سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
آغاز مطالعات زمین‌شناسی در جنوب آذربایجان غربی
10 مرداد 1401 - 19:34
شناسه : 30855
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور بیان کرد: مطالعات جهت تهیه ۱۲ ورقه در سه لایه مطالعاتی در مساحتی بالغ بر هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع انجام خواهد شد.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، در نشست معرفی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی در استان آذربایجان غربی که با حضور محمد صادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی و جمعی از معاونان و مدیران برگزار شد، مطرح کرد: از مهر ماه سال گذشته، طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی را از استان خراسان جنوبی آغاز کردیم که تا مهر امسال به اتمام خواهد رسید.

وی افزود : در قالب طرح تحول، توانستیم مطالعات متنوعی را از سطح تا اعماق زمین در چند لایه اطلاعاتی تهیه و تولید کنیم که یکی از آن‌ها، نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس یک‌ پنجاه‌ هزارم است که در موضوع زیرساخت‌ها و توسعه شهری کمک خواهد کرد و می‌توان گفت هیچ پروژه عمرانی در کشور بدون در نظر گرفتن این گونه مطالعات زمین‌شناسی نمی‌تواند آغاز شود.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با بیان اینکه مطالعات از ابتدای مرداد ماه در استان آذربایجان‌ غربی نیز آغاز شده است، عنوان کرد: مطالعات جهت تهیه ۱۲ ورقه در سه لایه مطالعاتی در مساحتی بالغ بر هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع انجام خواهد شد.

عبدالحمید سرتیپی، مدیر کل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی نیز در این جلسه بیان کرد: مطالعات ژئوفیزیک در آذربایجان‌ غربی طی هفته‌های آتی آغاز خواهد شد و در این عملیات تحقیقاتی، ۱۵۰ کارشناس زمین‌شناسی جهت انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی در لایه اطلاعاتی مختلف حضور خواهند داشت.

وی اضافه کرد: انجام مطالعات ژئوفیزیکی و اکتشاف ذخایر معدنی توسط دولت‌ها، با هدف کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و مردم انجام می‌شود و امور حاکمیتی، اموری هستند که توسط دولت‌ها منجر به خلق ثروت می‌شوند.

مدیرکل صمت آذربایجان غربی اذعان کرد: تعاملات و سرمایه‌گذاری خوبی از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن در آذربایجان غربی صورت خواهد گرفت و طرح تحول، یک طرح مشارکتی حاصل از توافق‌نامه سه‌جانبه میان سازمان زمین‌شناسی، ایمیدرو و معاونت معدنی و فرآوری وزارت صمت اشت.

سرتیپی تاکید کرد: در طرح تحول و توافق‌نامه سه‌جانبه وظیفه حاکمیتی سازمان زمین‌شناسی، شناسایی و پی‌جویی مواد معدنی است و در ادامه با معرفی مناطق امیدبخش، قرار بر این است که نتایج و نقشه‌های تهیه شده، برای تکمیل اطلاعات و اکتشافات به ایمیدرو و معاونت معدنی محول شود و بقیه ذخایر و محدوده‌های امیدبخش حاصل از فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی از طریق مکانیزم‌های مناسب برای ایجاد فعالیت و تحرک به بخش خصوصی واگذار شود.

بر اساس گزارشی از صدا و سیما، وی یادآور شد: با انجام این طرح مطالعاتی، حدود ۴۵ ورقه نقشه زمین‌شناسی در استان آذربایجان غربی در مساحتی بالغ بر ۳۰ هزار کیلومتر مربع تهیه خواهد شد. برنامه پروازها و تهیه نقشه‌ها مشخص شده است و مطالعات زمین‌شناسی در مناطق تکاب، بوکان، شاهین‌دژ، میاندوآب و مهاباد انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.