سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
استخراج ۵٫۲ میلیون تن مواد معدنی در چهارمحال و بختیاری
25 فروردین 1400 - 9:54
شناسه : 10435
معاون معدنی سازمان صمت چهارمحال و بختیاری عنوان کرد؛ معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: در سال گذشته، پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع مواد معدنی در این استان استخراج شده است.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، مهرداد قاسمی معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۰۷ معدن دارای پروانه بهره‌برداری در استان فعال هستند که ذخیره قطعی این معادن حدود ۸۹۰ میلیون تن برآورد شده است. همچنین در چهارمحال و بختیاری هشت نوع ماده معدنی شامل سنگ تزئینی ساختمان، مواد اولیه سیمان، گچ، شن، ماسه و سیلیس، خاک نسوز و دولومیت وجود دارد.

وی افزود: حقوق دولتی معادن در سطح ملی و استانی، هفت برابر شده که پس از دریافت آن و واریز به خزانه کل کشور، ۱۵ درصد برای انجام عملیات بهداشتی، درمانی و عمرانی در مناطق مجاوز معادن اختصاص داده و هزینه می‌شود. در این راستا، ۱۲ درصد از حقوق دولتی دریافتی از معادن نیز صرف احیای جنگل‌ها و منابع‌ طبیعی مجاور معادن می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت چهارمحال و بختیاری، گفت: در سال گذشته، ۳۸ میلیارد ریال از بهره‌برداران معادن چهارمحال و بختیاری بابت حقوق دولتی مرتبط با برداشت پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع مواد معدنی دریافت شده است که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۸، افزون‌ بر ۲۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، طبق بند ۵ ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه، در مواردی که به‌ علت بهره‌برداری از معادن و فعالیت‌های صنایع معدنی، خسارت‌هایی به اهالی ساکن در منطقه و بخش کشاورزی آن‌ها وارد شود، علاوه بر عوارض آلایندگی، با تصویب شورای معادن استان تا یک درصد فروش آن‌ها پس از واریز به خزانه معین استان نزد خزانه‌داری کل کشور برای جبران خسارت‌های مذکور درنظر گرفته می‌شود و در صورت وارد شدن آسیب‌های عمومی، به فعالیت‌های بهداشتی، درمانی و عمرانی مورد نیاز منطقه درگیر، اختصاص می‌یابد.

استان چهارمحال و بختیاری ضمن دارا بودن ۱۶۴ معدن با ذخایر ۷۹۶ میلیون تن، برای ۹۲۴ نفر به‌ صورت مستقیم و حدود دو هزار نفر به‌ طور غیرمستقیم، اشتغال‌زایی فراهم کرده است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.