سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
اتمام تعمیرات بخش فولادسازی شرکت فولاد خوزستان
17 شهریور 1400 - 11:27
شناسه : 17419
مدیر نت پشتیبان و سازه‌های صنعتی فولاد خوزستان مطرح کرد؛ تابستان امسال به دلیل گرمای زودرس و کمبود تولید برق، محدودیت‌های برقی به شکل وسیع‌تری نسبت به سال‌های گذشته به صنایع اعمال شد. شرکت فولاد خوزستان نیز از این محدودیت‌ها بی‌نصیب نماند. با توجه به شرایط پیش آمده، از سوی مدیریت ارشد و با هماهنگی واحدهای مختلف، تعمیراتی که نیاز به توقف واحدهای تولیدی در زمان‌های طولانی مدت داشت، به صورت برنامه‌ریزی شده و با رعایت موارد ایمنی انجام شد. بخشی از این تعمیرات بر عهده‌ی واحد نت سازه‌های صنعتی بود. در این راستا با محمدرضا ذاکر مدیر نت پشتیبان و سازه‌های صنعتی شرکت فولاد خوزستان به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم. در ادامه متن کامل این مصاحبه را می‌خوانید:
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی فولاد خوزستان
پ
پ

در ابتدا از شرایط تعمیرات و نحوه‌ی اجرای آن توضیح دهید؟

واحد تعمیرات سازه‌های صنعتی در بازه زمانی دو ماهه تیر ماه تا مرداد ماه امسال، موفق به انجام تعمیرات بی‌سابقه و سنگین در بخش فولادسازی با کیفیت مطلوب و بدون حادثه شد. به علت افزایش محسوس دمای هوا و متعاقب آن افزایش چشمگیر مصرف برق در کشور، محدودیت‌های به وجود آمده در این حوزه بر اساس تصمیمات کلان صنعت فولاد را نیز در برگرفت، به طوری که بخش‌های تولیدی فولاد خوزستان دچار توقفات وسیعی شدند. و شرکت توانست با تبدیل تهدید به فرصت و استفاده بهینه از زمان توقف با توجه به محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، برنامه تعمیراتی منسجم و وسیعی برای تعمیرات خطوط تولید و البته سازه‌های صنعتی تدوین و به مرحله اجرا در آورد.

نقش واحد نت سازه‌های صنعتی در انجام تعمیرات چه بود؟

مجموعه تعمیرات سازه‌های صنعتی طی دو ماهه اخیر در سطح مجتمع مشغول انجام تعمیرات معمول و از قبل برنامه‌ریزی شده بودند. با اعلام محدودیت‌های برق، تمرکز بیشتری بر انجام فعالیت‌های تعمیراتی در بخش‌های تولیدی به ویژه فولادسازی که نیازمند توقف چند روزه بود صورت گرفت. البته در حوزه کوره ۳ و ۴ و ماشین‌های ریخته‌گری بلوم و بیلت ۲ که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود نیز تعمیرات رخ داد. اگر چه محدودیت برق تحمیلی باعث از دست رفتن بخشی از تولید شد، اما بی‌تردید به واسطه‌ی انجام چنین تعمیراتی، آماده به‌کاری واحدها در آینده ارتقاء چشم‌گیری خواهد داشت و از طرفی با توجه به انجام تعمیرات در زمان محدودیت‌های برق، نیازی به توقف مجدد نباشد و امکان جبران بخشی از خسارت ناشی از این محدودیت فراهم شود.

روند انجام تعمیرات و شرایط کاری در زمان محدودیت‌های برقی به چه شکل بود؟

انجام چنین تعمیرات اضطراری با حجم کاری زیاد در بازه زمانی محدود، تجربیات ارزشمندی به همراه داشت که از جمله موارد مهم آن چابکی در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی به منظور استفاده بهینه از زمان بود. بدین معنی که تصمیمات مناسب در سریع‌ترین زمان ممکن در همه رده‌های مدیریتی معاونت بهره‌برداری گرفته شده و اقدامات لازم انجام می‌شد. مثال بارز آن، تسهیل فرایند انعقاد قرارداد و به‌کارگیری پیمانکار جهت انجام تعمیرات، ظرف مدت دو روز کاری بود. تعمیرات سازه‌های صنعتی طی این بازه زمانی در مجموع بالغ بر ۲۷ هزار نفر ساعت کار تعمیراتی افزون بر برنامه‌های پیشین در بخش فولادسازی با موفقیت به انجام رساند. این در حالی است که هم‌زمان در سایر بخش‌ها از جمله احیاء، در جبهه‌های وسیع کاری مشغول انجام تعمیرات سالیانه زمزم ۱ و مدول ۳ احیاء ۲ بود که در فرصت مناسب به آن پرداخته خواهد شد.

برای بهبود فرایند تعمیرات آتی شرکت چه برنامه‌ای دارد؟

تعمیراتی در این سطح گسترده طی بازه زمانی دو ماهه، دستاوردی بی‌سابقه برای فولاد خوزستان به شمار می‌آید، لذا به منظور بهبود فرایند برنامه‌ریزی و اجرای تعمیرات آتی، پیشنهاداتی می‌تواند مد نظر قرار گیرد که از جمله آن‌ها چابکی بیشتر واحدهای پشتیبانی، کاهش بروکراسی اداری و حذف تشریفات غیرضروری در زمان انجام تعمیرات اضطراری و سالیانه، ایجاد مشوق‌هایی جهت ترغیب کارکنان به مشارکت بیشتر و همکاری حداکثری در تعمیرات است. از تمامی همکارانی که تلاش شبانه‌روزی آنان موجب انجام تعمیرات با کیفیت مطابق برنامه زمان‌بندی و همراه با رعایت معیارهای ایمنی شود، صمیمانه تشکر می‌کنم. بدون شک دستیابی به چنین موفقیت بزرگی جز با کار گروهی و هم‌گرایی و هم‌افزایی همه گروه‌ها ممکن نیست.

سخن آخر……

در پایان از محمود لندی معاونت بهره‌برداری فولاد خوزستان و فرخ جعفری مدیریت بخش نگهداری و تعمیرات بابت همفکری و مساعدت ویژه جهت ایجاد فضای مناسب به لحاظ تدارکات سریع و بدون استرس و همه واحدهایی که در این زمینه تلاش کردند به ویژه تعمیرات سازه‌های صنعتی، برنامه‌ریزی نت، ایمنی و نیز نت و بهره‌برداری فولادسازی کمال سپاسگزاری و قدردانی را داریم.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.