سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024 ساعت ×
آماده حضور قدرتمند در بازار سرمايه هستيم/ پيشرفت قابل‌توجه پروژه گندله‌سازي
11 آبان 1402 - 9:44
شناسه : 35885
محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نیریز در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»: مجتمع فولاد غدير نی‌ريز، يکی از برترين توليدکنندگان آهن اسفنجی در کشور به شمار می‌آيد که علاوه بر توليد آهن اسفنجی با کيفيت عالی، به تازگی توليد 800 هزار تن بيلت فولادی را آغاز کرده است.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

 به گزارش «فلزات‌نیوز»، به دنبال احداث کارخانه گندله‌سازی با ظرفيت ۲٫۵ ميليون تن در سال جهت تکميل زنجيره فولاد است. در همين راستا، خبرنگار پايگاه خبری و تحليلی «فلزات آنلاين» گفت‌وگويی با محسن مصطفی‌پور، مديرعامل مجتمع فولاد غدير نی‌ريز تدارک ديده است که متن کامل آن را در ادامه مي‌خوانيد:

در خصوص تاريخچه و وضعيت پروژه‌های مجتمع فولاد غدير نی‎‌ريز توضيحاتی ارائه بفرماييد.

مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز، یکی از هشت طرح استانی تولید آهن اسفنجی و فولادسازی در کشور به شمار می‌آید که در سال ۱۳۸۶ با هدف تمرکززدایی از تولید فولاد توسط شرکت ملی فولاد ایران (به نمایندگی از ایمیدرو) در شهرستان نی‌ریز پایه‌گذاری شد. در سال ۱۳۹۲، عملیات احداث واحد احیا مستقیم این مجتمع با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن ‌اسفنجی بر پایه فناوری ایرانی پرد و با مشارکت ۶۵ درصدی هلدینگ صنایع و معادن غدیر آغاز شد و این پروژه در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید. در حال حاضر مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی در کشور شناخته شده و محصول تولیدی این شرکت با کیفیت عالی در بورس کالای ایران، عرضه و تماما معامله می‌شود. فاز نخست پروژه فولادسازی غدیر نی‌ریز با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن بیلت فولادی در سال، پس از یک وقفه طولانی ۱۶ ساله و با اتخاذ تدابیر لازم و افزایش سرعت اقدامات تکمیلی طی دو سال اخیر، سرانجام در اردیبهشت ماه سال جاری طی مراسمی با حضور مقامات کشوری، لشکری و استانی به بهره‌برداری رسید. همچنین با توجه به تولید بیلت و آهن‌اسفنجی در این مجتمع، اقدامات لازم برای تکمیل زنجیره فولاد و احداث واحد گندله‌سازی با ظرفیت تولید سالانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندله نیز در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه این پروژه با پیشرفت فیزیکی قابل‌توجهی در پایان نیمه نخست سال جاری همراه بوده است.

در حال حاضر توليدکنندگان فولاد کشور با چه چالش‌های عمده‌ای مواجه هستند؟

توسعه متوازن زنجیره فولاد طی سالیان اخیر، متاسفانه کمتر مورد توجه دولت و سازمان‌های ذی‌ربط قرار گرفته و این مسئله، ریسک تامین سنگ‌آهن برای واحدهای فعال در زنجیره فولاد را افزایش داده است. با تداوم روند فعلی و عدم توسعه معدن‌کاری به ویژه اکتشافات، بدون شک تامین خوراک مورد نیاز شرکت‌های فولادی در آینده به چالشی بزرگ تبدیل خواهد شد. با توجه به اینکه گاز به عنوان خوراک و ماده اولیه تولید آهن اسفنجی مورد استفاده قرار می‌گیرد، عدم تامین پایدار گاز صنایع فولادی به ویژه در واحدهای احیا مستقیم، یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت به شمار می‌آید. صنعت فولاد کشور در سال‌های اخیر علاوه بر معضل محدودیت تامین گاز، با مشکلاتی در زمینه تامین برق در روزهای گرم سال نیز مواجه بوده است. علاوه‌براین، قیمت حامل‌های انرژی به ویژه گاز طی چند سال اخیر افزایش یافته که این معضل، هزینه‌های هنگفتی را به شرکت‌های فولادی به ویژه تولیدکنندگان آهن اسفنجی تحمیل کرده و کاهش قابل توجه حاشیه سود صنعت فولاد را به همراه داشته است.

مجتمع فولاد غدير نی‌ريز چه اقداماتی در حوزه منابع انسانی در دو سال اخير انجام داده است؟

ما معتقدیم که نیروی انسانی، یکی از مهم‌ترین و پراهمیت‌ترین منابع در هر بنگاه اقتصادی به شمار می‌آید و بهره‌وری مناسب سرمایه انسانی، تاثیر قابل‌توجهی بر عملکرد نهایی سازمان خواهد گذاشت. از آنجایی که عملکرد هر یک از افراد، تاثیر مستقیم بر بهره‌وری کلی یک سازمان می‌گذارد، در این مجتمع برنامه‌های متعددی برای بهبود کارایی و ارتقای سطح بهره‌وری نیروی انسانی همچون آموزش در نظر گرفته شده است. مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز با توجه به راه‌اندازی پروژه‌ فولادسازی و همچنین پروژه‌هایی که در دست اقدام دارد، تمهیدات لازم برای آموزش نیروی انسانی کارآمد و با مهارت فنی بالا را در دستور کار خود قرار داده است. در این راستا، ابتدا کارکنان از طریق آزمون‌های استخدامی گزینش می‌شوند و پس از قبولی در آزمون، آموزش‌های لازم به آن‌ها داده خواهد شد. برای مثال، آزمون استخدامی پرسنل فولادسازی مجتمع با همکاری دانشگاه شیراز در خرداد ماه سال گذشته برگزار شد و نفرات برگزیده این آزمون پس از گذراندن مصاحبه‌های تخصصی و روان‌شناختی و کسب امتیازات لازم، به مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز معرفی شدند. در ادامه آموز‌ش‌های لازم به منظور تقویت کیفی برگزیدگان جهت فعالیت در کارخانه فولادسازی، طی تفاهم‌نامه‌ای با شرکت فولاد مبارکه در مجموعه فنی و مهندسی فولاد مبارکه ارائه شد. لازم به ذکر است که علاوه بر آموزش نیروهای جدیدالاستخدام، همواره عملکرد نیروهای انسانی شاغل در مجتمع به صورت مستمر، پایش و برنامه‌های لازم برای بهبود عملکرد آن‌ها تدوین و پیاده‌سازی می‌شود زیرا این مسئله باعث خواهد شد تا افراد با دریافت بازخوردهای لازم از عملکرد خود، در راستای اهداف و برنامه‌های سازمان گام بردارند.همچنین با توجه به وجود خطرات احتمالی در کارخانجات فولادی، همواره در راستای ایجاد و بهبود زیرساخت‌های حوزه بهداشت، ایمنی و محیط ‌زیست (HSE) گام برداشته‌ایم و استقرار واحدهای اورژانس و آتش‌نشانی برای ایجاد بالاترین سطح ایمنی، از جمله اقداماتی است که در حوزه (HSE) انجام داده‌ایم و همواره در تلاش هستیم که سطح استانداردهای خود در این حوزه را افزایش دهیم.

در خصوص اقدامات مجتمع در راستای حفظ محيط زيست و همچنين مسئوليت‌های اجتماعی توضيحاتی ارائه بفرماييد.

احداث تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی، یکی از پروژه‌های مهمی است که در این راستا در دستور کار مدیریت جدید مجتمع قرار گرفت. تا نیمه نخست سال ۱۴۰۰، مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده بود اما طی دو سال اخیر، عملیات اجرایی و تامین برخی تجهیزات مورد نیاز وارداتی علی‌رغم مشکلات ناشی از تحریم به سرعت پیش رفت. این پروژه نه تنها الزامات زیست‌محیطی مجتمع را برآورده می‌سازد بلکه اقدام ارزشمندی در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی نیز به شمار می‌آید. علاوه‌براین، در راستای ادای دین به محیط زیست اطراف، مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز احداث ۲۵ هکتار فضای سبز با تکیه بر گیاهان مقاوم به خشکی و سازگار با اقلیم منطقه و  احداث ۱۰ هکتار فضای سبز در محوطه مجتمع را در دستور کار قرار داده است. ایجاد کمربند سبز برای مهار باد با تکیه بر گیاهان مقاوم به خشکی و سازگار با اقلیم منطقه و مشارکت در نگهداشت ۵۰ هکتار باغ دانشگاه آزاد نی‌ریز، مشارکت در بهبود چرخه آب منطقه و تهیه طرح توجیهی فنی و اقتصادی فروش پساب تصفیه‌خانه شهر نی‌ریز به روش بیع متقابل و مشارکت در  احداث یک خط لوله آب به طول ۱۰ کیلومتر از سد چشمه عاشق جهت دسترسی پایدار مردم منطقه به آب آشامیدنی، از دیگر اقدامات مجتمع در این حوزه به شمار می‌آیند. در حالی که قرار بود آب مورد نیاز پروژه فولادسازی مجتمع از این چشمه تامین شود اما در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود، ترجیح دادیم این آب در اختیار مردم منطقه قرار بگیرد تا نیازهای کشاورزی آن‌ها مرتفع شود. مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود، اقدامات بسیاری در حوزه بهداشتی، درمانی، فرهنگی و ورزشی در سطح منطقه انجام داده است که از جمله می‌توان به خرید یک دستگاه (MRI) برای بیمارستان شهدای سلامت نی‌ریز و احداث مجموعه فرهنگی و ورزشی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در زمینی به مساحت هفت هکتار اشاره کرد.

آيا شاهد حضور مجتمع فولاد غدير ني‌ريز در بورس تا پايان سال جاری خواهيم بود؟

ما با هدف تامین مالی برای اجرای پروژه‌های در دست اجرا و تثبیت حضور در زنجیره ارزش صنعت فولاد کشور، ارتقای شفافیت مالی و سودآوری بیشتر برای سهام‌داران، آماده ورود به بازار سرمایه هستیم و پس از برگزاری نخستین نشست خود با مسئولان سازمان بورس در مهر ماه سال جاری، نخستین گام عملیاتی برای پذیرش در این سازمان را برداشیم. امیدواریم با اخذ مجوزهای لازم از سهام‌داران و مساعدت سازمان بورس، به زودی روند ارزیابی دارایی‌ها ‌و بررسی و تایید صورت‌های مالی شرکت، تکمیل شده و شاهد درج نماد مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در تابلوهای معاملاتی بازار سرمایه باشیم.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.