شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت ×
ارتقای یک پله‌ای ذخایر مس ایران در سال ۱۴۰۰
16 فروردین 1400 - 10:35
شناسه : 9814
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران پیش‌بینی کرد؛ مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت:‌ با توجه به اینکه ایران هم‌اکنون رتبه هفتم از نظر ذخایر مس را در سطح جهان دراختیار دارد، لذا در تلاش هستیم تا در سال ۱۴۰۰ این رتبه را یک پله بالاتر ارتقا دهیم.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در این نشست خبری، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۹ این شرکت ۱۰۱ هزار متر حفاری عمیق برای شناخت پتانسیل‌های جدید مس در کشور انجام داد که نتیجه آن کشف حدود یک میلیارد تن ذخایر جدید با عیار نیم درصد بود. ارزش این ذخیره اکتشافی بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: با اکتشافات انجام شده در دو سال اخیر، ۷.۵ میلیون تن به ذخایر مس کشور اضافه شده است؛ به طوری که امروز بیش از ۴۰ میلیون تن ذخیره مس خالص در کشور وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به موضوع تولید، گفت: سال گذشته از رکورد تولید ۲۸۰ هزار و ۳۰۰ تن کاتد مس عبور کردیم که نسبت به سال ۱۳۹۸، رشد ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.

سعدمحمدی بیان کرد: همچنین در تولید آند مس با رشد ۱۶.۸ درصدی در مقایسه با سال ۱۳۹۸، رکورد ۳۵۵ هزار و ۶۱۱ تنی به ثبت رسید.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر رشد ۱٫۲ میلیون تنی تولید کنسانتره مس در سال ۱۳۹۹، لجن آندی (حاوی عناصر گران‌بها) نیز به تولید ۷۹۷ تن رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به آمار عرضه ۲۰۲ هزار تنی مس در بورس و در مقابل فروش ۱۵۰ هزار تنی در تابلوی آن، تاکید کرد: این عرضه موجب شد که ابتدا رقابت در خرید مس برای مشتریان ایجاد نشود و قیمت‌ها نیز افزایش نیابد؛ در واقع اگر هم در این بین افزایش قیمتی وجود داشت، تماما ناشی از افزایش نرخ‌های بین‌المللی بود.

برنامه‌های توسعه‌ای صنعت مس

سعدمحمدی با اشاره به برنامه‌ریزی برای افتتاح سه طرح شامل معدن و کارخانه کنسانتره دره آلو، معدن و کارخانه کنسانتره دره زال و کارخانه فلوتاسیون مس سرچشمه در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و اذعان داشت: با بهره‌برداری از این واحدها، بیش از ۴۰۰ هزار تن به تولید کنسانتره مس و دست‌کم ۸۰۰ میلیون دلار به درآمدها اضافه خواهد شد.

وی عنوان کرد: برنامه‌های توسعه‌ای شرکت در قالب ۲۹ پروژه با سرمایه‌گذاری ۲.۴ میلیارد یورویی معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران یادآور شد: ظرفیت کنونی کارخانه‌های کنسانتره شرکت ملی صنایع مس ایران، یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن است که در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱.۲ میلیون تن تولید داشته‌اند و با اجرای برنامه‌های توسعه‌ای طی چهار سال آینده، ظرفیت تولید کنسانتره مس به ۲.۳ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

سعدمحمدی گفت: اجرای برنامه‌های توسعه‌ای شرکت سبب خواهد شد تا شرکت ملی صنایع مس ایران در حوزه تولید جزو ۱۰ شرکت برتر جهان قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با خرید تجهیزات و فناوری‌های جدید در کنار استفاده از نرم‌افزارهای به‌روز اکتشافات معدنی همراه با استفاده از سیستم ابرالکترونیکی (برای ارزیابی ذخایر و پتانسیل‌های جدید)، می‌توان استان‌های جدید شامل آذربایجان غربی، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و اردبیل را در جرگه معدنی مس جایگذاری کرد.

مس، عنصر استراتژیک دهه‌های آینده

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: مطابق پیش‌بینی‌ها در سه دهه آینده، برنامه‌ریزی‌ها به سمتی سوق پیدا خواهد کرد که ۱۳ درصد تامین انرژی از نفت و ۴۹ درصد از الکتریسیته خواهد بود. همچنین باید اضافه کرد که فلز مس به عنوان مهم‌ترین عنصر در این تغییر رویکرد با توجه به قیمت‌ها و قابلیت بالا در انتقال جریان الکتریسیته خواهد بودو

وی افزود: در ۱۰ سال آینده، دست‌کم ۳۵ درصد خودروهای جهان به خودروهای برقی تبدیل خواهند شد که به این ترتیب، مصرف چهار تا هفت کیلوگرمی مس در خودروهای امروزی به بیش از ۸۹ کیلوگرم افزایش خواهد یافت؛ بر این اساس بازار بسیار مناسبی برای فلز مس ایجاد خواهد شد.

سعدمحمدی در پایان خاطرنشان کرد: سرانه فعلی مصرف مس در جهان ۳.۲ کیلوگرم است که پیش‌بینی می‌شود طی دو دهه آینده با افزایش ۱.۳ میلیارد نفری جمعیت جهان، تقاضای اضافی پنج میلیون تنی برای آن ایجاد شود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.