سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
آمادگی بازار مس برای رشد بی‌سابقه حجم تقاضا
27 خرداد 1402 - 10:10
شناسه : 34408
به گفته بانک «Citigroup»، بازار مس ممکن است در سال‌های آینده با یک حجم بی‌سابقه از تقاضا روبه‌رو شود؛ چراکه سرمایه‌گذاران به دنبال منفعت بردن از افزایش قیمت پیش‌بینی شده این فلز هستند.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، این سرمایه‌گذاران معتقدند که این افزایش قیمت ناشی از رشد حجم تقاضا برای خودروهای الکتریکی (EVs) و انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود.

براساس این گزارش، مکس لیتون، مدیرعامل بخش تحقیقات کالا در بانک «Citigroup»، اخیرا در مصاحبه‌ای با موسسه «BloombergNEF» عنوان کرد: اکنون زمان ایده‌آلی برای خرید مس توسط سرمایه‌گذاران است؛ چراکه قیمت مس همچنان به دلیل رکود اقتصاد جهانی افزایش نیافته است. این فلز در حال حاضر حدود هشت هزار و ۳۰۰ دلار در هر تن معامله می‌شود که حدود ۲۶ درصد از بالاترین ثبت رکورد تاریخی قیمت آن یعنی ۱۱ هزار و ۳۰۰ دلار در ماه اکتبر ۲۰۲۱ کاهش یافته است.

به گفته لیتون، پیش‌بینی می‌شود قیمت مس تا سال ۲۰۲۵، به ۱۵ هزار دلار در هر تن برسد؛ جهشی قیمتی که مشابه آن برای قیمت نفت در سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد و قبل از آن بسیاری از سرمایه‌گذاران اقدام به خرید حجم زیادی از نفت کرده بودند.

بانک «Citigroup» اعلام کرد که قیمت مس ممکن است در کوتاه‌مدت کاهش بیشتری پیدا کند اما طی ۶ تا ۱۲ ماه آینده، روند رشد قیمتی را آغاز خواهد شد. این بانک دلیل ارائه چنین اظهارنظری را عدم تعادل و شکاف گسترده بین عرضه و تقاضا در بازار دانست؛ شکافی که به گفته این بانک انتظار می‌رود با افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی و انرژی‌های تجدیدپذیر روند صعودی به خود بگیرد.

افزایش رشد فروش حجم خودروهای موتور احتراق داخلی تا سال ۲۰۳۰

آنچه که مسلم است، این موضوع است که وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) در مقایسه با وسایل نقلیه موتور احتراق داخلی (ICE)، تا سه برابر به فلز مس بیشتری نیاز دارند. این مسئله یک چالش محسوب می‌شود زیرا تعداد ذخایر مس تازه کشف شده در حال کاهش است و زمان لازم برای اجرای فرایند کشف و استخراج تا فرایند تولید به دلیل افزایش هزینه‌ها روند صعودی به خود گرفته است. طبق گزارش شرکت «S&P Global»، از ۲۲۴ ذخایر مسی که بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ کشف شده، تنها ۱۶ مورد آن در دهه گذشته بوده است.

در عین حال حجم فروش خودروهای الکتریکی در حال افزایش است. سال ۲۰۲۲، مجموع حجم فروش این خودروها به ۱۰٫۵ میلیون اتومبیل رسید. بررسی‌های موسسه «BloombergNEF» نشان می‌دهد که حجم فروش این خودروها تا سال ۲۰۲۶، به حدود ۲۷ میلیون اتومبیل افزایش خواهد یافت. طبق پیش‌بینی‌های این موسسه، حجم خودروهای موتور احتراق داخلی تا دو سال دیگر به اوج خود خواهد رسید و پس از آن بازار عمدتا تحت سلطه خودروهای الکتریکی و تا حدودی خودروهای هیبریدی خواهد بود. تا سال ۲۰۳۰، خودروهای الکتریکی حدود ۴۴ درصد از کل حجم فروش خودروهای سواری را به خود اختصاص می‌دهند و این حجم تا سال ۲۰۴۰، به حدود سه چهارم کل حجم فروش خودروهای سواری خواهد رسید.

شرکت تسلا که بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در جهان محسوب می‌شود، در سال ۲۰۲۳ شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی ارزش سهام خود نسبت به سال ۲۰۲۲ بوده و پس از شرکت «NVIDIA» با رشد سهام ۱۶۶ درصدی و شرکت «Meta» با رشد سهام ۱۲۰ درصدی، به عنوان سومین شرکت برتر از لحاظ عملکرد بر اساس شاخص ۵۰۰ شرکت برتر به شمار می‌آید. در واقع، سهام شرکت تسلا از ماه اکتبر ۲۰۲۲ زمانی که ایلان ماسک شرکت توییتر را به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خرید، اکنون به طور کامل بازیابی شده است.

خرید سهام شرکت توییتر توسط ایلان ماسک، این نگرانی را در سرمایه‌گذاران در مورد توانایی وی و درگیر بودن در مسائل شرکت دیگر و کمرنگ‌تر شدن نقش وی در مدیریت سازنده خودروهای الکتریکی ایجاد کرد. البته ناگفته نماند که ایلان ماسک، مدیریت در شرکت اسپیس ایکس را نیز بر عهده دارد و در آنجا هم عملکرد مدیریتی بسیار مناسبی از خود ارائه داده است.

روز جمعه ۱۰ ژوئن ۲۰۲۳، دوازدهمین روز متوالی بود که ارزش سهام تسلا افزایش یافت. بر اساس گزارش‌های دریافتی، شرکت تسلا چنین افزایش ارزش سهامی را از ماه ژانویه ۲۰۲۱ شاهد نبوده است.

سهام این خودروساز مستقر در شهر آستین ایالت تگزاس هفته گذشته پس از اعلام این خبر که مدل خودروی الکتریکی محبوب این شرکت با نام «Model 3» واجد شرایط دریافت هفت هزار و ۵۰۰ دلار اعتبار مالیاتی برای مصرف‌کننده این خودرو است، افزایش یافت. این اقدام به این معنی است که در ایالت کالیفرنیای آمریکا که اعتبار مالیاتی هفت هزار و ۵۰۰ دلاری برای خرید خودروهای الکتریکی در نظر گرفته شده است، موجب کاهش قیمت تمام شده برای خرید یک ماشین الکتریکی شرکت تسلا مدل S به نسبت قیمت خرید یک تویوتا کمری خواهد شد.

برای واجد شرایط بودن برای دریافت اعتبار مالیاتی خرید خودرو الکتریکی در ایالات متحده آمریکا، شرکت تسلا باید تغییراتی را در نحوه تامین مواد اولیه برای تولید باتری‌های خود مطابق با قانون کاهش تورم آمریکا که در ماه آگوست ۲۰۲۲ به تصویب رسید، اعمال کند.

بر طبق این قانون، ۴۰ درصد از مواد اولیه برای تولید باتری خودروهای الکتریکی باید در ایالات متحده آمریکا یا در کشوری که توافق‌نامه تجارت آزاد با این کشور دارد، استخراج یا فرآوری شود. طبق این قانون، این میزان تعیین شده سالانه افزایش خواهد یافت و تا سال ۲۰۲۷، حدود ۸۰ درصد از فرایند تولید باتری باید در ایالات متحده آمریکا یا در یکی از کشورهای دارای توافق‌نامه تجارت آزاد با این کشور تولید شده تا واجد شرایط دریافت کامل اعتبارات مالیاتی شود.

ارزش سهام شرکت تسلا از زمان اعلام این خبر در روز پنجشنبه ۹ ژوئن ۲۰۲۳، مبنی بر اینکه خودروهای الکتریکی ساخته شده توسط شرکت جنرال موتورز (GM) می‌توانند از سیستم سوپرشارژرهای شرکت تسلا در آمریکای شمالی از سال آینده استفاده کنند، یک افزایش را به ثبت رساند. این اقدام نه تنها به مشتریان خودروهای الکتریکی شرکت جنرال موتورز امکان دسترسی به ۱۲ هزار ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی در سراسر قاره آمریکای‌شمالی را می‌دهد بلکه موجب افزایش ارزش سهام بازار شرکت تسلا از طریق این زیرساخت‌ها خواهد شد.

ایلان ماسک در جست‌وجوی تامین فلز مس برای کارخانه خودروسازی تسلا

طبق گزارش‌های دریافتی، ایلان ماسک در ماه می ۲۰۲۳ با لاوسنمسرین اویون اردین، نخست وزیر مغولستان ملاقات کرد. جزئیات زیادی از این دیدار به بیرون درز پیدا نکرد اما شایان ذکر است که کشور مغولستان، یک کشور غنی از معادن مس به شمار می‌آید و چهارمین معدن بزرگ مس جهان را در خود جای داده است که به طور مشترک توسط شرکت «Rio Tinto» و دولت مغولستان مدیریت می‌شود.

شرکت «Rio Tinto» در ماه می ۲۰۲۳ اعلام کرد که سرانجام فرایند تولید در معدن مس مغولستان که در ۱٫۳ کیلومتری (۰٫۸ مایلی) و نزدیک به بیابان گبی قرار دارد، آغاز شده است.

احتمالا شرکت تسلا با دسترسی به این مس قصد دارد یک واحد فرآوری فلزات در مغولستان احداث کند. این موضوع با توجه به قرار داشتن یکی از کارخانه‌های خودروسازی این شرکت در شانگهای چین منطقی به نظر می‌رسد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.