پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
ارزیابی چشم‌انداز بازار طلا نسبت به نرخ بهره آمریکا
07 شهریور 1402 - 16:27
شناسه : 35696
قیمت طلا در روز دوشنبه 28 آگوست 2023 پس از اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا در مورد احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره ثابت باقی ماند. فعالان بازار نیز در انتظار مشخص شدن وضعیت نرخ بهره بانکی بودند.
ارسال توسط : منبع : رویترز
پ
پ

به گزارش «فلزات‌‌نیوز»، در حال حاضر شاخص ارزش دلار آمریکا در محدوده اوج ۱۲ هفته‌ای خود در نوسان است.

قیمت هر اونس طلا در روز دوشنبه ۲۸ آگوست ۲۰۲۳، تقریبا ثابت بود و عدد یک هزار و ۹۱۴ دلار و ۹۹ سنت در هر اونس را به ثبت رساند. همچنین قیمت طلای آمریکا با ۰٫۱ درصد افزایش، به یک هزار و ۹۴۲ دلار و ۴۰ سنت رسید.

روز جمعه ۲۵ آگوست ۲۰۲۳، جروم پاول در گردهمایی سالانه شهر جکسون هول در ایالت وایومینگ آمریکا، احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره و وجود تورم بسیار بالا را مطرح و بر قدرت اقتصاد ایالات متحده آمریکا تاکید کرد.

یپ جونگ رانگ، استراتژیست بازار در شرکت خدمات مالی «IG Group» بیان کرد: مشارکت‌کنندگان بازار پیش از سخنرانی پاول، خود را برای یک سناریو رویکرد انقباضی در قیمت‌گذاری‌ها آماده کرده بودند که این موضوع ممکن است در شرایط بازار تغییراتی ایجاد کند.

با این حال، با توجه به اینکه نگرانی‌ها از افزایش مجدد نرخ تورم بر روی انعطاف‌پذیری اقتصادی ایالات متحده آمریکا به شرط افزایش نرخ بهره در ماه نوامبر ۲۰۲۳ وجود دارد، هنوز عوامل زیادی برای ایجاد افزایش پایدار در قیمت طلا باید در نظر گرفته شده و بررسی شود.

لرتا جِی مستر، مدیرعامل اجرایی بانک فدرال رزرو کلیولند در روز شنبه ۲۶ آگوست ۲۰۲۳ عنوان کرد: کاهش نرخ تورم احتمالا نیازمند یک افزایش نرخ بهره دیگر در ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

گفتنی است افزایش نرخ بهره، موجب کاهش تقاضا برای شمش طلا که بهر‌ه بانکی به آن تعلق نمی‌گیرد، می‌شود.

تیم واتر، تحلیلگر ارشد شرکت «KCM Trade» در یادداشتی نوشت: در حالی که اظهارات پاول منجر به افزایش بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری نمی‌شود اما از نظر تاریخی، بازدهی آن روند مثبت فعلی خود را حفظ خواهد کرد و به همین دلیل همچنان بر قیمت طلا تاثیرگذار خواهد بود.

ارائه برخی داده‌های اقتصادی در چند روز اخیر از جمله گزارش نرخ تورم شاخص هزینه‌های مصرفی شخصی ایالات متحده آمریکا و گزارش حقوق و دستمزد بخش‌های غیرکشاورزی، از تمرکز بیشتر بر روند اقتصاد حکایت دارند.

بررسی داده‌های روز جمعه ۲۵ آگوست ۲۰۲۳ نشان داد که با افزایش تمایل سرمایه‌گذاران نسبت به خرید شمش طلا، موقعیت خرید طلا در بورس کالای «COMEX» در هفته منتهی به ۲۲ آگوست ۲۰۲۳ با کاهش مواجه شد.

گفتنی است قیمت نقره با ۰٫۴ درصد کاهش، به ۲۴ دلار و ۱۴ سنت رسید. همچنین پلاتین با ۰٫۲ درصد کاهش، قیمت ۹۴۳ دلار و ۱۲ سنت را به ثبت رساند. پالادیم نیز با ۰٫۱ درصد افزایش، قیمت یک هزار و ۲۲۲ دلار و ۸۶ سنت را تجربه کرد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.