سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
استراتژی‌هایی برای پایداری
22 شهریور 1400 - 13:56
شناسه : 17692
مسئله تکميل زنجيره ارزش فولاد و حرکت به سمت توليد محصولات نهايی فولادی در سال‌های اخير به يکی از رويکردهای اصلی اقتصاد کشور بدل شده است. در همين راستا، سرمايه‌گذاری‌های گستردهای در زمينه توسعه ظرفيت‌های اين زنجيره در نقاط مختلف کشور انجام شده است. مسئله مهم در اين زمينه، محدوديت‌های تامين سنگ‌آهن به عنوان ماده اوليه اين زنجيره به دليل توجه ناکافی به بحث اکتشافات و چالش‌های موجود در واردات سنگ‌آهن است؛ مسئله‌ای که به نظر می‌رسد در صورتي که در سال‌های آينده اقدامي جدی برای مديريت و رفع آن انجام نشود، به بحرانی بزرگ برای صنعت فولاد کشور بدل خواهد شد.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

امروزه اتخاذ تصمیم‌های کلیدی در صنعت بدون شناسایی و ارزیابی ریسک‌ها، مخاطرات احتمالی و عدم قطعیت‌ها امکان‌پذیر نیست. این مسئله یک ضرورت اساسی برای بقا و پایداری و تحقق برنامه‌های تولید بر اساس اهدافِ پیش‌بینی‌شده است. در همین راستا، مدیریت بحران یکی از الزامات اجتناب‌ناپذیر کلیه سازمان‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی محسوب می‌شود. وقوع بحران‌ها و حوادث منجر به ایجاد شرایطی نامطلوب و خارج از کنترل می‌شود، اما در صورتی که رویکرد مناسبی در راستای مدیریت بحران در مجموعه شکل بگیرد، می‌‌توان از گسترش ابعاد و خسارات بیشتر جلوگیری کرد. مدیریت بحران به بنگاه‌های اقتصادی کمک می‌کند تا در مواجهه با بحران‌های کسب‌وکار خود، شرایط بحران را با حداقل آسیب‌ها و زیان‌ها پشت سر بگذارند و دوباره روند کسب‌وکار خود را از سر بگیرند.

مدیریت بحران همان مجموعه اقدامات قبل، حین و بعد از وقوع سانحه یا بحران است و در جهت کاهش هرچه بیشتر عوارض یک حادثه انجام می‌گیرد. به نظر می‌رسد که مهم‌ترین مرحله در چرخه مدیریت بحران، مرحله قبل از بحران باشد که مدت زمان آن با طول عمر سازمان برابری می‌کند. در این مرحله، پیش‌بینی و آمادگی برخورد با بحران بسیار اهمیت دارد. در واقع، عامل اصلیِ ناآمادگی یک سازمان در مقابل بحران، پیش‌بینی نکردن آن است. شرط لازم برای آمادگی، پیش‌بینی و شرط مکمل آن آموزش و تجهیزات است. در حین بحران نیز امدادرسانی و کاهش تاثیرات مخرب بحران، مقوله‌ای اساسی در پیش‌بینی بحران محسوب می‌گردد و باید در برنامه و استراتژی هر سازمان گنجانده شود. طبیعی است در صورتی که این اقدامات به نحوی موثر انجام شوند، هزینه‌های بحران کاهش می‌یابد و توسعه، بازسازی و بهبود آسان‌تر می‌گردد.

ماده اوليه، چالش اساسی زنجيره فولاد

مهم‌ترین چالش فعلی چرخه فولاد کشور را می‌توان کاهش ذخایر معادن سنگ‌آهن دانست. با توسعه و تکمیل حلقه‌های بعدی این زنجیره که در حال حاضر در کشور سرعت بیشتری گرفته است، به نظر می‌رسد که در سال‌های پیشِ‌رو نیاز و وابستگی به واردات سنگ‌آهن ایجاد خواهد شد. این در شرایطی است که ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه ذخایر معدنی، به‌خصوص در عرصه سنگ‌آهن، برخوردار است. از این رو، لازم است تا سیاست‌گذاری جدی‌تری در زمینه سرمایه‌گذاری و توسعه اکتشافات سنگ‌آهن در کشور صورت پذیرد. در غیر این صورت، کارخانه‌های فولادی ناچار به کاهش تولید پایین‌تر از ظرفیت اسمی خواهند شد و کارخانه‌های تولید کنسانتره به واردات سنگ معدن آهن روی خواهند آورد. با توجه به این مسئله، بدیهی است که اگر پیش‌بینی و آمادگی لازم برای این موضوع و اتخاذ تدابیر استراتژیک صورت نگیرد، صنعت فولاد دچار بحرانی جدی و اساسی خواهد شد. از این رو، همان‌طور که گفته شد، لازم است بحث اکتشاف جدی گرفته شود تا تامین مواد اولیه این صنعت دچار چالش و بحران جدی نشود. همچنین توجه به معادن کوچک‌تر، استفاده از راهکارهای صحیح برای واردات مواد اولیه، رفع نواقص زیرساخت‌های ترانزیت فولادی، افزایش قابلیت پهلوگیری کشتی‌ها در بندرها و گسترش و توسعه سیستم حمل‌ونقل ریلی نیز دیگر عوامل و پارامترهایی هستند که می‌توانند تا حدی موجب بهبود شرایط صنعت فولاد کشور در زمینه تامین مواد اولیه شوند. ابلاغ دستورالعمل‌های مختلف و متعدد در زمینه مدیریت بازارها و تعیین قیمت‌ها نیز دیگر مشکلات پیشِ‌روی صنعت فولاد هستند. زنجیره فولاد از حلقه‌های اکتشاف و استخراج سنگ‌آهن و تولید کنسانتره سنگ‌آهن، گندله سنگ‌آهن، آهن‌اسفنجی، شمش و مقاطع فولادی تشکیل می‌شود. بدیهی است که نبود سیاست‌گذاری مناسب برای هرکدام از این حلقه‌ها بر قیمت‌گذاری تاثیرگذار خواهد بود و در صورتی که توازن مناسبی میان قیمت‌های تعیین‌شده برای هریک از این حلقه‌ها برقرار نشود، معضلی جدی در کل زنجیره فولاد کشور ایجاد خواهد شد. تحریم‌ها و عدم دسترسی به تکنولوژی‌ها و تجهیزات روزِ دنیا نیز دیگر عامل تهدیدکننده صنعت فولاد کشور به شمار می‌آید. اگرچه هم‌اکنون توان تولید داخلی بسیاری از قطعات و تجهیزات این صنعت در کشور ایجاد شده، کماکان تامین برخی از تجهیزاتِ عموما حساس و استراتژیک به واردات وابسته است. در چنین شرایطی، تحریم‌ها موجب می‌شوند که کالاها به طور واسطه‌ای و با چند برابر قیمت خریداری شوند. بدون شک این افزایش قیمت خرید در تولید و فروش محصولات و قدرت رقابت واحدهای فعال در زنجیره فولاد اثرگذار است.

با توجه به اهميت کاهش سطح ريسک‌ها و خطرات در بنگاه‌های اقتصادی، شرکت احيا استيل فولاد بافت نيز مقوله مديريت بحران را يکی از سياست‌ها و رويکردهای اصلی خود قرار داده است. در همين راستا، در اين مجموعه، دستورالعمل واکنش در مقابل بحران و شرايط اضطراری تهيه شده و شرايط بحرانی در سطوح مختلف تعريف و تبيين شده است. همچنين برای بدترين حالات بحرانی نيز پيش‌بينی مديريت بحران و اقدامات لازم انجام گرفته است.

حرکتی به سمت پايداری

شرکت احیا استیل فولاد بافت یکی از بزرگ‌ترین واحدهای فعال در زنجیره فولاد کشور به شمار می‌آید که به منظور تولید آهن ‌اسفنجی و تکمیل زنجیره فولاد با ظرفیت اسمی ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال، از طریق احیای مستقیم به روش «PERED» مشغول فعالیت است. تولید آهن‌اسفنجی در احیا استیل فولاد بافت هیچ‌گونه آلودگی قابل‌ملاحظه‌ای برای محیط‌زیست به دنبال ندارد. تغییرات ایجادشده در تکنولوژی میدرکس و پرد موجب شده است که میزان آلودگی‌ها کاهش یابد. این مجموعه در حال حاضر احداث واحد گندله‌سازی به ظرفیت ۵/۲ میلیون تن و یک واحد دیگر تولید آهن اسفنجی به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن را در دستور کار خود دارد. با توجه به اهمیت کاهش سطح ریسک‌ها و خطرات در بنگاه‌های اقتصادی، شرکت احیا استیل فولاد بافت نیز مقوله مدیریت بحران را یکی از سیاست‌ها و رویکردهای اصلی خود قرار داده است. در همین راستا، در این مجموعه، دستورالعمل واکنش در مقابل بحران و شرایط اضطراری تهیه شده و شرایط بحرانی در سطوح مختلف تعریف و تبیین شده است. همچنین برای بدترین حالات بحرانی نیز پیش‌بینی مدیریت بحران و اقدامات لازم انجام گرفته است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.