شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت ×
احتمال برابری حجم عرضه و تقاضا مواد معدنی حیاتی تا سال ۲۰۳۰
29 تیر 1402 - 10:25
شناسه : 35115
میزان سرمایه‌گذاری در استخراج مواد معدنی حیاتی 30 درصد در سال 2022 افزایش پیدا کرد. همچنین راه‌اندازی پروژه‌های جدید و نوپا ممکن است برای دستیابی به اهداف طرح تغییرات آب و هوایی پاریس کافی باشد. به علاوه، شرکت‌های معدنی تاکنون پیشرفت بسیار کمی در کاهش انتشار کربن در فرایند استخراج و تولید خود داشته‌اند.
ارسال توسط : منبع : رویترز
پ
پ

به گزارش «فلزات‌‌نیوز»، آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه ۱۱ جولای ۲۰۲۳ اعلام کرد که حجم عرضه مواد معدنی حیاتی برای گذار به انرژی‌تجدیدپذیر می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ پس از افزایش میزان سرمایه‌گذاری‌‌ها، به سطوح مورد نیاز برای اجرای اهداف در نظر گرفته شده برای طرح تغییرات آب و هوایی پاریس نزدیک شود.

از سوی دیگر، تحلیلگران نسبت به کمبودهای احتمالی به دلیل افزایش حجم تقاضا برای مواد معدنی حیاتی مانند لیتیوم و کبالت مورد استفاده در تولید خودروهای الکتریکی، توربین‌های بادی و سایر فناوری‌های مبتنی بر انرژی‌های پاک هشدار دادند.

آژانس بین‌المللی انرژی بیان کرد: پس از افزایش ۳۰ درصد میزان سرمایه‌گذاری در تولید مواد معدنی حیاتی در سال ۲۰۲۲ معادل ۴۱ میلیارد دلار و ثبت رشد ۲۰ درصدی این سرمایه‌گذاری‌ها در سال ۲۰۲۱، از حجم این نگرانی‌ها کاسته شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند حجم عرضه لیتیوم تا سال ۲۰۳۰، به ۴۲۰ هزار تن خواهد رسید که تنها کمی کمتر از حجم تقاضای ۴۴۳ هزار تنی تخمین زده شده برای برآورده کردن اهداف طرح تغییرات آب و هوایی پاریس است. در عین حال اما حجم عرضه پیش‌بینی شده مذکور، بسیار کمتر از حجم ۷۰۲ هزار تن مورد نیاز تعیین شده در طرح انتشار کربن صفر در سال ۲۰۵۰ است.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در مصاحبه‌ای به خبرگزاری رویترز گفت: با توجه به تغییرات ایجاد شده، خبرهای خوبی از روند گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر و تاثیر مثبت آن بر اجرای اهداف تعیین شده برای طرح تغییرات آب و هوایی پاریس و طرح انتشار کربن صفر در سال ۲۰۵۰ به گوش می‌رسد.

وی افزود: این تغییرات گواهی بر این ادعا است که بازارها، صنایع و بخش‌های دیگر تولید با سرعت بیشتری در حال گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در حال حرکت هستند.

آژانس بین‌المللی انرژی عنوان کرد: شرکت‌های نوپای فعال در زمینه استخراج و تولید مواد معدنی حیاتی در سال ۲۰۲۲، رکورد جذب سرمایه ۱٫۶ میلیارد دلاری را به ثبت رساندند که نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۱۶۰ درصد افزایش داشت.

این آژانس در ادامه افزود: حجم تقاضا برای مواد معدنی حیاتی طی پنج سال گذشته افزایش یافته است. این میزان افزایش برای مصرف لیتیوم، حدود سه برابر افزایش داشته و برای فلز کبالت با جهش ۷۰ درصدی همراه بوده است. در حال حاضر ارزش کل بازار مواد معدنی حیاتی ۳۲۰ میلیارد دلار است.

در حالی که تصور می‌شود که روند عرضه در وضعیت مطلوب و روبه بهبودی قرار دارد، سازمان ناظر بر عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی مستقر در پاریس هشدار داد که ایجاد تاخیر در راه‌اندازی پروژه‌ها و برخی فرایندهای تولید و سرریز هزینه‌‌ها در آن‌ها می‌تواند بر این سناریوی خوش‌بینانه در روند عرضه تاثیر منفی بگذارد.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ارائه شده خود تاکید کرد که برای تنوع‌بخشی در زنجیره تامین مواد معدنی حیاتی، در مقابل زنجیره تامین متعلق به اندک کشورهایی مانند چین، اندونزی و کنگو که هم‌اکنون بر مقدار تولید بسیاری از این مواد معدنی کنترل شدیدی اعمال کرده‌اند، به اقدامات بیشتری نیاز است.

به گفته این آژانس، پروژه‌هایی که به تازگی تامین مالی آن‌ها انجام شده است، می‌توانند حجم تقاضای فزاینده برای مواد معدنی حیاتی را تامین کنند. به علاوه آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است اجرای اهداف طرح تغییرات آب و هوایی پاریس و طرح انتشار کربن صفر در سال ۲۰۵۰، احتمالا منجر به افزایش دمای ۱٫۷ درجه سانتی‌گراد در جهان تا سال ۲۱۰۰ خواهد شد.

این آژانس همچنین پیش‌بینی‌های مختلفی از آنچه برای تحقق سناریوی انتشار کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ ضروری است، ارائه داد و اعلام کرد که شرکت‌های فعال در حوزه معدن باید تلاش‌های خود را در جهت کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و مصرف آب افزایش دهند.

در همین راستا این آژانس خاطرنشان کرد: بیست شرکت برتر فعال در حوزه معدن در سال ۲۰۲۱ مشابه سال ۲۰۲۰، حدود ۰٫۱۸ کیلوگرم دی‌اکسید کربن به ازای هر کیلوگرم مواد معدنی منتشر کردند؛ این در حالی است که میزان مصرف آب از ۵٫۴ مترمکعب در سال ۲۰۱۹، به ۷٫۹ مترمکعب در هر تن فرایند استخراج‌ و تولید معدن در سال ۲۰۲۱ رسید.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.