سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
آغاز ساخت پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی
22 فروردین 1401 - 10:34
شناسه : 26458
وزیر نفت اعلام کرد: وزیر نفت گفت: اجرای طرح ساخت پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی با هدف جلوگیری از وقوع بحران کمبود بنزین در آینده‌ نزدیک و در عین حال، ایجاد ارزش افزوده از فروردین ‌ماه امسال آغاز می‌شود.
ارسال توسط : منبع : شانا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، جواد اوجی وزیر نفت، اظهار داشت: در صنعت نفت، روند پالایشی تغییر کرده و نگاه ما کاملا معطوف به تامین امنیت انرژی کشور و همچنین خوراک برای شرکت‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی است. در این زمینه، با ساخت مجتمع‌های پتروپالایشی که آغاز طرح ساخت نخستین مورد نیز فروردین‌ ماه امسال در استان هرمزگان رقم می‌خورد، این برنامه را دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی، نخستین پتروپالاشگاه تجمیع ‌شده در کشور است که در فروردین ‌ماه ساخت آن در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس آغاز خواهد شد.

وزیر نفت، گفت: درباره پالایشگاه‌هایی مانند بندرعباس، تهران و تبریز، برنامه کیفی‌سازی و ارزش افزوده محصولات آن‌ها در قالب هشت پروژه تعریف شده است و تاکنون به بسیاری از این پروژه‌ها مجوز تنفس خوراک نیز تعلق گرفته است که هر دو ماه نیز، نشست‌های مربوطه برگزار و شرایط به ‌طور کامل رصد می‌شود.

اوجی درباره زمان بهره‌برداری از این پروژه‌ها ادامه داد: از دو تا سه سال آینده این پروژه‌ها نیز به بهره‌برداری می‌رسند. این موضوع هم به سازگاری با محیط‌زیست کمک می‌کند و هم ارزش افزوده پالایشگاهی و اشتغال برای جامعه به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان نفت تولید کک سوزنی و اسفنجی از نفت کوره را نیز موضوعی مهم خواند و خاطرنشان کرد: در پالایشگاه نفت بندرعباس، یکی از محصولات نفت کوره است. با توانمندی پژوهشگاه صنعت نفت شاهد تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره در این پالایشگاه هستیم و دانش فنی زنجیره نفت کوره در کشور به این واسطه تکمیل شده است. آغاز پروژه ایجاد ارزش افزوده از پالایشگاه بندرعباس رقم می‌خورد که هم محصولات با ارزش افزوده بالا تولید کند و هم نفت کوره تولیدی آن با درصد گوگرد کم‌تر تولید شود. از جمله محصولات تولیدی، کک اسفنجی است که مورد نیاز صنایع آلومینیوم بوده و هر ساله با وجود تحریم‌ها واردات کک را انجام داده‌ایم، اما قصد داریم به‌ زودی در این زمینه نیز خودکفا شویم.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.