شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
۷۰۰ میلیارد تومان سود خالص شرکت زغالسنگ طبس
18 بهمن 1399 - 16:39
شناسه : 6535
مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس خبر داد؛ مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس گفت: سود خالص 10 ماهه شرکت 567 میلیارد تومان بوده که تا پایان سال به 700 میلیارد تومان می‌رسد.
ارسال توسط : منبع : ایران اکونمیست
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، رمضان کریتی‌ثانی در نشست خبری عرضه سهام شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس با اشاره به عرضه اولیه این شرکت در فرابورس اظهار داشت: شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های زغالی در کشور است که طی ۷ سال متوالی برترین تولیدکننده زغال در کشور بوده است.

وی با بیان اینکه تولیدکننده کنسانتره‌‌ای هستیم که مواد اولیه تولید کک در کوره بلند و تولید فولاد به حساب می‌آید، افزود: یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید در مجموعه تمام مکانیزه در سال ۱۳۹۹ داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس با بیان اینکه امروزه ظرفیتی بالغ بر ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کک‌سازی ایجاد شده، گفت: برای این ظرفیت اگر بخواهیم کنسانتره زغال‌سنگ به ازای یک تن کک در نظر بگیریم که ۱۴۰۰ کیلوگرم نیاز است، باید ۴٫۵ میلیون تن تولید کنسانتره داشته باشیم.

کریتی ثانی یادآور شد: در سال گذشته حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن از این میزان را محقق کردیم که این نشان‌ دهنده نیاز بازار است.

وی با اشاره به تولید سالیانه زغال‌سنگ خام تاکید کرد: این مجموعه توان تولید ۵۲۰ هزار تن زغال‌سنگ خام را دارد که از این میزان ۲۰۸ هزار تن کنسانتره تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس با اشاره به توسعه این مجموعه بیان کرد: با بانک محلی صنعت و معدن در خراسان جنوبی مذاکره‌ای برای ۴۰۰ میلیارد تومان داشته‌ایم که با اخذ این تسهیلات، روند پروژه را سرعت می‌بخشیم.

کریتی ثانی با اشاره به ورود تجهیزات جدید به معادن اضافه کرد: ‌شرکت دو هدف را در کوتاه‌مدت و بلندمدت دنبال می‌کند که برای این موضوع افزایش سرمایه هم انجام شده است. یکی از اهداف، اصلاح مدار کارخانه زغال‌شویی است که این برنامه تا پایان نیمه اول ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد. نتیجه آن افزایش کنسانتره خواهد بود که حدود ۲۰ درصد فید ورودی کارخانه را افزایش می‌دهد.

وی افزود: همچنین برنامه بعدی، خرید سیستم لانگ وال است که در تمام کشورهای دنیا دو ست برای تولید مکانیزه استفاده می‌شود؛ به دلیل اینکه ست اول بعد از اتمام کار روی زمین می‌آید و اورهال می‌شود و ست دوم در این مدت شروع به کار می‌کند.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس گفت: سال ۱۴۰۰ تجهیزات لانگ وال را به روی زمین می‌آوریم که حدود ۳ هزار تن است و آبان ماه سال آینده اورهال این ست پایان می‌پذیرد. همچنین یک دستگاه ماشین برش به مجموعه اضافه می‌کنیم که ۲۵۰ میلیارد تومان برای آن اعتبار در نظر گرفته شده است.

کریتی ثانی با تاکید بر اینکه به دنبال حذف چوب هستیم، تصریح کرد: برای نگهداری از تجهیزات و معادن به زودی چوب را حذف می‌کنیم.

وی با اشاره به پروژه ذوب‌آهن گفت: پروژه بعدی این است که بتوانیم زغال‌سنگ منطقه به صورت مخلوط را در خود خراسان تهیه و کک مورد استفاده در کوره بلند اصفهان را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس با اشاره به بومی‌سازی قطعات مجموعه اظهار داشت: توانستیم یک هزار و ۴۲۷ قطعه را بومی‌سازی کنیم که تمام استانداردهای روی دنیا در آن رعایت شده است.

کریتی ثانی درباره افزایش ذخیره زمین‌شناسی گفت: در مزایده‌ای برنده شده‌ایم که با این اقدام ذخیره زمین‌شناسی مجموعه به ۱۴۰ میلیون تن می‌رسد و ۷۵ میلیون تن به ذخیره موجود که در حال حاضر حدود ۶۳ میلیون تن است، اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه دو مرحله افزایش سرمایه داشته‌ایم، یادآور شد: در سال ۹۹ از ۶ میلیون به ۵۰ میلیارد و بعد به ۲۰۰ میلیارد افزایش سرمایه داشتیم که با این میزان افزایش سرمایه، عرضه اولیه را در فرابورس برگزار کردیم.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس تاکید کرد: این میزان افزایش سرمایه به منظور افزایش کارگاه‌های نیمه‌مکانیزه انجام شد تا در زمان اورهال مجموعه مکانیزه مشکلی برای تولید نداشته باشیم.

کریتی ثانی با بیان اینکه تمام برنامه سال ۹۹ به صورت ۱۰۰درصدی محقق شده است، تاکید کرد: در ۱۰ ماه سال ۹۹، یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن تولید زغال‌سنگ خام داشتیم و تولید کنسانتره هم به ۵۱۴ هزار تن رسید. همچنین سود خالص ۱۰ ماهه ۵۶۷ میلیارد تومان بوده که تا پایان سال به ۷۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه بازار زغال‌سنگ فعلا تهدیدی ندارد، گفت: بازار به شدت نیاز به کنسانتره دارد و از آنجایی که تولید فولاد در حال افزایش است نیاز به کک دارد که ما این کک را تامین می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه زغال‌سنگ طبس چه سهمی در بازار دارد و چه برنامه‌ای برای صادرات دارید، اظهار داشت: ۴۰ درصد سهم بازار داخل متعلق به این شرکت است و همچنین ۵۰ درصد تولید منطقه‌ای را این شرکت انجام می‌دهد.

کریتی ثانی افزود: با توجه به اینکه در مزایده‌‌ای برنده شدیم و ۷۵ میلیون تن ذخیره زمین‌شناسی به مجموعه اضافه می‌شود، میزان تولید کنسانتره که در حال حاضر ۷۵۰ هزار تن است تا ۳۰۰ هزار تن دیگر افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به بازارهای صادراتی گفت: سال ۹۹ به دلیل ایجاد ارزش‌افزوده بین شرکت‌های داخلی، صادراتی نداشته‌ایم اما میزان صادرات در سال‌ ۹۸ به چین حدود ۹۶ هزار تن بوده و در حال حاضر بازارهای ترکیه، هند و پاکستان را هم رصد کرده‌ایم که فعلا بهترین بازار برای کک‌سازی همان چین است.

همچنین در این نشست شجاعی، عضو هیات‌مدیره زغال‌سنگ طبس با بیان اینکه بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در عرضه اولیه این مجموعه شرکت کرده‌اند، اظهار داشت: به هر نفر ۵۴ سهم رسید.

وی با تاکید بر اینکه روز بدی برای عرضه اولیه در بازار سرمایه بود، گفت: ارزش‌گذاری که بورس برای سهام زغال‌سنگ طبس کرده بود، رقمی حدود ۲ هزار ۵۰۰ تومان بود که به ۲ هزار تومان رسید و ۲۵ درصد از این مابه‌التفاوت نصیب سهامداران شد.

شجاعی با بیان اینکه سهام زغال‌سنگ طبس بسیار ارزنده است و سهامداران با دیدن کوتاه‌مدت به آن نگاه نکنند، ادامه داد: با افزایش ظرفیت از طریق به مدار آمدن کارخانه زغال‌شویی به ظرفیت تولید ۶۰ هزار تن کنسانتره اضافه می‌شود که از این طریق ۱۸۰ میلیارد تومان رشد به درآمدهای شرکت اضافه می‌شود. بنابراین ۴۰ تا ۵۰ درصد حاشیه خالص به سود ما اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به ورود ست دوم لانگ وال در اورهال ست اول گفت: با این اقدام سال ۱۴۰۳ میزان تولید کنسانتره به ۸۵۰ هزار تن می‌رسد.

عضو هیات مدیره شرکت زغال سنگ طبس با بیان اینکه در سال ۹۹ سود خالص شرکت حدود ۷۰۰ میلیارد تومان خواهد بود، تاکید کرد: طبق دستورالعمل ۹۰ درصد این سود قابل تقسیم است یعنی ۶۰۰ میلیارد تومان سود تقسیم می‌شود. شجاعی ادامه داد: سهامداران بابت اورهال ست اول لانگ وال نگران نباشند چرا که تولید کاهش پیدا نخواهد کرد. با ورود کارخانه زغال‌شویی ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن بیشتر می‌شد. همچنین تعداد معادن نیمه‌مکانیزه از ۶ کارگاه به ۹ کارگاه خواهد رسید و از ۳ شیفت کار به ۴ شیف کار می‌رسیم با این وجود کاهشی در نخواهیم داشت.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.