سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
آغاز عملیات اکتشاف محدوده‌های جدید در سنگان خواف
21 شهریور 1401 - 18:41
شناسه : 31720
مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان خواف گفت: نقاط ظرفیت‌دار در محدوده‌های یا‌د شده برای مراحل اکتشاف تکمیلی، گواهی کشف و بهره‌برداری مشخص شده و از این میان، عملیات حفاری در محدوده‌های مرکزی و شرقی سنگان به وسعت 20 هزار متر در دست اجرا است.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، حسن جعفری بیان کرد: برای بهره‌برداری موثر از ذخایر غنی این معادن، این مجتمع برنامه‌های اکتشافی متعددی را تعریف کرده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به اخذ پروانه اکتشاف برای ۱۰ محدوده جدید از پهنه سنگان اشاره کرد که در حال حاضر، عملیات اکتشاف در دست انجام است.

وی افزود: از آنجایی که این مجتمع بخش عمده‌ای از خوراک واحدهای کنسانتره و گندله‌سازی کشور را تامین می‌کند، سیستم حمل‌ونقل و زیرساخت‌های ارتباطی و جاده‌ای نامناسب موجب رکود و کاهش بازده مناسب استخراج و فرآوری معادن می‌شود و بهسازی زیرساخت‌های ارتباطی باید مورد توجه مسئولان ذی‌ربط قرار بگیرد.

مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان خواف عنوان کرد: راه‌های دسترسی به این معدن از دو مسیر آسفالته مشهد ـ تربت حیدریه به خواف ـ سنگان و مشهد ـ فریمان ـ تربت جام ـ تایباد ـ سنگان امکان‌پذیر است، علاوه‌براین، معادن سنگ آهن سنگان در فاصله ۱۸ کیلومتری سنگان از طریق جاده اختصاصی آسفالته با سنگان ـ خواف ـ تایباد نیز قابل دسترسی‌ است و در حال حاضر، مجتمع سنگ آهن سنگان از ایستگاه راه‌آهن اختصاصی برای حمل بار در مجموعه خود برخوردار است.

جعفری مطرح کرد: این امر مزیت‌های فراوانی را برای این مجتمع معدنی به همراه داشته است که ازجمله آن‌ها می‌توان به کاهش حوادث، استهلاک حمل‌ونقل جاده‌ای و صرفه‌جویی در مصرف سوخت اشاره کرد.

وی تصریح کرد: این مجتمع با بهره‌مندی از ایستگاه راه‌آهن اختصاصی، در سال گذشته توانست بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصولات معدنی به مقاصد مختلف بارگیری و حمل کند.

مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان خواف گفت: این مجتمع با تولید ۱۸ میلیون تن سنگ‌آهن و ۲۵ میلیون تن باطله‌برداری، رتبه نخست را از این نظر بین مجتمع‌های زیر مجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران کسب کرد.

جعفری ادامه داد: در راستای سیاست‌های کلان دولت سیزدهم برای جلوگیری از خام‌فروشی و تکمیل زنجیره تولید و بهره‌وری محصولات معدنی، صنایع معدنی و صنعت فولاد در کشور رونق گرفته و گام‌های بلندی برای بهره‌برداری از این ذخایر ارزشمند برداشته شده است.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین ذخایر سنگ‌آهن شناسایی شده ایران در منطقه سنگان خراسان رضوی قرار گرفته است، اذعان کرد: ذخایر این بخش به دلیل عیار منحصر به فرد و عدم وجود کانی مزاحم، از ظرفیت مناسبی برای تامین سنگ‌آهن مورد نیاز زنجیره تولید فولاد و توسعه صنایع پایین‌دستی معدنی و فلزی برخوردار است.

مجتمع سنگ‌ آهن سنگان خواف با بیش از یک میلیارد تن ذخیره، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد. 

بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ‌آهن، امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش‌ دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان، مجموعه اپال پارسیان، شرکت فراگیر توسعه سناباد و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی ایران، الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.

انتهای پیام//

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.