جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳ Friday, 26 July , 2024 ساعت ×
مدیریت هولدینگی، زمینه‌ساز رشد سودآوری
29 خرداد 1400 - 15:14
شناسه : 13953
بازدهی دارايی‌ها مولفه‌ای برای ارزيابی سودآوری يک سازمان و بهره‌وری دارايی‌های يک بنگاه اقتصادی است. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر بزرگ‌ترين توليدکننده مواد اوليه صنعت فولاد به شمار می‌آيد. اين شرکت در تلاش است که همسو با چشم‌انداز افق 1404 صنعت فولاد، ظرفيت‌های توليدی خود را گسترش دهد و در اين زمينه سرمايه‌گذاری‌های گستردهای را در زمينه احداث طرح‌های توسعه مختلف انجام داده است. رشد سودآوری اين شرکت موجب شده است تا اين سرمايه‌گذاری‌ها و در نتيجه، افزايش دارايی‌ها نتواند موجب کاهش نرخ بازدهی دارايی‌های اين شرکت شود.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

بازدهی دارایی‌ها (rate of return) یکی از معیارهای مهم و اساسی در بررسی و ارزیابی میزان سودآوری یک سازمان است و بیان می‌کند که سازمان تا چه میزان توانسته است به بیشترین بازدهی و بهره‌وری از دارایی‌های خود دست یابد. اتخاذ سیاست‌هایی مناسب از سوی مدیریت یک بنگاه اقتصادی به منظور مدیریت گردش دارایی‌های جاری می‌تواند عاملی اثرگذار در افزایش بازدهی دارایی‌های یک سازمان به شمار آید. به‌علاوه، اتخاذ برنامه‌ریزی مناسب برای مدیریت بهینه دارایی‌های فیزیکی یک سازمان و اجرا و پیاده‌سازی یک سیستم مدیریت دارایی‌های فیزیکی تا حد قابل‌ملاحظه‌ای سبب کاهش هزینه‌های عملیاتی، افزایش سودآوری و در نتیجه، رشد بازدهی دارایی‌های واحد تولیدی خواهد شد. تمرکز بر دارایی‌های مولد و سرمایه‌گذاری نکردن بر روی دارایی‌های غیرمولد دیگر عاملی است که سازمان را قادر می‌سازد تا به بازدهی و بهره‌وری مناسبی از دارایی‌های خود دست یابد.

اجرای طرح‌های توسعه و احداث پروژه‌های جدید نیز دیگر عامل اثرگذار در بازدهی دارایی‌های یک شرکت است؛ زیرا این طرح‌ها در ابتدا هزینه‌های زیادی را برای شرکت به وجود می‌آورند و با اینکه در گروه دارایی‌های ثابت قرار می‌گیرند، به دلیل عدم بهره‌برداری، باعث سودآوری نمی‌شوند. البته نباید از این موضوع غافل شد که بهره‌برداری از طرح‌های توسعه در زمینه رشد کمّی و کیفی و تنوع‌بخشی به محصولات سبب خواهد شد تا به میزان قابل‌توجهی به سودآوری و بازدهی دارایی‌های یک شرکت افزوده شود که این مسئله در نهایت به بازدهی دارایی‌های گروه خواهد افزود.

افزايش سود، زمينه‌ساز افزايش نرخ بازدهی دارايی‌ها

توجه به جایگاه صنعت فولاد در اقتصاد امروز، توسعه این صنعت و تکمیل زنجیره ارزش می‌تواند گامی مهم در جهت سودآوری، رشد اقتصادی، افزایش صادرات و ارزآوری به کشور باشد. با توجه به اینکه تامین مواد اولیه مورد نیاز برای ظرفیت‌های ایجادشده صنعت فولاد یکی از چالش‌های اصلی طرح‌های توسعه این صنعت است، توسعه واحدهای فعال در زمینه تامین مواد اولیه زنجیره فولاد یکی از عوامل مهم و تعیین‌کننده در تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ توسعه محسوب می‌شود. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد اولیه صنعت فولاد است. این شرکت در سال‌های اخیر توانسته است در مسیر حرکت به سمت تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر حرکت کند و سود بیشتری را محقق سازد. در نمودار ۱، می‌توان روند افزایش سود خالص شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر را مشاهده کرد. در نمودار ۲ نیز ارزش دارایی‌ها و نرخ بازدهی دارایی‌های این شرکت در سال‌های اخیر ارائه شده است. چنان‌که مشاهده می‌شود، این شرکت توانسته است به ‌رغم افزایش هرساله دارایی‌ها، بازدهی دارایی‌های خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد که این امر نشان از عملکرد مناسب شرکت در حوزه مدیریت دارایی‌های ثابت و جاری و بهبود بهره‌وری در این مجتمع دارد.

مديريت هولدينگی، زمينه‌ساز توسعه صنعت فولاد

چشم‌انداز نقش‌آفرینی منطقه گل‌گهر در افق ۱۴۰۴ صنعت فولاد، تولید ۲۴ میلیون کنسانتره، ۲۱ میلیون تن گندله و ۵ میلیون تن فولاد است. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، به منظور تحقق این چشم‌اندازها، اقدام به تشکیل شرکت‌هایی برای تامین مواد اولیه، تولید محصولات پایین‌دست و نیز تامین، پشتیبانی و فراهم آوردن زیرساخت‌های تولید و فروش، تحت مدیریت خود کرده است تا به این ترتیب بتواند در سایه مدیریت هولدینگی، به صورت قدرتمندتر و سریع‌تر به سمت اهداف خود حرکت کند. سرمایه‌گذاری گسترده این شرکت در زمینه توسعه ظرفیت‌های تولیدی موجب شده است تا دارایی‌های این گروه همواره روندی صعودی را طی کند، به گونه‌ای که ارزش دارایی‌های گروه از ۶۷ هزار و ۹۰۴ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۳ به ۳۰۷ هزار و ۹۹۸ میلیارد ریال افزایش یابد. در نتیجه اقدامات این شرکت در حوزه رشد تولیدات، سودآوری تلفیقی معدنی و صنعتی گل‌گهر در مدت یادشده از ۹ هزار میلیارد ریال به بیش از ۶۸ هزار و ۸۷۴ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

در نمودار ۳، می‌توان روند افزایش سود خالص تلفیقی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر را به تفکیک سال‌های مختلف مشاهده کرد. چنان‌که پیش‌تر نیز گفته شد، اجرای طرح‌های توسعه می‌تواند موجب کاهش بازدهی دارایی‌های یک بنگاه اقتصادی شود، اما همان‌طور که دیده می‌شود، عملکرد مناسب گروه معدنی و صنعتی گل‌گهر در زمینه رشد سودآوری نه‌تنها باعث نشده است که سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش دارایی‌ها موجب افت بازدهی دارایی‌های این شرکت شود، بلکه بازدهی دارایی‌های این گروه همواره روندی صعودی را طی کرده و از ۱۳٫۵ درصد در سال ۱۳۹۳ به حدود ۲۷ درصد در سال ۱۳۹۸ رسیده است. در نمودار ۴، می‌توان روند تغییرات ارزش دارایی و نیز بازدهی دارایی‌های تلفیقی گروه معدنی و صنعتی گل‌گهر را به تفکیک سال‌های مختلف مشاهده کرد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.