پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت مس
01 خرداد 1400 - 13:30
شناسه : 12552
مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران مطرح کرد؛ مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران با اعلام سرمایه‌گذاری چهار میلیارد دلاری این شرکت در صنعت مس کشور، گفت: در صنعت مس انرژی و صنایع پاک دو رکن اساسی محسوب می‌شوند. در این راستا، برای بهبود جریان توسعه این صنعت باید متناسب با تغییر و تحولات این دو مهم در دنیا گام برداریم.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران در مراسم امضای تفاهم‌نامه توسعه سرمایه‌گذاری با اشاره به رشد ۲ برابری تولید کنستانتره مس طی چهار سال آینده، اظهار داشت: در چهار سال آینده ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت کاتد مس کشور افزوده خواهد شد.

وی با بیان اینکه تا ۳۰ سال آینده، میزان ارزش هزینه‌های ناشی از انرژی در دنیا تغییر خواهد کرد، افزود: هم‌اکنون ۳۹ درصد انرژی از نفت تامین می‌شود و تا سال ۲۰۵۰ به ۱۳ درصد کاهش خواهد یافت؛ همچنین سهم انرژی الکتریسیته که در حال حاضر ۱۹ درصد انرژی دنیا از آن تامین می‌شود تا سال ۲۰۵۰ به ۴۹ درصد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت مس، گفت: بی‌شک در جریان این تغییر و تحولات مربوط به انرژی، مس به دلیل خواص ذاتی و بی‌رقیب آن نقش ویژه‌ای بازی می‌کند به‌طوری‌که ظرف ۱۰ سال آینده ۳۵ درصد از خودروهای جهان برقی خواهند شد و این در حالی است که به ازای هر خودرو برقی ۸۹ کیلوگرم مس مصرف می‌شود.

افزایش ۲ کیلوگرمی مصرف سرانه مس طی دو دهه آینده

سعدمحمدی با اشاره به اینکه جمعیت جهان ظرف ۱۷ سال آینده به حدود ۹ میلیارد نفر افزایش خواهد یافت، این امر را در افزایش مصرف سرانه مس موثر دانست و بیان کرد: هم‌اکنون مصرف سرانه فعلی مس به ازای هر نفر ۳.۲ کیلوگرم است ولی با در نظر گرفتن رشد جمعیت در آینده، بیش از چهار میلیون تن به تقاضای مس و در حدود دو کیلوگرم به سرانه مصرف هر نفر افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود مراحل استخراج چهار معدن بزرگ دنیا ظرف چهار سال آینده به پایان برسد، بنابراین به نظر می‌رسد میزان ارزش فلز مس نیز روند صعودی را طی کند.

مدیرعامل شرکت مس با اشاره به پیش‌بینی موسسات اقتصادی مبنی بر کنترل بیماری کرونا و بهبود روند واکسیناسیون و در نتیجه روند چشمگیر رشد اقتصادی کشورها در سال ۲۰۲۲، عنوان کرد: این امر می‌تواند به روند صعودی تقاضای جهانی در بازار مس منجر شود.

افزایش ۷ درصدی سهم شرکت ملی مس ایران در بازار ۲۰۳۱

سعدمحمدی تصریح کرد: با توجه به رشد تقاضای بازار مس در سال ۲۰۳۱ به میزان ۳۵ میلیون تن شرکت ملی صنایع مس ایران نسبت به شرایط فعلی در تلاش است تا سهم خود را به بیش از هفت میلیون تن در بازار جدید افزایش دهد.

وی با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری برخی کشورها در زمینه تولید مس، یادآور شد: به عنوان مثال کشور شیلی ۲۷ میلیارد دلار، کشور پرو ۱۴ میلیارد دلار و کشور کنگو و آمریکا هر کدام ۱۱ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت مس این حجم از سرمایه‌گذاری را بیانگر پیش‌بینی قیمت ۱۲ تا ۱۵ هزار دلاری برای فلز مس دانست و اذعان داشت: میزان سرمایه‌گذاری در صنعت مس دنیا به طور متوسط بیش از ۱۰ هزار دلار به ازای هر تن است.

افزایش۳۰۰ هزار تن به ظرفیت مس کاتدی

سعدمحمدی، گفت: در ایران بر خلاف دنیا، هزینه سرمایه‌گذاری برای هر تن فلز مس هشت هزار دلار است. البته ظرف چهار سال آینده، ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت مس کاتدی کشور افزوده خواهد شد.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه معادن جدید و احداث کارخانجات تغلیظ تولید کنسانتره از یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت مس با اعلام اینکه درآمد شرکت با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه از دو میلیارد دلار به پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار افزایش خواهد یافت، بیان کرد: به این ترتیب شرکت مس جزو ۱۰ شرکت برتر دنیا قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، با توجه به کیفیت عیار مس ایران، شرایطی فراهم شده است که بتوانیم برای کشور ارزآوری و اشتغال‌زایی فراهم کنیم.

ایران، رتبه هفتم جهانی در ذخایر مس

سعدمحمدی ضمن اشاره به ۵٫۱ میلیارد تن ذخیره جدید اکتشاف طی دو سال گذشته، عنوان کرد: خوشبختانه به لحاظ ذخایر جهانی در رتبه هفتم قرار گرفته‌ایم. همچنین با تغییر تکنولوژی و با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های روز دنیا در زمینه ذوب مس، سودآوری و بهره‌وری بیشتری را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به تهیه ۱۵ دستگاه جدید حفاری، ماشین‌آلات و تجهیزات مهم این امر را گام موثری در امر اکتشافات و استخراج دانست و افزود: به دنبال آن هستیم تا بتوانیم وظیفه‌ای را که بر عهده گرفتیم به نحو احسن انجام دهیم.

سعدمحمدی در پایان از پروژه‌های معدن و کارخانه کنسانتره درآلو و دره‌زار و فلوتاسیون سرباره ذوب سرچشمه یاد کرد و گفت: در تلاش هستیم این طرح‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰به مرحله تولید و بهره‌برداری برسند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.