یکشنبه, ۳۱ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 21 July , 2024 ساعت ×
۷۰ درصد معادن ایران اکتشاف نشده‌ است
13 اسفند 1399 - 17:41
شناسه : 8344
نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، گفت: مدیریت معادن کشور باید به استان‌ها واگذار شود تا آثار بهبود اقتصادی در تمام مناطق کشور ملموس‌تر شود.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حجت الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، احیای معادن به شکل مطلوب را منوط به واگذاری مدیریت آن‌ها به خود استان‌ها دانست و اظهار داشت: اگر این اتفاق رخ دهد، بدون تردید تحولات عمیق و فوری در حوزه معدن ایجاد خواهد شد که اشتغال‌زایی در مناطق مختلف کشور، از جمله آن‌ها به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه واگذاری مدیریت معادن در راستای برنامه ششم توسعه، برنامه‌ریزی شده است، افزود: ابتدا باید اشاره داشت که دولت در این زمینه اهتمام جدی از خود نشان دهد. همچنین در حکمی که سه سال از زمان صدور آن می‌گذرد، تعریف شده است که درآمد نقد، باید حدود سه هزار میلیارد تومان باشد.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: مبلغ فوق، غیر از حقوق دولتی و مالکانه بوده و صرفا برای تداوم پروانه اشتغال معادن اخذ می‌شود. بنابراین پیشنهاد ما این است که این مبلغ در اختیار استان‌ها قرار گیرد تا از منافع مادی و فناوری آن بهره‌مند شوند.

تاج‌الدینی ادامه داد: برخی از استان‌ها حدود ۷ درصد معادن ایران را در خود جای داده‌اند، اما هنوز بیش از ۷۰ درصد آن‌ها اکتشاف یا استخراج نشده‌اند.

وی یادآور شد: اگر مبلغ سه هزار میلیارد تومان در اختیار استان‌ها قرار گیرد، رشد کمی و کیفی در حوزه معدن بیشتر می‌شود. بنابراین باید توجه داشت که احیای معادن می‌تواند جایگزین بسیار مناسب و مفیدی برای درآمدهای نفت و گاز باشد.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اینکه، سیاست‌های کلان برنامه‌های پنج ساله، در راستای کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی است، خاطرنشان کرد: اکتشاف و استخراج معادن، ضمن اثرگذاری مثبت بر اقتصاد، روند اشتغال‌زایی کشور را سرعت می‌بخشد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.