ابعاد زنجیره و نیز بر مبنای شرایط سخت تحریم‌ها تدوین شود. با این حال، در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، از ظرفیت‌های آن برای توسعه صنعت استفاده خواهد شد.

جعفری ادامه داد: برای این منظور، کمیته تخصصی و هماهنگ‌کننده میان شرکت‌های فعال در این صنعت، برای بررسی دقیق برنامه‌های تولید، مواد اولیه و بازار صنایع بالادستی و پایین‌دستی تشکیل می‌شود.

محور تدوین طرح جامع، شرکت‌ها

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه این سازمان به عنوان هماهنگ‌کننده در تدوین طرح جامع آلومینیوم عمل می‌کند، گفت: هزینه مطالعات این طرح، از سوی ایمیدرو تامین می‌شود و محور تدوین این طرح نیز شرکت‌های فعال در این صنعت خواهد بود.

جعفری ادامه داد: این طرح به گونه‌ای تدوین می‌شود که همه فعالان این صنعت، از منافع حاصل از آن منتفع شوند.
وی با بیان اینکه در تامین مواد اولیه، در درجه نخست به دنبال استفاده از ظرفیت معادن داخلی هستیم، تصریح کرد: در اکتشافات پیشرو، موضوع افزایش ذخایر بوکسیت مورد توجه است. همچنین روی موضوع آلونیت در حال برنامه‌ریزی هستیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو یادآور شد: برای فعال کردن طرح معدن گینه، با توجه به اینکه ایمیدرو نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند، اولویت ما سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های تولیدکننده شمش آلومینیوم است.

بازار آلومینا حساس به عرضه

در ادامه پانته‌آ گرامی شعار، مدیرعامل شرکت بوکسیت گینه دابولا توگه (SBDT) در این نشست با بیان اینکه با توجه به ظرفیت ۸۰۰ هزار تنی آلومینیوم در حال حاضر، به ۱٫۴ میلیون تن آلومینا نیاز داریم، گفت: برای تولید یک تا ۲ میلیون تن آلومینا، به ۳ تا ۶ میلیون تن بوکسیت نیاز است.

وی افزود: از دهه ۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰، چین به واردات آلومینا نیاز فراوانی خواهد داشت و در نتیجه، بازار جهانی، این ماده اولیه یا وجود ندارد یا اینکه با قیمت بسیار گرانی عرضه خواهد شد.

گرامی شعار با اشاره به اینکه بازار آلومینا به عرضه بسیار حساس است، گفت: به عنوان مثال، تحریم شرکت روسال در سال ۲۰۱۸، موجب افزایش قیمت آلومینا در بازارها شد.

مدیرعامل شرکت بوکسیت گینه دابولا توگه ادامه داد: ایمیدرو در معادن گینه حدود ۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع معدن بوکسیت دارد. گزینه رسمی برای انتقال این معدن اولیه از معدن به بندر گینه، استفاده از لوله است اما مطالعاتی نیز روی بحث ریل نیز انجام می‌دهیم. در این نشست، محمد آقاجانلو معاون طرح‌های معدن و صنایع معدنی ایمیدرو، امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو، سعید پیرمرادی مدیر صنایع معدنی ایمیدرو، حمید مهتدی مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی، احمد مجیدی مدیرعامل شرکت ایرالکو، محمد رضا موثقی‌نیا مشاور مدیرعامل مپنا، محرابیان قائم مقام مدیرعامل شرکت سالکو، رضا گلگون نماینده شرکت سرمایه‌گذاری الغدیر به تبادل نظر پرداختند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.