شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت ×
افزایش فروش مواد معدنی در استان کرمان
19 آذر 1402 - 16:25
شناسه : 36195
رئیس سازمان صمت استان کرمان بیان کرد: رئیس سازمان صمت استان کرمان گفت: در ۶ ماهه نخست امسال، حدود ۴۱۸ میلیارد تومان از محل فروش مواد معدنی استان وصول شده که ۱۸ میلیارد تومان بیشتر از میزان پیش‌بینی شورای معادن است.
ارسال توسط : منبع : مهر
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، مهدی حسینی‌نژاد در جلسه شورای معادن استان کرمان، بیان کرد: قانون بودجه، نحوه هزینه‌کرد فروش مواد معدنی برای جبران آلایندگی و خسارت‌های وارده معادن را مشخص می‌کند.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون، هرگاه بهره‌برداری از معادن و فعالیت‌های معدنی به ساکنان منطقه و یا کشاورزی خسارت وارد کند، علاوه بر پرداخت عوارض به خسارت‌دیدگان، باید یک درصد از فروش معادن آلاینده پس از واریز به خزانه به جبران خسارت‌های مذکور اختصاص یابد؛ البته شورای معادن می‌تواند در زمینه یک درصد سهم فروش معادن آلاینده تصمیم‌گیری کند.

رئیس سازمان صمت استان کرمان یادآور شد: سهم استان کرمان از این بخش در سال جاری، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و بر اساس فروش مواد معدنی، ۲۹۸ میلیارد تومان در ۶ ماهه اول امسال وصول شده است.

حسینی‌نژاد با اشاره به چالش ۶۶ واحد معدنی در استان کرمان، اظهار داشت: مسائل این واحدها به صورت ویژه و مرتبا در شورای معادن استان مطرح و جهت یافتن راه‌حل تلاش می‌شود.

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در این نشست، مطرح کرد: ضرورت دارد روند فعالیت معادن زغال‌سنگ استان آسیب‌شناسی شود. از طرفی، با توجه به اینکه برخی واحدهای فولادی با مشکل کمبود گاز روبه‌رو هستند، سهم میزان مصرف گاز استان افزایش داده شده است.

وی با اشاره به اینکه باید وضعیت اشتغال و تولید معادن تعیین و تصمیمات لازم اتخاذ شود، تصریح کرد: در این میان باید به معادن زغال‌سنگ نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. با توجه به ظرفیت معادن زغال‌سنگ استان کرمان، می‌توان رکورد تولید زغال را جا‌به‌جا کرد.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: شرکت‌های فولادی به دلیل عدم وجود زغال، کمتر از ظرفیت خود کار می‌کنند و این وضعیت برای استانی که ظرفیت زغال خوبی دارد، مطلوب نیست. به همین جهت باید آسیب‌شناسی لازم را در این زمینه انجام دهیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان پیگیری‌های لازم جهت واریز تمام سهم استان کرمان از حقوق دولتی معادن را انجام دهد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.