سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
آیین راه‌اندازی معاملات آتی کاتد مس برگزار شد
30 آذر 1400 - 9:01
شناسه : 21997
آیین مراسم راه‌اندازی معاملات آتی مس کاتد، معاملات گواهی‌سپرده کاتد مس و گواهی سپرده میلگرد صبح روز دوشنبه 29 آذرماه با حضور رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، مقامات و مسئولان ذی‌ربط در محل تالار معاملات شرکت بورس کالای ایران برگزار شد.
ارسال توسط : منبع : مس پرس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، در مراسم افتتاح معاملات آتی و گواهی‌سپرده کاتد مس و معاملات گواهی سپرده میلگرد رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، مجید عشقی رییس سازمان بورس ‌و اوراق بهادار، حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران و جمعی دیگر از مدیران صنعتی کشور حضور داشتند.

بر اساس این گزارش بورس کالای ایران در راستای بهبود ظرفیت‌های اقتصادی و صنایع کشور به  طراحی ابزارهای مالی نوین اقدام کرده است که علاوه بر تنوع‌‌بخشی به روش‌های تخصیص مواداولیه تولید؛ همچنین می‌تواند به تامین مالی صنایع و هدفمندکردن سرمایه‌گذاری‌ها در کشور نیز منجر شود. در همین راستا راه‌اندازی بازار آتی برای محصولات جدید صنعتی‌ومعدنی در دستور کار بورس کالا قرار گرفت و امروز معاملات آتی کاتد مس و گواهی‌سپرده کالایی مس و میلگرد افتتاح شد.

رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: برای مدیریت بازار کشور؛ بستر بورس را انتخاب کردیم و ابزارهای مختلفی در این بازار قابل اعمال است. لذا باید ضوابطی را برای تنظیم بازار بگذاریم که قابلیت اجرایی داشته باشند.

وی افزود: برای مدیریت بازار ۲۵ ابزار را تعریف کردیم که امروز دو مورد آن عملیاتی شده‌اند. این ابزارها علاوه بر اینکه به حاکمیت قدرت مدیریت می‌دهد؛ به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد که برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: برای بیش از ۳۰ کالا سهمیه‌بندی اعمال شده بود که در مورد ۲۰ کالا این سهمیه‌بندی را حذف کردیم. این موضوع در مورد بازار ورق خود را نشان داد و در یک روز شاهد معامله ۳۰۰ هزار تن ورق فولادی بودیم که کاهش دو هزار تومانی قیمت در این معامله رخ داد.

فاطمی‌امین بیان کرد: حتما برای معدن از ابزار بازار سرمایه استفاده خواهیم کرد. به طور مثال در معدن مس جانجا سرمایه‌گذار انتخاب شده است، ‌اما شرط گذاشتیم که باید ۳۰ درصد سهام معدن به مردم واگذار شود. همچنین برای معادن بزرگ یک معدن و معادن کوچک چندین معدن به صورت یک جا به سرمایه‌گذاران و بازار سرمایه واگذار می‌شود.

بیشتر محصولات معامله شده در بورس رقابتی هستند

مجید عشقی رییس‌سازمان بورس‌واوراق بهادار در این مراسم با بیان اینکه یکی از رسالت‌های بورس کالا، تبدیل کالا به اوراق بهادار است، عنوان کرد: در این مسیر ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود که امروز شاهد افتتاح برخی از این ابزارها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از محصولات صنعتی در بورس کالا عرضه می‌شوند، ادامه داد: اگرچه مشکل اصلی قیمت‌گذاری دستوری همچنان باقی است، اما بیشتر محصولاتی که در بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرد؛ رقابتی هستند. علاوه بر این شفافیت؛ یکی از مزایای اصلی استفاده از بورس کالا است؛ چراکه در این مسیر کالاها از مبداء تا مقصد قابل پیگیری است.

رییس‌ سازمان بورس‌واوراق بهادار با اشاره به اینکه ضمانت عرضه‌کنندگان در بورس همیشه یک دغدغه بزرگ است که تلاش شده با گواهی‌‌سپرده کالایی این مشکل برطرف شود، اذعان داشت: تلاش می‌کنیم که معاملات مس با قدرت بیشتری پیش برود و ابزارهای جدیدی برای معاملات این محصول تعریف شده است. در همین راستا آمادگی داریم که در مورد سایر کالاهای صنعتی نیز ابزارهای جدیدی را اعمال کنیم و از طریق معاملات گواهی‌سپرده امکان خرید خرد برای مصرف‌کنندگان به ویژه در حوزه میلگرد وجود خواهد داشت.

اقدامات وزیر در حوزه خودرو قابل تقدیر است

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در آیین افتتاح معاملات آتی مس و معاملات گواهی سپرده مس و‌ میلگرد که امروز در بورس کالای ایران برگزار شد، گفت: رضا فاطمی‌امین اولین وزیری است که در دولت سیزدهم در بورس حضور می‌یابد و این حضور پیامی برای دستگاه‌‌های اجرایی کشور به همراه دارد. اقدامات خوب ایشان در قبال بازار سرمایه باعث حضور وی در این جلسه شد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه بازار سرمایه از قیمت‌گذاری دستوری همواره رنج می‌برد، خاطرنشان کرد: اقدامات وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه بازنگری قیمت‌گذاری دستوری به خصوص در مورد خودرو قابل‌تقدیر است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.