جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت ×
افزایش سود ناخالص از فروش کنسانتره روی
27 خرداد 1402 - 9:51
شناسه : 34406
میزان تولید روی طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ روندی صعودی را طی کرده است. طی چهار سال اخیر، شرکت «Teck» به‌ طور متوسط ۶۲۰ هزار تن روی محتوی کنسانتره و ۲۸۰ هزار تن روی تصفیه‌شده تولید شده است.
ارسال توسط : منبع : شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، درآمد حاصل از فروش روی و شمش روی در چهار سال مورد بررسی نیز افزایش یافته است. شرکت «Teck» از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان معدنی روی و شمش روی در جهان شرکت به شمار می‌رود. سه معدن ماده معدنی روی تحت بهره‌برداری این شرکت هستند که در کشورهای ایالات متحده و پرو واقع شد‌ه‌اند. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین کارخانجات ذوب و پالایش سرب و روی در دنیا را به خود اختصاص داده که این کارخانه در ایالت بریتیش کلمبیای کانادا قرار دارد.

براساس این گزارش، شرکت «Teck» تخصص در فعالیت‌های اکتشافی، استخراج، توسعه معدنی و فرآوری مواد معدنی همچون ذوب و پالایش، بهداشت و ایمنی، حفاظت از محیط‌ زیست و نظارت بر مواد دارد. این شرکت دارای منابع معدنی متنوعی است که تمرکز آن بر روی مس، روی، زغال‌سنگ، فولادسازی و انرژی است و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روی استخراج شده و روی تصفیه‌شده در جهان محسوب می‌شود. کارخانه ذوب و پالایش سرب و روی این شرکت و همچنین دفتر مرکزی در کانادا، ایالات بریتیش کلمبیا، شهر تریل واقع شده است.

دو معدن تحت بهره‌برداری شرکت «Teck» در ایالات متحده به نام‌های «Red Dog» در شمال غربی آلاسکا، «Pend Oreille» در ایالت واشنگتن و معدن «Antamina» در شمال پرو، از بزرگ‌ترین معادن روی و مس در جهان هستند. «Trail Operation» در جنوب ایالت بریتیش کلمبیای کانادا واقع شده است که سرب و روی تصفیه‌شده و انواع فلزات گران‌بها و تخصصی، مواد شیمیایی و کودها را تولید می‌کند.

بررسی تولید روی

در جدول ۱، مشخصات معادن روی و کارخانه ذوب و پالایش شرکت «Teck»، میزان تولید هر یک طی چهار سال متوالی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ قابل مشاهده است.

شرکت «Teck» دارای ۲۲.۵ درصد از سهام معدن «Antamina» است. بنابراین ارقام تولیدی اعلام شده، ۲۲.۵ درصد کل تولیدی در این معدن بوده که این شرکت آن را به خود اختصاص داده است. از اواخر ماه جولای سال ۲۰۱۹ معدن «Pend Oreille» به‌ دنبال اتمام ذخایر استخراج و تولید کنسانتره روی به حالت تعلیق درآمده و معدن تحت مراقبت و نگهداری قرار گرفته است.

در جدول ۱، قابل مشاهده است که معدن «Red Dog» در ایالات متحده طی چهار سال مورد بررسی، به‌ طور متوسط با حدود ۸۴ درصد بیشترین سهم را در کل تولید روی محتوی کنسانتره به خود اختصاص داده است؛ در حالی که معدن «Pend Oreille» به حالت تعلیق در آمده و دیگری که معدن «Antamina» در پرو است، تنها ۱۵ درصد از کل تولید روی محتوی کنسانتره را در اختیار دارد.

بررسی میزان تولید روی محتوی کنسانتره در معادن شرکت «Teck» طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، نشان از افزایش تولید دارد؛ به‌ طوری که میزان روی محتوی کنسانتره از میزان ۶۴۰ هزار تن به ۶۵۰ هزار تن رسیده است. دو معدن «Red Dog» و «Antamina» ابتدا با کاهش تولید طی دو سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ و در سال ۲۰۲۲، با افزایش تولید مواجه شدند. از دلایل افزایش تولید معدن «Red Dog» در سال ۲۰۲۲، می‌توان به عیار بالاتر سنگ معدن و بازیابی بهتر اشاره کرد. کاهش تولید معدن «Antamina» در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۲۱، به‌ دلیل تعطیلی موقت معدن برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بوده است.

با توجه به میزان تولید روی تصفیه شده در «Trail Operations» طی چهار سال مورد بررسی، افزایش در سال ۲۰۲۰ و سپس از میزان ۳۰۵ هزار تن در سال ۲۰۲۰، به میزان ۲۴۹ هزار تن در سال ۲۰۲۲ کاهش داشته است. افت تولید در سال ۲۰۲۱، به‌ دلیل تعطیلی موقت کارخانه بوده که این تعطیلی ناشی از کیفیت هوا به‌ دنبال آتش‌سوزی در جنگل‌های منطقه و تعمیرات و نگهداری برنامه‌ریزی نشده بوده است. در سال ۲۰۲۲ نیز کاهش تولید اتفاق افتاده است که از دلایل آن می‌توان به تعطیلی ناشی از عملیات تعمیرات و نگهداری در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، رویدادهای آب و هوایی به‌ دلیل دمای بسیار پایین و چالش‌های عملیاتی برنامه‌ریزی نشده اشاره کرد.

مطابق با برآورد این شرکت، احتمال افزایش تولید روی محتوی کنسانتره در سال ۲۰۲۳ وجود دارد. میزان تولید روی محتوی کنسانتره در سال ۲۰۲۲، بین ۶۴۵ هزار تن تا ۶۸۵ هزار تن برآورد شده است. میزان تولید روی تصفیه‌شده در سال ۲۰۲۳، بین ۲۷۰ هزار تن تا ۲۹۰ هزار تن تخمین زده شده است.

عملکرد اقتصادی شرکت

در نمودار ۲، سود ناخالص و درآمد حاصل از فروش روی شرکت «Teck» طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ ارائه شده است.

مطابق با نتایج ارائه شده در نمودار ۲، سود ناخالص ابتدا کاهش و سپس در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. سود ناخالص معدن «Red Dog» در سال ۲۰۲۲، در مقایسه سه سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. افزایش سوددهی این معدن در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰، به‌ دلیل افزایش قیمت‌ روی محقق شده است؛ در حالی که میزان فروش کاهش داشته است. گفتنی است که عملیات معدن‌کاری در معدن «Red Dog» تحت تاثیر آب و هوا و شرایط یخبندان زمستانی قرار می‌گیرد و می‌تواند بر تولید، حجم فروش و هزینه‌های عملیاتی به‌ طور قابل توجهی تاثیر بگذارد. معدن «Pend Oreille» در سال ۲۰۱۹، با زیان ناخالص هفت میلیون دلاری مواجه شده است.

واحد تولید روی تصفیه‌شده «Trail Operations» در سال ۲۰۲۲، با زیان ناخالص ۹۳ میلیون دلاری مواجه شده است؛ در حالی که در سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به‌ ترتیب زیان ناخالص معادل ۸۶ و ۲۳ و دو میلیون دلاری را متحمل شده است. افزایش چشمگیر زیان ناخالص در سال ۲۰۲۲، عمدتا به‌ دلیل تعطیلات ناشی از تعمیرات و نگهداری طولانی مدت بوده است. کاهش زیاد زیان ناخالص در سال ۲۰۲۱، به‌ دلیل افزایش قیمت روی و نقره بوده که موجب جبران هزینه‌ها شده است.

مطابق با اطلاعات منتشر شده توسط شرکت «Teck»، میزان درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۷.۳ میلیارد دلار بوده که با افزایش ۳۵ درصدی نسبت به سال گذشته که حدود ۱۲.۸ میلیارد دلار بوده، مواجه شده است. طی چهار سال متوالی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، سال ۲۰۲۲ بیشترین درآمد را به خود اختصاص داده است. میزان درآمد شرکت حاصل از فروش ماده معدنی روی اعم از کنسانتره روی و روی تصفیه‌شده طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، افزایش یافته و از میزان دو هزار و ۹۶۸ میلیون دلار به سه هزار و ۵۲۶ میلیون دلار رسیده است. حدود ۱۳ میلیارد درآمد شرکت یعنی ۷۰ درصد از کل درآمد شرکت، متعلق به فعالیت‌های دیگر از جمله مس بوده است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.