چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024 ساعت ×
آبان ماه پررکورد در شرکت فولاد هرمزگان به ثبت رسید
21 آذر 1402 - 16:06
شناسه : 36222
با هدف‌گذاری تولید فولاد سبز، شرکت فولاد هرمزگان در ادامه روند روبه‌رشد خود، موفق به ثبت رکورد روزانه و ماهیانه تولید اسلب در آبان ماه 1402 شده است. این شرکت با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلایندگی‌های صنعت فولاد، تولید فولاد سبز را در دستور کار خود قرار داده و در تلاش است با جایگزینی هیدروژن سبز، به یکی از نخستین تولیدکنندگان فولاد سبز در کشور تبدیل شود.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، آبان ماه ۱۴۰۲ در حالی برای شرکت فولاد هرمزگان سپری شد که این شرکت عظیم فولادی، رکوردهای خوبی در تولید اسلب و آهن اسفنجی به ثبت رساند. با نزدیک شدن به روزهای سرد سال و با توجه به اعمال محدودیت گاز صنایع، تولیدکنندگان فولاد کشور از هم‌اکنون باید خود را آماده مقابله با این چالش بزرگ کنند؛ در همین راستا، شرکت فولاد هرمزگان نیز در تلاش است با برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه در بلندمدت و هم‌دلی و تلاش مثال‌زدنی فولادمردان هرمزگانی، همچنان به روند روبه‌رشد خود تا پایان سال جاری ادامه دهد.

افزایش ۷٫۳ درصدی تولید «هرمز» در آبان ماه ۱۴۰۲

شرکت فولاد هرمزگان در آبان ماه امسال، موفق به تولید ۱۵۸ هزار و ۱۷۰ تن اسلب شد که این میزان با افزایش ۱۳٫۲ درصدی نسبت به ماه پیش از آن (۱۳۹ هزار و ۷۱۷ تن) همراه بود. میزان تولید آهن اسفنجی این شرکت در آبان ماه ۱۴۰۲، به ۱۵۶ هزار و ۷۴۹ تن رسید که حاکی از رشد ۱٫۶ درصدی نسبت به مهر ماه امسال (۱۵۴ هزار و ۱۸۴ تن) بود. «هرمز» در آبان ماه سال جاری، ۹ هزار و ۸۹۳ تن بریکت و ۱۰ هزار و ۸۲۵ تن آهک تولید کرد که این مقادیر به ترتیب با افزایش ۱۷٫۳و ۳٫۴ درصدی نسبت به ماه قبل از آن (هشت هزار و ۴۳۰ تن و ۱۰ هزار و ۴۳۶ تن) همراه بود. مجموع تولید شرکت فولاد هرمزگان در آبان ماه امسال، به ۳۳۵ هزار و ۶۳۷ تن محصول رسید که این میزان در مقایسه با ماه قبل از آن (۳۱۲ هزار و ۷۶۷ تن)، با رشد ۷٫۳ درصدی همراه شد.

شرکت فولاد هرمزگان در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس واقع شده است و دسترسی بسیار خوبی به آب‌های آزاد برای صادرات تولیدات خود دارد. بر همین اساس، این شرکت همواره صادرات اسلب را که بر اساس دانش و استانداردهای روز دنیا تولید می‌شود، در دستور کار قرار داده و حضور موفقی نیز در بازارهای بین‌المللی داشته است. این شرکت در آبان ماه امسال، ۵۲ هزار و ۵۹ تن اسلب در بازارهای صادراتی و ۸۳ هزار و ۸۳۷ تن اسلب در بازار داخلی فروخت و حجم کلی فروش اسلب «هرمز» در این ماه، به ۱۳۵ هزار و ۸۹۶ تن رسید. شرکت فولاد هرمزگان در آبان ماه امسال، به ۱۷ هزار و ۳۶۵ میلیارد و ۸۲۶ میلیون ریال درآمد حاصل از فروش داخلی اسلب دست پیدا کرد و موفق به کسب درآمد هشت هزار و ۵۹۱ میلیارد و ۹۹۹ میلیون ریال از فروش اسلب در بازارهای صادراتی شد. طی این مدت، این شرکت در مجموع توانست درآمد ۲۵ هزار و ۹۵۷ میلیارد و ۸۲۵ میلیون ریالی از فروش اسلب در بازارهای داخلی و صادراتی کسب کند؛ ضمن اینکه مجموع درآمد حاصل از فروش تولیدات شرکت فولاد هرمزگان در آبان ماه امسال، به ۲۶ هزار و ۴۹ میلیارد و ۴۳۶ میلیون ریال رسید.

آبان ماه سال جاری، با ثبت رکوردهای متعددی در واحد فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد هرمزگان همراه بود. ثبت رکورد روزانه تولید اسلب به میزان ۶ هزار و ۸۲۹ تن و رکورد روزانه تعداد ذوب ریخته‌گری شده به میزان ۵۸ ذوب در روز دوشنبه ۲۲ آبان ماه، از جمله موفقیت‌های «هرمز» در این مدت به شمار می‌آید. این در حالی است که رکورد قبلی روزانه تولید اسلب (۶ هزار و ۷۷۲ تن) در روز سه‌شنبه ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۱ و رکورد پیشین روزانه تعداد ذوب ریخته‌گری شده (۵۴ ذوب) در روز شنبه ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۱ به ثبت رسیده بود. همان‌طور که پبش‌تر اشاره شد، فولادمردان هرمزگانی در حالی موفق به ثبت رکورد ماهیانه تولید اسلب به میزان ۱۵۸ هزار و ۱۷۰ تن در آبان ماه امسال شدند که رکورد قبلی در این زمینه در اردیبهشت ماه امسال (۱۵۶ هزار و ۵۶۶ تن) به ثبت رسیده بود. علاوه‌براین، رکورد ماهیانه تعداد ذوب ریخته‌گری شده به میزان یک هزار و ۳۳۷ ذوب در آبان ماه امسال به ثبت رسید؛ رکورد پیشین این بخش در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ (یک هزار و ۳۲۰ ذوب) ثبت شده بود. ثبت رکورد ماهیانه تعداد ذوب تخلیه شده از کوره شماره ۲ به میزان ۶۷۴ ذوب، از دیگر موفقیت‌های «هرمز» در آبان ماه امسال بود. رکورد قبلی در این بخش در اردیبهشت ماه سال جاری (۶۶۵ ذوب) به ثبت رسیده بود.

شرکت فولاد هرمزگان در مسیر تولید فولاد سبز

بر اساس پیمان اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵، شرکت‌های بزرگ فولادی جهان با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حرکت در راستای کربن صفر، موظف به تولید فولاد سبز «Green Steel» با استفاده از هیدروژن سبز هستند. طبق آمار انجمن جهانی فولاد (WSA)، یک میلیارد و ۵۶۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فولاد خام در ۱۰ ماهه سال جاری میلادی توسط کشورهای مختلف در جهان تولید شده است. در این مدت، بیش از نیمی از فولاد خام جهان (۸۷۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن) توسط کشور چین تولید شده که به طور عمده از روش کوره بلند که کک و زغال‌سنگ به عنوان یکی از مواد اولیه اصلی تولید در آن به شمار می‌آید، برای تولید فولاد استفاده می‌کند. استفاده از کک برای تولید فولاد، میزان زیادی از گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسید کربن را در محیط‌زیست رها می‌کند. تولید فولاد در کشور ما به طور عمده با استفاده از روش احیای مستقیم و کوره قوس الکتریکی (EAF) بوده و از ابتدای ماه ژانویه تا پایان ماه اکتبر امسال، ۲۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد خام توسط شرکت‌های داخلی تولید شده است. با توجه به استفاده از گاز طبیعی به عنوان ماده اولیه اصلی در تولید آهن اسفنجی، می‌توان گفت در حال حاضر ایران در میان تولیدکنندگان فولاد سبز جهان قرار دارد. با این وجود، شرکت‌های بزرگ فولادی کشور با هدف کاهش هرچه بیشتر انتشار گازهای گلخانه‌ای و حرکت به سمت تولید کربن صفر، به دنبال تولید فولاد سبز با جایگزینی هیدروژن در فرایند تولید آهن اسفنجی بر پایه میدکس و پرد در واحدهای احیا مستقیم هستند و به نتایج قابل‌توجهی نیز در این زمینه دست یافته‌اند.

شرکت فولاد هرمزگان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی در کشور، موفق به تولید یک میلیون و ۲۰۴ هزار و ۱۵۶ هزار تن آهن اسفنجی در هشت ماهه ۱۴۰۲ شده که این میزان با افزایش ۱۸٫۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل (یک میلیون و ۱۸ هزار و ۹۰۹ تن) همراه بوده است. این شرکت با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلایندگی‌های حاصل از تولید فولاد، سیستم‌های فیلتراسیون هوا را در تمامی بخش‌ها و خطوط تولید نصب و راه‌اندازی کرده است. استفاده از سیستم پوششی داگ‌هاوس در کوره قوس الکتریکی، نصب سیستم پایش آنلاین ذرات معلق در هوا در واحد فولادسازی و نصب و راه‌اندازی سیستم پایش آنلاین گاز در واحد احیا مستقیم جهت اطلاع و کنترل وضعیت آلایندگی گازهای خروجی از دودکش مدول‌های «A» و «B» واحد احیا مستقیم، مطابق با شیوه‌نامه نصب و راه‌اندازی سیستم‌های پایش لحظه‌ای و پیوسته سازمان حفاظت محیط ‌زیست، از جمله اقداماتی به شمار می‌آیند که به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در این شرکت انجام شده است. از طرفی شرکت فولاد هرمزگان، پروژه اندازه‌گیری میزان انتشار کربن را بر اساس استانداردهای تعریف ‌شده از سوی انجمن جهانی فولاد اجرا و پیاده‌سازی کرده است. روش محاسبه در این پروژه بر اساس ضریب انتشار دی‌اکسیدکربن به ازای میزان تولید محصول شامل اسلب و آهن ‌اسفنجی و مصرف مواد اولیه شامل گندله، آهک، قراضه و همچنین مصارف انرژی است. از دیگر اقدامات «هرمز» در این زمینه می‌توان به بهینه‌سازی سیستم‌های غبارگیر و هم‌پوشانی فیلترهای کیسه‌ای جهت بهینه‌سازی عملکرد فیلترها اشاره کرد. در پایان باید گفت که با توجه به تاکید مدیرعامل هلدینگ مادر یعنی گروه فولاد مبارکه اصفهان بر ضرورت تولید فولاد سبز در بزرگ‌ترین فولادساز خاورمیانه، می‌توان این انتظار را داشت که شرکت فولاد هرمزگان با تبیین اهداف و استراتژی‌های خود در بلندمدت، در زمره برترین تولیدکنندگان فولاد سبز قرار بگیرد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.