سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024 ساعت ×
افزایش حجم تقاضا برای باتری‌های فرسوده در کره‌جنوبی
13 تیر 1402 - 15:37
شناسه : 34756
افزایش قیمت‌ها برای مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها مانند نیکل، کبالت و لیتیوم، همچنان موجب افزایش تقاضا برای باتری‌های بازیافتی نیکل کبالت منگنز (NCM) و باتری‌های لیتیوم‌یونی شده است.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌‌نیوز»، کاهش حجم عرضه و افزایش تمایل به خرید فلز کبالت در ماه ژوئن ۲۰۲۳، منجر به افزایش شاخص قیمت مبنای کبالت این موسسه با شرط تحویل محصول در بندر روتردام شد.

افزایش قیمت‌های هیدروکسید لیتیوم در بازار با شرط عرضه بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی، با تقبل هزینه توسط خریدار همچنان از ماه آپریل ۲۰۲۳ ادامه دارد؛ این در حالی است که قیمت‌ها در بازار اروپا و ایالات متحده آمریکا برای هیدروکسید لیتیوم، به بالاترین میزان خود از ماه آپریل ۲۰۲۳ رسید.

برخی منابع مطلع به وضعیت بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که مصرف فلزات موجود در باتری‌های فرسوده در برخی از واحدهای فرآوری اصلی کره‌‌جنوبی در هفته‌های اخیر، در راستای روند صعودی تقاضا برای مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها افزایش یافته است. این واحدهای فرآوری معمولا قادر به تولید موادی مانند هیدروکسید لیتیوم، هیدروکسید کبالت یا رسوب هیدروکسید مخلوط نیکل از فلزات موجود در باتری‌های فرسوده هستند.

یکی از مصرف‌کنندگان فلزات موجود در باتری‌های فرسوده فرآوری شده در کره‌جنوبی اخیرا به موسسه «Fastmarkets» گفت: حجم تقاضا برای مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها در حال افزایش است اما برخی از قیمت‌های پیشنهادی برای این فلزات مورد استفاده در تولید باتری‌ها بسیار بالا هستند.

وی افزود: در حال حاضر پیشنهادات برای فلزات موجود در باتری‌های نیکل کبالت منگنز فرسوده شاخص قیمت ۸۲ درصد از ارزش لیتیوم با شرط عرضه بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه توسط خریدار برای نیکل و کبالت را نشان می‌دهد.

این منبع در ادامه بیان کرد: این پیشنهاد قیمتی برای باتری‌های نیکل کبالت منگنز فرسوده با محتوای لیتیوم حدود ۳ تا ۵ درصد بود. البته باید توجه داشت که فقط شاخص قیمت حدود ۷۵ درصد با شرط عرضه محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه توسط خریدار برای این ماده قابل اعمال است.

در همین راستا، اخیرا افزایش قیمت لیتیوم باعث فشار بیشتر بر خریداران در بازارهایی مانند کره‌جنوبی شده است. بر همین اساس برخی خریداران به دنبال ارائه شاخص سودآوری فلزات موجود در باتری‌های فرسوده به جای شاخص سودآوری فلزات لیتیوم، نیکل و کبالت هستند. در حال حاضر تعدادی از خریداران همچنان در برابر این موضوع از خود مقاومت نشان می‌دهند.

در روزهای اخیر، موسسه «Fastmarkets» ارزیابی‌هایی خود برای شاخص سودآوری برای فلزات موجود در باتری‌های فرسوده با محتوای لیتیوم حدود ۳ تا ۴ درصد را رقمی در حدود ۷ تا ۱۰ درصد اعلام کرد.

یک منبع معاملاتی فعال در بازار اروپا در هفته منتهی به چهارشنبه ۲۱ ژوئن ۲۰۲۳، شاخص قیمت قابل اعمال را حدود ۷۰ تا ۷۳ درصد از ارزش لیتیوم با شرط عرضه بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه توسط خریدار برای نیکل و کبالت اعلام کرد؛ این در حالی است که یکی از مصرف‌کنندگان در بازارهای آسیای جنوب شرقی این ارزش‌گذاری را تایید کرد.

شاخص قیمت باتری‌های نیکل کبالت منگنز فرسوده حدود ۷۲ درصد از ارزش لیتیوم با شرط عرضه بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه توسط خریدار برای نیکل و کبالت در هفته پایانی ژوئن ۲۰۲۳ اعلام شد.

ارزیابی‌های موسسه «Fastmarkets» از فلزات موجود در باتری‌های فرسوده نیکل کبالت منگنز و نیکل کبالت آلومینیوم، با در نظر گرفتن شاخص سودآوری فلز کبالت، با شرط عرضه بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه توسط خریدار، شاخص سودآوری قیمت کبالت با خلوص استاندارد این موسسه برای فلزات موجود در باتری‌های فرسوده نیکل کبالت منگنز و نیکل کبالت آلومینیوم، با در نظر گرفتن شاخص سودآوری فلز نیکل، با شرط عرضه بر روی عرشه کشتی در بنادر کره‌جنوبی با تقبل هزینه توسط خریدار، شاخص قیمت نقدی و رسمی بورس فلزات لندن رقم ۷۰ تا ۷۵ درصد در روز چهارشنبه ۲۷ ژوئن ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به شاخص ۶۷ تا ۷۲ درصد هفتگی، حدود ۳ واحد درصد افزایش داشت.

یک منبع آگاه معاملاتی در بازار مستقر در سنگاپور عنوان کرد: موقعیت و نقش چین در واردات فلزات موجود در باتری‌های فرسوده، نقش مهمی در روند قیمت‌گذاری آن خواهد داشت.

چندین منبع مطلع به وضعیت بازار طی دو هفته گذشته در ماه ژوئن ۲۰۲۳، به موسسه «Fastmarkets» گزارش دادند که مقامات چین درصدد هستند بر جریان واردات فلزات موجود در باتری‌های فرسوده محدودیت بیشتری اعمال کنند و در واقع به دنبال اعمال ممنوعیت رسمی آن هستند؛ چراکه این مواد را به عنوان محصولات ضایعاتی در نظر می‌گیرند.

با این وجود، برخی شرکت‌های چینی به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که می‌توانند فلزات موجود در باتری‌های فرسوده را وارد کنند؛ حتی اگر که هیچ کد کالای بین‌المللی (HS) برای آن صادر نشود. خریداران چینی بیشتر به دنبال خرید فلزات موجود در باتری‌های فرسوده‌ جهت عرضه مواد اولیه در بازارهایی هستند که در آن‌ها کمبود این مواد وجود دارد.

یکی از تاجران مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌‌ها مستقر در سنگاپور مطرح کرد: اگر مقامات کشورها سختگیری‌های قوانین مرتبط با واردات و صادرات فلزات موجود در باتری‌های فرسوده را کاهش ندهند، باز هم ممکن است این شاخص‌های قیمتی به روند صعودی خود ادامه دهند و در این صورت شرکت‌های چینی حجم بیشتری از فلزات موجود در باتری‌های فرسوده را جهت فرآوری و استفاده به عنوان محصولات واسطه‌ای از کشورهای آسیای جنوب شرقی خریداری خواهند کرد.

وی افزود: اگر مقامات چین سختگیری‌های مرتبط با قوانین واردات به دلیل اهمیت تامین مواد اولیه حیاتی موجود در باتری‌ها را کاهش دهند، شاخص‌های قیمتی و سودآوری با شرط تحویل محصول از بنادر کره‌جنوبی به شدت افزایش خواهد یافت.

این تاجر خاطرنشان کرد: تنها راهی که منجر به کاهش شاخص‌های قیمتی برای فلزات موجود در باتری‌های فرسوده در آسیا در کوتاه‌مدت خواهد شد، کاهش حجم تقاضا در بازارهای مهمی مانند کره‌جنوبی یا کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند مالزی، اندونزی و فیلیپین است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.