پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
احداث بزرگ‌ترین خطوط ریلی شرق کشور توسط فولاد سنگان
30 خرداد 1402 - 9:26
شناسه : 34471
مدیر پروژه خطوط ریلی فولاد سنگان در خصوص افتتاح پروژه ایستگاه خطوط ریلی گفت: با شناسایی پروژه‌های استراتژیک و گلوگاه‌های تولیدی، بارگیرخانه کامیونی به ظرفیت پنج میلیون تن احداث شد و در خصوص ریل، این مهم اولویت نخست شرکت بود که بیش از سه سال قبل به بهره‌برداری رسید.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، محمدرضا سبزواری بیان کرد: مهم‌ترین مشکل ما ایستگاه بود که این ایستگاه جوابگوی حجم دریافت و ارسال محصول شرکت نبود. در نهایت با بررسی‌های انجام گرفته و جلسات کارشناسی، پروژه تکمیل خطوط ریلی تعریف و برنامه‌ریزی شد. برای راه‌اندازی و ساخت این پروژه، سرمایه‌ای بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در بحث تامین و مهندسی و بیش از دو هزار میلیارد ریال در اجرا هزینه و سرمایه‌گذاری شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی این خطوط و کمک به توسعه اقتصادی در شرق کشور و تامین مواد اولیه مورد نیاز هلدینگ فولاد مبارکه، عنوان کرد: هرچه زمان انباشت و بارگیری محصول کمتر باشد، در کیفیت نهایی آن و به تبع فروش تاثیر دارد و از طرفی خطوط راه‌آهن، توانایی سرویس‌دهی و ارائه خدمات بهتری را داراست و بارگیری به موقع حتی بر شرایط تولید شرکت فولاد سنگان نیز تاثیر مثبتی دارد.

مدیر پروژه خطوط ریلی فولاد سنگان اضافه کرد: در خصوص این پروژه و با در نظر گرفتن ظرفیت شرکت‌ها و مشاوران حاضر در منطقه و کشور، از ریل ساخت داخل استفاده کردیم و با همت و تلاش همکاران بازرگانی، این مهم با سرعت بیشتر و موثرتری تامین شد. بومی‌سازی سوزن‌ها در داخل، صرفه‌جویی ارزی مناسبی در پی داشت و موضوع مورد تاکید در این خصوص تسهیل و تسریع در روند ساخت و پیشرفت کار بود.

سبزواری ادامه داد: شرکت فولاد سنگان با ظرفیت‌سازی ۱۰ میلیون تنی بارگیرخانه، عملا پیش‌بینی پروژه‌های توسعه‌ای را نیز داشته است و با افزایش ظرفیت تولید در سال‌های آینده، خطوط راه‌آهن و ایستگاه مربوط نقش مهمی در حمل محصولات تولیدی خواهد داشت.

وی با اشاره به افزایش خطوط صورت گرفته در این پروژه، مطرح کرد: راه‌آهن کشوری حدود ۱۴ هزار و ۲۶۸ کیلومتر خط ریلی دارد که در ۲۰ منطقه فعال بوده و شامل ۶۲۰ ایستگاه است. اداره کل راه‌آهن شرق حدود ۹۰۰ کیلومتر خط ریلی دارد که از بزرگ‌ترین اداره کل‌های راه‌آهن کشور بوده و مرکزیت آن در شهر طبس واقع شده است. فولاد سنگان دارای هفت خط است که با توجه به شرایط حاضر، ۹ خط دیگر را احداث کرده‌ایم که دارای یک خط بارگیرخانه، ۶ خط ورود یا تحویل و ۹ خط ارسال است. به این ترتیب شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در خصوص میزان خطوط قبول و اعزام در شرق کشور، بزرگ‌ترین ایستگاه را داراست.

مدیر پروژه خطوط ریلی فولاد سنگان تصریح کرد: فولاد سنگان در صدد است تا خطوط مانوری و تعمیراتی را ایجاد کند و امید است با انجام پروژه‌های لازم، در خطوط هفت‌گانه ابتدایی نیز اصلاحات لازم صورت پذیرد. شهرستان خواف دارای ۱۲ خط قبول و اعزام به طول ۹ هزار و ۶۴۰ متر و فولاد سنگان دارای ۱۶ خط قبول و اعزام به طول ۱۱ هزار و ۸۷۰ متر، بزرگ‌ترین ایستگاه قبول و اعزام در شرق کشور است و این مهم مطمئنا منتج به کاهش زمان انباشت و سهولت در ارسال محصول خواهد شد. لازم به ذکر است که فولاد سنگان با فولاد مبارکه، درصدد همکاری با راه‌آهن برای تدوین پروژه‌های مشترک در خصوص تسریع و توسعه خطوط راه‌آهن هستند.

سبزواری در خصوص زمان اجرای پروژه، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی اولیه ما برای اجرای این پروژه ۹ ماه بود اما با توجه به اهمیت و اولویت کار، سه ماه زودتر از پیش‌بینی، آماده بهره‌برداری شد. این پروژه از اقدامات ارزشمند و طلایی در فولاد سنگان است. علاوه‌بر کاهش زمان و صرفه‌جویی موثر در این پروژه، همدلی و هم‌افزایی همه حوزه‌های شرکت در این پروژه مثال‌زدنی بود و در این پروژه شاهد یک کار تیمی و ارزشمند بودیم و تک تک همکاران نقشی اساسی در آن داشتند.

وی در خصوص اثرات زیست‌محیطی و میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش خطرات جاده‌ای و…، یادآور شد: در این بین دو پروژه دیگر در حال اجرا داریم که ساختمان راه‌آهن به مساحت دو هزار و ۶۰۰ مترمربع با هدف ساماندهی که این ایستگاه به صورت مشترک در حال ساخت است و به صورت مشترک توسط شرکت‌های مستقر در منطقه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیر پروژه خطوط ریلی فولاد سنگان در پایان تاکید کرد: نکته حائز اهمیت، کاهش زمان حمل‌و‌نقل و سرعت عمل در پذیرش و ارسال واگن است که به دنبال آن دپوسازی محصول کاهش یافته و با توجه به وضعیت جوی و بادهای موسمی در منطقه، از نظر زیست‌محیطی نیز اقدام ارزنده‌ای به شمار می‌آید.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.