پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
استخراج معدنی از ماه شتاب می‌گیرد
12 مرداد 1402 - 8:14
شناسه : 35291
سرعت استفاده از ماه به عنوان نقطه‌ای در فضا با فاصله نزدیک‌تر به زمین، برای زندگی و اکتشافات معدنی در حال افزایش است. با پیشروی برنامه آرتمیس ناسا، برنامه‌های بلندمدت شرکت‌های کوچک و بزرگ، دانشگاه‌ها و آژانس‌های فضایی بین‌المللی نیز پیش می‌رود.
ارسال توسط : منبع : ایمپاسکو
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، این موضوع در بیست و سومین نشست میزگرد منابع فضایی که ماه گذشته در مدرسه معدنی کلرادو برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت.

حضور بی‌سابقه ۲۵۰ شرکت‌‎کننده و بحث درباره مدل‌های اقتصادی در ماه، نتایج آزمایش‌های آزمایشگاهی و مسائل حقوقی و سیاستی، از ویژگی‌های این میزگرد بود. تعدادی از گروه‌های کارآفرین نیز استراتژی‌های خود را برای تبدیل ماه به دنیای شلوغ خدمات قابل فروش به اشتراک گذاشتند.

استخراج اکسیژن، دستیابی به آب و سایر مواد موجود برای تامین سوخت موشک‌ها و تبدیل آن‌ها به گاز، از جمله مواردی است که برای ادامه حیات در ماه به آن‌ها پرداخته شده است. همچنین مسئله استخراج فلزات از ماه، به عنوان مثال ساخت محفظه ماه، سکوهای فرود و همراه با دیگر سازه‌ها و محصولات در میان این استراتژی‌ها دیده می‌شود.

انجل عبودمادرید، مدیر مرکز منابع فضایی در مدرسه معدنی کلرادو بیان کرد: سال‌ها به نظر می‌رسید که دستیابی به این جایگاه دور از ذهن است اما اکنون همه چیز بسیار واقعی به نظر می‌رسد. فشار بین‌المللی برای دستیابی به منابع معدنی در فضا افزایش یافته و همین مسئله برنامه را بیش از پیش جلو برده است. به نظر می‌رسد که این یک رقابت واقعی است؛ بخش خصوصی امروز یک نیروی اصلی پیشران در توسعه استخراج فضایی است.

وی با اشاره به همکاری ناسا با گروه‌های آمریکایی از طریق برنامه خدمات تجاری باربری به ماه «CLPS»، تاکید کرد: این شرکت قرار است علم و فناوری را در چشم‌انداز ماه عرضه کند. امیدواریم ماموریت‌های شرکت خدمات تجاری باربری به ماه بتواند نکاتی را در رابطه با حضور ما در ماه بیان کند. مهم‌تر از همه، نوع برخورد با سنگ‌های قمری، میزان بالای گرد و غبار و تماس با سنگ و قلوه سنگ‌های موجود در ماه است.

ناسا به نوبه خود یک چشم‌انداز بلندمدت برای استفاده از منابع ثابت «ISRU» طراحی کرده است. آژانس‌های فضایی اهداف، مقاصد و شکاف دانشی را در علم قمری و فناوری‌های مورد نیاز برای تبدیل استفاده از منابع ثابت به یک واقعیت قابل اعتماد نشان می‌دهد. علاوه‌براین، ناسا در حال نظم و ترتیب بخشیدن به این امور بوده و در عین حال در حال بررسی بهترین روش برای مشارکت در صنعت و استفاده از استعدادهای صنعتی در محیط غیر از هوا فضایی است.

در گردهمایی ۶ تا ۹ ژوئن، اولویت‌های آینده قابل پیش‌بینی استفاده از منابع ثابت توسط جرالد سندرز سرپرست تیم مدیریت قابلیت استفاده از منابع ناسا در مرکز فضایی جانسون در هیوستون، تگزاس شرح داده شد.

وی عنوان کرد: استفاده از منابع ثابت با ساده‌ترین منابع برای استخراج شروع می‌کند که به حداقل زیرساخت نیاز دارد و استفاده محلی فوری را نیز فراهم می‌کند. تمرکز اولیه بر روی منطقه قطب جنوبی ماه است اما استفاده از منابع  ثابت در ماه به دیگر نقاط دارای مواد معدنی خاص‌تر، محصولات تصفیه‌شده بیشتر و تحویل به مقاصد دیگر تکامل خواهد یافت.

سندرز خاطرنشان کرد: تلاش‌هایی برای حمایت از رویکردهای استفاده از منابع ثابت در حال انجام است و نه‌ تنها از توسعه این طرح‌ها پشتیبانی می‌شود بلکه از طریق پروژه‌های آزمایشی روی ماه نیز اجرا می‌شود. به این ترتیب، تکنیک‌ها و فناوری را می‌توان قبل از پرواز و نصب سخت‌افزارهای حیاتی در ماه به دست آورد.

این خبر خوشایند بن باسی، یکی از مغزهای متفکر شرکت خدمات قمری است که قصد دارد دسترسی به ماه و مدار آن را هم برای علم و هم برای اکتشاف فراهم کند.

شرکت ماشین‌های شهودی «IM»، یکی از بازیگران اصلی ابتکار خدمات تجاری باربری به ماه ناسا برای انتقال محموله‌ها به روی ماه از طریق فرودگر «Nova-C» است. اولین سفر این سفینه به سمت قطب جنوبی ماه برای بلند شدن از زمین تا پایان سال هدف‌گذاری شده است.

شرکت ماشین‌های شهودی همچنین یک پلتفرم تحرک قیف مانند به نام میکرو نوا توسعه داده است. این پهپاد پیشران می‌تواند اکتشافات منطقه‌ای را پس از تحویل به سطح ماه انجام دهد.

میکرو نوا برای بازدید از مناطق غیرقابل دسترسی مریخ نورد، مانند گودال‌های ماه، برای دسترسی سریع به طبقات دهانه‌های بزرگ و همچنین انتقال به مناطق دائمی سایه ماه طراحی شده است.

اکنون به نظر می‌رسد بشر بیش از هر زمان دیگری به استخراج منابع معدنی از ماه و بعدتر دیگر کره‌های اطراف زمین نزدیک شده است اما باید دید این برنامه تا چه اندازه با فناوری‌های کنونی قابل اجراست.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.