سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف آب در فولاد خراسان
03 مرداد 1401 - 14:51
شناسه : 30726
مهدی توکلی‌ راد، مدیر پشتیبانی فنی، انرژی و سیالات شرکت مجتمع فولاد خراسان، طرح‌های بهینه‌سازی و راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف آب این شرکت بزرگ صنعتی را تشریح کرد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی شرکت فولاد خراسان
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، مهدی توکلی‌ راد، مدیر پشتیبانی فنی، انرژی و سیالات شرکت مجتمع فولاد خراسان در خصوص طرح‌ها و اقدامات فولاد خراسان برای بهینه‌سازی مصرف آب، بیان کرد: مهم‌ترین اقدام‌های انجام شده برای تامین آب مجتمع فولاد خراسان، تلاش برای اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف آب و نیز کاهش برداشت منابع آب زیر زمینی از یک سو و همچنین کاهش  مصرف آب در فرایندهای تولید شرکت از سوی دیگر است۔

وی افزود: جایگزینی و اصلاح خطوط فرسوده انتقال آب توسط واحد طرح و توسعه با هدف کاهش تلفات در شبکه انتقال در سایت فولاد خراسان، یکی از پروژه‌های موثر با هدف مدیریت مصرف بود که طی آن، خط انتقال جدید به طول تقریبی هشت هزار و ۱۰۰ متر ‎با هزینه بالغ بر ۴۰۰ میلبارد ریال اجرا شده است.

 مدیر پشتیبانی فنی، انرژی و سیالات شرکت مجتمع فولاد خراسان، بهینه‌سازی مصرف آب با افزایش عدد سیکل تغلیظ ‎برج‌های خنک‌ کننده با کاهش زیرآب و اقدامات متناظر جهت حفظ کیفیت آب را اقدام مهم دیگر شرکت برشمرد و عنوان کرد: این نوع از پروژه‌ها به دلیل ارتباط ‏تنگاتنگ با تولید، از مشکل‌ترین نوع اقدامات ‎در زمینه بهینه‌سازی مصرف آب به شمار می‌روند۔

امیررضا عاملی، رئیس واحد آبرسانی شرکت فولاد خراسان نیز در مورد میانگین بازدهی مصرف آب در خطوط تولید فولاد خراسان، مطرح کرد: بهره‌گیری از تصفیه خانه‌های محلی و بازچرخانی بخشی از پساب صنعتی برای خنک‌کاری در فولادسازی، باعث صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف آب تازه می‌شود. وی اضافه کرد: احداث دو استخر ۱۶۰ و ۳۲۰ هزار مترمکعبی جهت ذخیره پساب صنعتی، از اقدامات دیگر شرکت در مدیریت مصرف آب است.

رئیس واحد آبرسانی شرکت فولاد خراسان با بیان اینکه مصرف آب در فولاد خراسان ‎برای خنک‌کاری تجهیزات، خنک‌کاری محصول و مصارف انسانی بیش از دو هزار نفر کارکنان شرکت صورت می‌گیرد، اذعان کرد: غیر از بحث تبخیر، تمام پساب‌ها تصفیه و در نواحی تولیدی یا آبیاری فضای سبز، مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توان گفت که کل آب ورودی شرکت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که هدررفت آن ناچیز است. 

عاملی تخصیص آب مورد نیاز فضای سبز از پساب صنعتی و سد بار به جای منابع زیر زمینی، استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای فضای سبز و کاشت درختان مقاوم به کم‌آبی و نیز تغییرات فرایندی و کاهش اب در واحد احیا مستقیم را از دیگر اقدامات برای صرفه‌جویی مصرف آب ‎برشمرد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.