چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
افزایش تقاضای اروپا برای مس سبز
02 شهریور 1402 - 10:44
شناسه : 35648
برخی از منابع آگاه به وضعیت بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که در حال تقاضا برای مس سبز در اروپا وجود دارد. با این حال، سوالی که هم‌اکنون جواب آن نامشخص بوده، این است که آیا تعادل در حجم تقاضای عرضه، موجب تعیین پریمیوم برای مس سبز را ایجاد خواهد کرد. علاوه‌براین، وضعیت عرضه و تقاضا برای فلز مس خصوصا مس سبز در آینده چگونه خواهد بود.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌‌نیوز»، علی‌رغم اینکه هنوز بسیاری در برخی از مناطق جهان اطلاعات کمی در رابطه با مس سبز دارند، برخی منابعی در صنعت فلزات اعلام کردند که در برخی از مناطق جهان تقاضا برای فلز مس سبز وجود دارد.

این منابع تاکید کردند که تقاضا از سوی صنایع مرتبط با فناوری‌های مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر با در نظر گرفتن میزان کربن تولیدی آن‌ها و با هدف تامین مواد اولیه ارائه شده است.

یکی از تولیدکنندگان بیان کرد: فناوری مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر نیازمند مس سبز است و تمرکز ابزارهایی مانند توربین‌های بادی، بیشتر بر روی تقاضای مس سبز قرار دارد.

برخی منابع دیگر تاکید کردند که تولیدگنندگان وسایل نقلیه الکتریکی (EV)، بیشتر خواهان استفاده از مس سبز هستند. سبز بودن این فلز به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد در نظر گرفته می‌شود و طرفداران خاص خود را دارد.

این منابع همچنین به فشار از سوی برخی مصرف‌‌کنندگان نهایی مانند بخش خودرو به علت گسترش یافتن حلقه زنجیره تامین، ایجاد تغییر در آن و افزایش حجم تقاضا اشاره کردند. یکی از مصرف‌کنندگان عنوان کرد که فشار برای مس سبز از سوی بخش خودرو افزایش یافته است.

سهم حجم تقاضا برای فلز مس سبز در قاره اروپا

این منابع آگاه خاطرنشان کردند که در اروپا، فشار بر روی شرکت‌ها به جهت کاهش کربن تولیدی و تولید محصولات زیست‌پایشی افزایش یافته و این مورد یکی از دلایل روند صعودی حجم تقاضا برای مس سبز است.

یکی دیگر از تولیدکنندگان با تاکید بر این موضوع اعلام کرد که فشار برای تولید محصولات سبز به یک روند بسیار جدی در اروپا تبدیل شده و این فشار ممکن است تا حدی به دلیل تمرکز تولیدکنندگان برای حفظ اعتبار برند آن‌ها باشد.

برخی تولیدکنندگان بر این باورند که گذار به استفاده از محصولات سبز می‌تواند فرصتی برای صنایع اتحادیه اروپا به جهت بهبود اعتبار آن‌ها باشد. همچنین برخی از مشارکت‌کنندگان بازار اظهار داشتند که در حال حاضر تقاضا برای مس سبز کم است اما وجود دارد. به گفته این مشارکت‌کنندگان بازار، برخی خرید مس سبز را ترجیح می‌دهند اما این مسئله را نمی‌توان به معنای یک روند دائم در برخی شرکت‌ها در خرید مس سبز تلقی کرد.

در همین رابطه، یکی از معامله‌گران بازار بر این باور است که برخی تولیدکنندگان به دنبال محصولات کم‌کربن در راستای کاهش کربن تولیدی خود هستند. برخی از منابع مطلع از وضعیت بازار، همچنین بر فشار تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM) به منظور استفاده از مس سبز تاکید کردند.

برخی از تولیدکنندگان معتقدند که بسیاری از سازندگان تجهیزات اصلی، خواهان محتوای بازیافتی و محصولات با دی‌اکسید کربن تولیدی هستند. یکی از تولیدگنندگان با تایید این موضوع، عنوان کرد که در حجم تقاضای تولیدکنندگان تجهیزات اصلی، تفاوت‌های برجسته‌ای وجود دارد.

به گفته موسسه «Fastmarkets»، برخی از منابع برخلاف دیگران بر این باورند که تقاضا برای مس سبز، بیش از آن چیزی است که برخی تصور می‌کنند. یکی دیگر از معامله‌گران بازار، طرح چنین ادعاهایی از سوی برخی تولید‌کنندگان را در حد گانه‌زنی دانست. معامله‌گر دیگری با تایید این موضوع مطرح کرد که هنوز آمار رسمی از میزان تقاضا برای مس سبز اعلام نشده است.

یکی از دلایلی که برخی از منابع برای کاهش حجم تقاضا برای مس سبز عنوان می‌کنند، این است که بسیاری از تولیدکنندگان حاضر به پرداخت پریمیوم برای خرید چنین محصولاتی نیستند. به گفته این منابع، برخی تولیدکنندگان به دنبال افزایش پریمیوم‌های تعیین شده برای مس سبز هستند اما با توجه به وضعیت چالش‌برانگیز اقتصاد و شرایط نامناسب حجم تقاضا، دستیابی به هدف مبتنی بر افزایش پریمیوم برای این تولیدکنندگان میسر نیست.

یکی از معامله‌گران بازار خاطرنشان کرد که همه مصرف‌کنندگان به دنبال محصولات تولیدی مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر هستند اما تعداد کمی از آن‌ها حاضرند که بابت تهیه آن هزینه بیشتری بپردازند.

به گفته این معامله‌گران، یکی از بخش‌هایی که مصرف‌کنندگان در آن حاضر به پرداخت هزینه بیشتر برای خرید محصولات سبز نیستند، بخش مسکن است. برخی از مصرف‌کنندگان با درآمد متوسط نیز حاضر به پرداخت هزینه گزاف برای تهیه مس سبز نیستند. از سوی دیگر، برخی از مصرف‌کنندگان خاص حاضرند هزینه بیشتری برای تهیه مس سبز مورد نیاز خود پرداخت کنند اما تعداد آن‌ها در حال حاضر زیاد نیست.

یکی از مصرف‌کنندگان نهایی به موسسه «Fastmarkets» گفت که شرکتی که وی در آن فعالیت دارد، برای تهیه مس سبز مورد نیاز خود پریمیوم آن را از قبل پرداخت کرده است.

این مصرف‌کننده در ادامه افزود: اگر شرکت وی برای تهیه مس سبز مورد نیاز خود نیاز باشد پریمیوم آن را پرداخت کند، این کار را با کمال میل انجام خواهد داد؛ هر چند که این شرکت برای حجم سفارش داده شده مس سبز خود، پریمیوم آن را از قبل پرداخت کرده است.

یکی از تولیدکنندگان با تایید این مطلب عنوان کرد که برخی از مشتریان برای تهیه مس سبز مورد نیاز خود حتی حاضرند پریمیوم بالاتری پرداخت کنند. رولاند هارینگ، مدیر اجرایی شرکت «Aurubis» در مصاحبه‌ای که در ماه ژوئن با موسسه «Fastmarkets»  انجام داد، گفت: وی بر این باور است که تعیین پریمیوم برای مس سبز محدودیت زمانی دارد و شرکت‌هایی که محصولات سبز با استانداردهای سختگیرانه‌تری تولید می‌کنند، ممکن است تقاضا برای آن‌ها بیشتر باشد اما این موضوع نمی‌تواند چنین تعبیر شود که حتما قیمت آن باید بالاتر تعیین شود.

وی افزود: تعیین پریمیوم برای مس سبز نمی‌‌تواند به روندی ادامه‌دار تبدیل شود. به علاوه تولیدکنندگان نباید مسئله دریافت پریمیوم برای مس سبز را به عنوان یک منبع اصلی برای افزایش سود خود در نظر بگیرند.

مدیر اجرایی شرکت «Aurubis» با بیان اینکه تاثیر تولید مس سبز بر تجارت شرکت‌ها غیرمستقیم خواهد بود، اظهار داشت که در حال حاضر نمی‌توان تنها بر روی تولید مس سبز با امکان تعیین پریمیوم بالا برای آن به عنوان منبع درآمد اصلی اتکا کرد.

برخی منابع معتقدند که اگر تقاضا بیش از حد افزایش یابد و روند عرضه نسبت به آن کمتر شود، در آن زمان تعیین پریمیوم به یک باید تبدیل خواهد شد. به گفته این منابع اگر حجم تقاضا برای مس سبز به بیش از ۵۰ درصد برسد، تعیین پریمیوم به یک ضرورت بدل خواهد شد.

آینده تعیین پریمیوم برای مس سبز چگونه خواهد بود؟

به گفته برخی منابع، آینده تعیین پریمیوم برای مس سبز نامشخص است؛ چراکه حجم تقاضا ممکن است در کوتاه‌مدت برای مس سبز افزایش یابد اما در نهایت، با توجه به افزایش حجم تقاضا برای این فلز سبز در بازار، ادامه‌دار بودن تعیین پریمیوم برای آن بعید به نظر می‌رسد.

بر اساس ادعای برخی منابع هنگامی که تقاضا برای مس سبز افزایش ‌یابد، یک وجه تمایز قیمتی ایجاد می‌شود. این وجه تمایز در قیمت‌ها از قبل ایجاد شده و گسترش خواهد یافت.

برخی مصرف‌کنندگان عنوان کردند: علی‌رغم اینکه نیازی به ایجاد وجه تمایز قیمتی در بازار مس سبز وجود ندارند اما برخی از تولیدکنندگان بر وجود آن اصرار می‌ورزند.

در همین راستا، پویایی بازار مس ممکن است تغییر کند. در عین حال فشار سرمایه‌گذاران و موسسات مالی بر صنعت مس به منظور کاهش میزان دی‌اکسید کربن و تولید محصولات زیست‌پایشی افزایش یافته است.

یکی از تولیدکنندگان با اشاره به اینکه پرداخت وام‌های مبتنی بر انرژی‌‌های تجدیدپذیر ممکن است در نحوه تغییر حجم تقاضا نقش داشته باشد، بیان کرد که سختگیری سرمایه‌گذاران در این رابطه افزایش یافته است.

به گفته این تولیدکننده، پویایی بازار در صورتی تغییر خواهد کرد که مشوق‌هایی برای بازار مس سبز ارائه شود و اگر در آینده، طرح کاهش انتشار دی‌اکسید کربن برای تولید مس عملیاتی شود و مصرف‌کننده بتواند در هزینه‌های خود با استفاده از کاهش انتشار کربن صرفه‌جویی کند، امکان دریافت اعتبار مالی مبتنی بر مشوق‌های ارائه شده فراهم خواهد بود.

یکی دیگر از تولیدکنندگان فلزات سبز عنوان کرد که در حال حاضر مشوق‌هایی برای دیگر فلزات همچون آلومینیوم سبز وجود دارد. چنین رویه‌ای ممکن است برای مس سبز تدارک دیده شود و این موضوع می‌تواند بر قیمت محصولات با کربن پایین تاثیر بگذارد.

گفتنی است که وضعیت بازار آلومینیوم در بازار در چند سال اخیر به شدت تغییر کرده است. در ماه می ۲۰۲۱، موسسه «Fastmarkets» شاخص اختلاف قیمت آلیاژ «P1020A» آلومینیوم کم‌کربن خود را در اروپا عرضه کرد که در چهار ماه اول این سال حدود صفر دلار در هر تن تعیین شد. آخرین ارزیابی موسسه « Fastmarkets» از پریمیوم این ماده، رقم ۲۵ تا ۴۰ دلار در هر تن در روز چهارم آگوست ۲۰۲۳ را نشان داد.

این منبع خاطرنشان کرد: این احتمال وجود دارد که پریمیوم برای بخش مس غیر سبز نیز تعیین شوند. بر اساس گفته این منبع آگاه، به منظور اینکه اهداف تعیین شده برای بخش مس سبز برآورده شوند، باید حجم تقاضا برای آن افزایش یابد.

هرینگ با  تاکید بر این دیدگاه در مصاحبه خود با موسسه «Fastmarkets» که در ماه ژوئن ۲۰۲۳ ارائه شد، تاکید کرد: کل صنعت مس در حال گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر است.

در همین حال به نظر می‌رسد در وضعیت تقاضا برای مس سبز، تعیین پریمیوم برای آن و آینده این فلز اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که با گسترش بازار مس سبز این بخش از صنعت با چالش‌های بیشتری مواجه خواهد شد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.