یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت ×
احداث ۱۰۰۰ مگاوات برق توسط چادرملو
06 مرداد 1400 - 10:10
شناسه : 15598
رییس هیات عامل ایمیدرو در نشست با محمد علی طالبی استاندار یزد و محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه برق برای احداث یک هزار مگاوات با شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به توافق رسیده‌ایم.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، وجیه‌الله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو، اظهار داشت: حدود ۳۰ محدوده معدنی در این منطقه شناسایی شده که با موانع زیست‌محیطی مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه یزد جزو استان‌هایی است که ظرفیت بالایی در حوزه معادن دارد، افزود: باید با همکاری نهادها، این موانع رفع شود تا شرکت‌های بزرگ، محدوده های مذکور را در اختیار گرفته و پس از قطعی شدن ذخایر، طرح‌های توسعه تعریف شوند. در همین راستا خوشبختانه از نظر تامین مواد اولیه برای توسعه طرح‌های معدنی در این استان، مشکلی نداریم.

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه از حدود ۹۰ میلیارد متر مکعب آب مصرفی کشور، کم‌تر از پنج میلیارد متر مکعب در بخش صنعت مصرف می‌شود، گفت: بخش معدن و صنایع معدنی نیز کم‌تر از ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کند که با خطوط انتقال آب ایجاد شده، صنایع فعلی و طرح‌های جدید از جمله استان یزد، مشکلی از نظر آب نخواهند داشت.

جعفری بیان کرد: از نظر برق نیز به تازگی با وزارت نیرو برای احداث ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات تفاهم‌نامه امضا شد. از این میزان، برای احداث یک هزار مگاوات با شرکت معدنی و صنعتی چادرملو توافق کرده و مجوز احداث آن صادر شده است. از سوی دیگر پیشنهاد برق‌رسانی به منطقه مروست، در حال بررسی است که در صورت تایید، از این طرح حمایت می‌کنیم.

تقدیر از برق‌رسانی به معدن اسمالون

محمدعلی طالبی استاندار یزد در این جلسه به صورت ویدیو کنفرانسی با اشاره به پیگیری‌های مطلوب وجیه‌اله جعفری و مجموعه ایمیدرو برای برق‌رسانی به معدن اسمالون مروست، تصریح کرد: در صورت اعمال تخفیف‌های حقوق مالکانه در این استان، می‌توان خط ۲ انتقال آب به این استان را انجام داد.

وی ادامه داد: از طرح‌های توسعه‌ای این استان همچون طرح بزرگ معدن D19با محوریت شرکت‌های چادرملو و سنگ‌آهن مرکزی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای این شرکت‌ها حمایت کرده‌ایم و انتظار داریم که دولت در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی یزد اقدام کند.

ظرفیت های معدنی را در اختیار ایمیدرو قرار می‌دهیم

محمدصالح جوکار نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: استان یزد از ظرفیت‌های معدنی بالایی برخوردار است. و تلاش می‌کنیم ظرفیت‌های موجود با کمک بخش خصوصی و ایمیدرو، بیش از پیش فعال شود.
وی یادآور شد: این استان به دلیل درا بودن گاز و مازاد برق و آب، می‌تواند زمینه احداث صنایع مورد نیاز را فراهم کند.

ذخایر بالای معدن آنومالی A21

محمدرضا علمدار رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد با اشاره به اینکه به تازگی دو هزار میلیارد تومان حقوق دولتی از این استان به حساب خزانه واریز شده است، عنوان کرد: معدن آنومالی A21 از ذخایر بالایی برخوردار است و می‌تواند زمینه ایجاد واحدهای مختلف صنایع معدنی را فراهم آورد.

اقدامات کنونی چادرملو در یزد

ناصر تقی‌زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، با اشاره به برنامه این شرکت برای احداث کارخانه تولید ورق، اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌ها، از اول دی ماه امسال، عملیات اجرایی این طرح (در ۲ فاز مجموع ۳ میلیون تن) آغاز می‌شود.

وی افزود: برای انتخاب پیمانکار احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاوات به صورت بی او تی در شهرستان بهاباد، فراخوان داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در پایان با بیان اینکه در زمینه اقدامات انجام شده در حوزه اکتشاف، خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۰۰ کیلومتر مربع اکتشاف هوایی در منطقه معدنی ABC19 نیز انجام داده‌ایم. با اکتشافات صورت گرفته در منطقه D19 احتمال افزایش ذخایر وجود دارد. لذا در سایر معادن نیز آماده همکاری برای اکتشاف هستیم و در صورت دستیابی به ذخیره ۵۰ تا۶۰ میلیون تنی سنگ‌آهن، طرح احداث واحد دو میلیون تنی اسلب در این منطقه عملیاتی خواهد شد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.