جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت ×
افتتاح ۳ پروژه بزرگ صنعتی در آلومینیوم المهدی
28 بهمن 1399 - 9:43
شناسه : 7218
با حضور معاون طرح و برنامه‌ وزیر صمت افتتاح شد: معاون طرح و برنامه‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر یک روزه به هرمزگان به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، 3 پروژه‌ متکی به دانش بومی در این شرکت را افتتاح کرد.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی آلومینوم المهدی
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، سعید زرندی معاون طرح و برنامه‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از سیستم اسکادای تجهیزات پست‌های برق مجتمع، طرح فایر ۴ کارخانه پخت آند و کوره ۶۶ تن شماره ۳ را در شرکت آلومینیوم المهدی افتتاح کرد. این پروژه‌ها با تکیه بر توان متخصصان و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی ایجاد و به مرحله بهره‌برداری رسیده ‌است.

در مسیر توسعه تکنولوژی

معاون طرح و برنامه‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه افتتاح ۳ پروژه شرکت آلومینیوم المهدی اظهار داشت: افتتاح سیستم‌های الکترونیک، جمع‌آوری اطلاعات و سیستم اسکادای در مجموعه آلومینیوم المهدی، اقدامی مثبت در مسیر توسعه تکنولوژی است. یکی از چالش‌ها ما در این زمینه، وابستگی به کشورهای اروپایی بود که خوشبختانه امروز با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل شرکت‌های ایرانی، این مهم به مرحله بومی‌سازی رسید.

زرندی با بیان اینکه در حال‌ حاضر ظرفیت تولید ۷۰۰ هزار تن آلومینیوم را در کشور ایجاد کردیم، گفت: امید داریم تا پایان سال جاری به تولید ۴۰۰ هزار تن آلومینیوم برسیم که سهم آلومینیوم المهدی تولید ۱۶۰ هزار تن تا انتهای سال است.

وی در خصوص توسعه کشور مبتنی بر شرکت‌های بزرگ را یکی از اهداف وزارت صمت اعلام کرد و افزود: در حال پیگیری و رایزنی برای رسیدن به این هدف هستیم. شرکت‌های بزرگ را شناسایی و رتبه‌بندی کرده‌ایم و از آن‌ها خواستیم به کمک اقتصاد ایران بیایند و سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در این زمینه کنند.

معاون وزیر صمت در تشریح این خبر، عنوان کرد: در گام نخست، یکصد شرکت بزرگ را شناسایی کرده‌ایم که آلومینیوم المهدی یکی از آن‌ها به حساب می‌آید. علاوه بر این، جلسات متعددی با مسئولان این شرکت داشتیم که بدون تردید ادامه‌دار خواهد بود. همچنین بررسی موضوعات و طرح‌های سرمایه‌گذاری، از اصلی‌ترین محورهای گفت و گو با این شرکت‌های بزرگ بوده است.

زرندی با بیان اینکه استان هرمزگان را با کمک شرکت‌های بزرگی که در حال شکل‌گیری هستند، می‌توان متحول کرد، گفت: در مجموع می‌توان تغییرات جدی درون اقتصاد ایران متناسب با این نگاه جدید ایجاد کرد. در گام نخست برای هر کدام از این شرکت‌ها عددِ ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را در نظر گرفتیم که البته برای بسیاری از این ‌شرکت‌ها، شاید ده‌ها برابر این رقم باشد. این آمادگی وجود دارد که شرکت‌های بزرگ ایرانی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه جدید را به مرحله اجرایی برسانند. این نگاه دولت کمک می‌کند شرکت‌های بزرگ بتوانند به عنوان پیشران توسعه کشور عمل کنند.

وی بیان کرد: نگاه ویژه‌ای که برای توسعه سرمایه‌گذاری در استان هرمزگان وجود دارد، سبب رونق بیشتر سرمایه‌گذاری در این استان شده است. در ایام‌الله دهه فجر، ۶۷ پروژه ملی با سرمایه‌گذاری ۶۰ هزار میلیارد تومان با حضور مسئولین مختلف در سراسر کشور افتتاح می‌شود.

دسترسی به دیسپاچینگ ملی و منطقه‌ای

سیستم اسکادای تجهیزات پست‌های برق ۲۳۰، ۱۳۲ و ۲۰ کیلوولت شرکت آلومینیوم المهدی به بهره‌برداری رسید. این سیستم با بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ نقطه داده به منظور کنترل و پایش دقیق و برخط تجهیزات این پست‌ها، در سطوح ولتاژ ۲۳۰، ۱۳۲، ۲۰، ۶٫۶ و ۰٫۴ کیلوولت و امکان رویت و کنترل کامل تجهیزات تا سطح دیسپاچینگ ملی و منطقه‌ای برقرار شده است. برآورد هزینه اجرای این طرح حدود ۴۰ میلیارد ریال بود که با مبلغ ۳۸ میلیارد ریال به انجام رسید.

در ادامه علیرضا امینی معاون انرژی شرکت آلومینیوم المهدی گفت: راه‌اندازی این پروژه پایداری باعث ارتقا پست‌های برق می‌شود و مجموعه اطلاعات به طور کامل جمع‌آوری و به پست‌های دیسپاچینگ هرمزگان و ملی ارسال خواهند شد.

وی با بیان اینکه برای راه‌اندازی پروژه اسکادای ۱۹ کیلومتر فیبر نوری کشیده شده است، یادآور شد: کلیه اطلاعات مجموعه از نظر بحث‌های انرژی و پارامترهای مهم در این سیستم نگهداری و کنترل می‌شود. مهم‌ترین نکته این است که قبل از افتتاح این پروژه کلیه این موارد با تکیه بر تجهیزات خارجی انجام می‌شد اما امروز این تجهیزات با اتکا به شرکت‌های دانش‌بنیان و کمترین هزینه ایجاد شده است.

افزایش تولید با بهره‌برداری از کوره‌های پخت آند

به منظور رسیدن به ظرفیت اسمی سالن یک کارگاه پخت آند، راه‌اندازی طرح فایر شماره ۴ در بخش‌های رفع اشکال مونیتورینگ و بلووینگ پخت آند، خرید تجهیزات مورد نیاز و اورهال و نوسازی رمپ‌های فایر شامل، رمپ اگزوز (Exhaust Ramp)، رمپ مشعل (Heating Ramp) ، رمپ بلووینگ (Blowing Ramp) و فشار و دما (ZPR&TPR) انجام شد. این پروژه با ظرفیت پخت ۳۶ هزار تن آند D18 به صورت سالانه، به بهره‌برداری رسید.

لازم به ذکر است بیش از ۴ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است.

در این راستا امیر پروانه دیر معاون آندسازی شرکت آلومینیوم المهدی در تشریح اهمیت این پروژه، گفت: برای تولید هر تن آلومینیوم، نیم تن آند مصرف می‌شود. ظرفیت اسمی تولید واحد پخت شرکت ۱۴۰ هزار تن آند در سال است که با بهره‌برداری این پروژه ظرفیت تولید، ۳۵ هزار تن افزایش پیدا کرد و خوشبختانه از این طریق توانستیم ظرفیت اسمی را محقق کنیم.

افزایش ظرفیت نگهداری مذاب در کارگاه ریخته‌گری

پروژه کوره ۶۶ تن شماره ۳ با ظرفیت تولید ۲۳۷ هزار و ۶۰ تن شمش آلومینیوم به صورت سالانه، در کارگاه ریخته‌گری شرکت آلومینیوم المهدی هرمزگان به بهره‌برداری رسید. این پروژه با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۶۹۵ میلیون تومانی انجام پذیرفت. راه‌اندازی این طرح منجر به ایجاد ظرفیت آلیاژسازی و تولید شمش‌های ۵۰ پوندی خواهد شد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.