سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
افزایش سرمایه برای تولیدکنندگان زغال‌سنگ ضروری است
07 شهریور 1400 - 11:40
شناسه : 16747
یکی از کارشناسان بازار سرمایه گفت: شرکت‌‎های تولیدکننده زغال‌سنگ در جهت اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود زمینه را برای افزایش سرمایه مورد نیاز فراهم کرده‌اند.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی بازار سرمایه ایران
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حسن حسین‌نیا کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه کشور چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده زغال‌سنگ دنیا به شمار می‌آید، اظهار داشت: کشور چین با ۴۶ درصد، اندونزی ۱۱ درصد، هند ۱۰ درصد، آمریکا ۹ درصد، استرالیا ۶ درصد و سایر کشورها نیز در مجموع ۱۸ درصد تولید زغال‌سنگ دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. علاوه بر این مصرف‌کنندگان عمده این محصول کشور‌های چین ۵۰ درصد، آلمان ۳ درصد، هند ۱۱ درصد، آمریکا ۸ درصد، روسیه ۳ درصد و سایر کشورها ۲۵ درصد هستند.

وی با اعلام اینکه ایران از نظر میزان تولید و مصرف زغال‌سنگ جایگاه سی‌ام دنیا را به خود اختصاص داده است، افزود: به دلیل وجود منابع سرشار نفت و گاز در کشور، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در تولید برق و انرژی از طریق زغال‌سنگ انجام نشده و با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد فولاد تولیدی دنیا از طریق مکانیزم کوره‌های بلند صورت می‌گیرد، این میزان در کشور ایران تنها ۲۶ درصد است.

کارشناس بازار سرمایه گفت: استفاده زغال‌سنگ در صنایع مختلف موجب رشد قابل ملاحظه تقاضای این محصول در سال‌های اخیر شده است، اما با وجود ذخایر موجود در کشور، میزان تولید زغال‌سنگ و میزان تولید فولاد از طریق کوره‌های بلند، نسبت به دیگر کشورها، بسیار پایین است.

حسین‌نیا با بیان اینکه ذخایر قطعی زغال‌سنگ در ایران تقریبا ۱.۷ میلیارد تن بوده و این در حالی است که ذخایر زمین‌شناسی، میزان ۱۱ تا ۱۴ میلیارد تن برآورد شد، بیان کرد: شرکت‌های اصلی تولید زغال‌سنگ در سه منطقه طبس، البرز(شرقی، مرکزی و غرب) و کرمان مستقر و بیش از ۷۶ درصد ذخایر کشور در پهنه زغالی طبس قرار دارد.

وی با اشاره به مکانیزم استخراج از معدن زغال‌سنگ تا ترکیب با آهن و تبدیل شدن به چدن، ادامه داد: تقریبا ۱.۸ تن زغال‌سنگی که استخراج می‌شود، پس از زغال‌شویی و فراوری ، به ۰٫۹ تن یا ۵۰ درصد بازدهی کنستانتره تبدیل خواهد شد، به طوری که از ۴ شرکت موجود در بازار سرمایه، شرکت کک طبس فعالیت استخراج زغال‌سنگ خام را انجام داده و سه شرکت کزغال، کپرور و کشرق نیز زغال‌شویی و تبدیل آن به کنستانتره را بر عهده دارند.

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: تنها تولیدکننده زغال‌سنگ با ۳۵ درصد تولید شرکت کک طبس و بزرگ‌ترین تامین‌کننده این محصول نیز شرکت زغال‌سنگ پرورده طبس است. در همین راستا محصول کنستانتره یا زغال‌سنگ پس از خروج از کارخانه‌ها به چهار کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، فولاد زرند کرمان، کک‌سازی کرمان و در نهایت کک‌سازی طبس انتقال و پس از ترکیب با آهن, تبدیل به چدن می‌شود.

حسین‌نیا با بیان اینکه تغییرات آب و هوایی، افزایش و یا کاهش نرخ ارز، قیمت گاز و مناسبات سیاسی بین چین و استرالیا فاکتورهای مهم و تاثیرگذار برای قیمت زغال‌سنگ محسوب می‌شود، اذعان داشت: استرالیا بزرگ‌ترین صادرکننده زغال‌سنگ در جهان به شمار می‌رود، اما همزمان با شیوع ویروس کرونا در جهان، قیمت زغال‌سنگ به شدت کاهش یافته و با توجه به تنش سیاسی موجود بین استرالیا و چین، واردات این محصول و زغال کک‌شو در کشور چین ممنوع و به دنبال آن قیمت زغال‌سنگ افزایش یافت.

وی میزان مصرف گاز و تغییرات اقلیمی را در قیمت زغال‌سنگ بسیار مهمی تلقی کرد و یادآور شد: در هند به دلیل کرونا و کاهش فعالیت‌های اقتصادی، واردات زغال‌سنگ کاهش و پس از عبور از شرایط سخت شیوع این بیماری و افزایش فعالیت‌های اقتصادی، دوباره واردات زغال‌سنگ افزایش پیدا کرد.

کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: با وجود منابع بی‌شمار زغال‌سنگ در کشور، اما همچنان برای تامین آن نیازمند واردا از طریق دیگر کشور‌ها هستیم، لذا شرکت‌های تولید زغال‌سنگ نیز در جهت طرح‌های توسعه‌ای خود زمینه را برای افزایش سرمایه مورد نیاز فراهم کرده‌اند. البته با توجه به طرح‌های توسعه و برنامه‌های انجام شده در صنایع پایین‌دستی مانند کوره بلند و کارخانه‌های فراوری، بازار نسبتا خوبی برای زغال‌سنگ طی سال‌های آتی انتظار می‌رود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.