شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024 ساعت ×
ضرورت پرداخت سهم معادن مهریز در جهت توسعه شهرستان
04 خرداد 1400 - 12:40
شناسه : 12802
سخنگوی شورای اسلامی شهر مهریز مطرح کرد؛ سخنگوی مجلس شورای اسلامی شهر مهریز گفت: طبق ماده ۴۳ قانون ششم توسعه، معادن و صنایع معدنی علاوه بر عوارض آلایندگی تا یک درصد از فروش خود را باید برای عوارض آسیب‌های عمومی پرداخت کنند که این امر هنوز در این شهرستان اجرا نشده است.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، علیرضا ابویی سخنگوی شورای اسلامی شهر مهریز با بیان اینکه قانون مذکور در بیشتر شهرستان‌های معدنی کشور اجرا می‌شود، اظهار داشت: اجرا نشدن قانون در منطقه موجب نارضایتی شهروندان شده است و به رغم پیگیری‌های فراوان هنوز به هیچ نتیجه مناسب در شهر نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: مهریز به عنوان یکی از مناطق دارای معادن باید براساس ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه، به دلیل خسارت ناشی از بهره‌برداری به کشاورزی، بهداشت، سلامت و جاده‌ها، باید معادن و صنایع معدنی علاوه بر عوارض آلایندگی، تا یک درصد از فروش خود را باید برای عوارض آسیب‌های عمومی پرداخت کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مهریز، گفت: علاوه بر این باید ۲ درصد  از عوارض فروش معادن استان به شهرداری‌ها پرداخت شود؛ بنابراین با توجه به وجود معدن سرب و روی با ذخیره معدنی ۷۰۰ میلیون تن مواد معدنی در منطقه و وجود معادن دیگر می‌توان با وصول عوارض کمک بزرگی به شهرداری این استان کرد.

ابویی بیان کرد: اگر معادن شهرستان با پیگیری عملی مسئولان استان حق مردم و منطقه را پرداخت و به وظایف قانونی خود جدی و درست عمل کنند، بسیاری از مشکلات اقتصادی موجود که مانع اجرای طرح‌های فرهنگی و عمرانی است حل و موجب دلگرمی شهروندان خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از نماینده مردم حوزه انتخابیه مهریز در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استان خواستاریم وظیفه خود را نسبت به پیگیری، احقاق حق مردم و منطقه و تبعیت معادن از قانون را انجام دهند. علاوه بر این مشکل شورای اسلامی شهر که در اجرای طرح‌های خود به خاطر بی‌پولی دچار مشکل است، مرتفع سازند.

بر اساس آخرین آمار موجود هم‌اکنون از ۲۷ معدن در این شهرستان، تعداد ۲۲ مورد در حوزه شن، ماسه و سنگ با اشتغال‌زایی برای ۴۶۳ نفر فعالیت می‌کنند.

لازم به توضیح است که واحدهای معدنی یزد با تامین ۳۳ درصد خوراک فولاد کشور در رتبه اول و هشتمین استان صادرکننده محصولات غیرنفتی محسوب می‌شود.

براساس این گزارش، در یزد بیش از ۵۰ نوع مواد معدنی شامل سنگ‌آهن، سرب و روی، اورانیوم، خاک‌های صنعتی، باریت وجود دارد. همچنین در سه هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی و صنعتی آن بیش از ۸۰۰ نوع محصول تولید می‌شود. علاوه بر این هم‌اکنون سه هزار و ۷۰۰ پروانه صنعتی با سرمایه‌گذاری اسمی ۸۰ هزار میلیارد ریال و با حدود یکصد هزار اشتغال صنعتی در استان وجود دارد.

گفتنی است، یزد با ۱.۳ درصد جمعیت کشور، به لحاظ تولید صنعتی ۴.۴ درصد سهم تولید این بخش را در اختیار دارد؛ ۴۷ درصد اشتغال استان مربوط به صنعت و معدن است در حالی که میانگین این عدد در کشور ۳۲ درصد است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.