شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت ×
افزایش قیمت طلا هم‌زمان با احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا
04 دی 1402 - 16:49
شناسه : 36442
در تاریخ 22 دسامبر 2023، قیمت طلا به بالاترین میزان خود طی دو هفته اخیر رسید و برای دومین هفته پیاپی روند صعودی را تجربه کرد.
ارسال توسط : منبع : رویترز
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، چرا که ارزش دلار و اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا به دلیل افزایش انتظارات برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در اوایل سال ۲۰۲۴، روند نزولی به خود گرفت.

براساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در روز ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳ با حدود ۰٫۴ درصد افزایش، به دو هزار و ۵۲ دلار و ۶۹ سنت رسید و بالاترین میزان رشد را از روز چهارم دسامبر سال جاری میلادی به ثبت رساند. قیمت طلا در روز ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳، نشان از رشد ۱٫۷ درصدی هفتگی این فلز گران‌بها دارد؛ همچنین قیمت طلا در بازار فیزیکی آمریکا با ۰٫۹ درصد افزایش در این روز، حدود دو هزار و ۶۹ دلار و یک سنت تعیین شد.

قیمت طلا به دلار در هر اونس در بازار فیزیکی آمریکا

تای وونگ، تاجر مستقل فلزات مستقر در نیویورک عنوان کرد: قیمت فلزات گران‌بها از جمله طلا به دلیل انتظارات برای کاهش نرخ بهره بانکی احتمالی ۰٫۱۵ درصدی فدرال رزرو در ماه مارس ۲۰۲۴، روند صعودی به خود گرفته‌ است.

اگرچه خرید طلا برای حفظ ارزش سرمایه انجام می‌شود اما گاهی اوقات فلزات گران‌بها خصوصا طلا بیش از حد نوسانات قیمتی را تجربه می‌کنند.

برخی معامله‌گران طلا در روز ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳ عنوان کردند که بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا، کاهش نرخ بهره بانکی را در ماه مارس ۲۰۲۴ آغاز خواهد کرد؛ چراکه بر اساس داده‌های دولتی آمریکا، نرخ تورم در ماه نوامبر ۲۰۲۳ با کاهش همراه بوده است.

بر همین اساس تورم سالانه ایالات متحده آمریکا در ماه نوامبر سال جاری میلادی، به کمتر از ۳ درصد کاهش یافت و موجب شد قیمت‌ها همچنان به روند نزولی خود ادامه دهند.

شاخص ارزش دلار آمریکا نیز به پایین‌ترین میزان خود طی پنج ماه گذشته در سال جاری میلادی رسید و موجب تمایل سرمایه‌گذاران به خرید طلا شد. بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله خرانه‌داری آمریکا نیز به کمترین میزان خود از ماه جولای ۲۰۲۳ تاکنون رسیده است.

فیلیپ استریبل، استراتژیست ارشد بازار در کارگزاری «Blue Line Futures» در شهر شیکاگو آمریکا اظهار داشت: تمایل به خرید طلا به دلیل کاهش بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله خرانه‌داری آمریکا و شاخص ارزش دلار این کشور و نگرانی‌ها در مورد کندی روند رشد اقتصادی بیشتر خواهد شد.

این شکست سطح قیمتی فعلی ممکن است موجب افزایش نرخ طلا تا حدود دو هزار و ۱۰۰ دلار در هر اونس شود. با این حال، احتمال هر نوسانات قیمتی دیگر حتی کاهش برای طلا وجود دارد. در برخی از بازارهای فیزیکی همچون هند، تقاضا برای طلا به دلیل افزایش قیمت‌ کالاها در این کشور به شدت کاهش یافت.

همچنین قیمت هر اونس نقره پس از رسیدن به بالاترین میزان خود طی دو هفته اخیر، با ۱٫۲ درصد کاهش به ۲۴ دلار و ۱۲ سنت در هر اونس رسید. به علاوه قیمت پالادیوم پس از ثبت بالاترین میزان خود از روز دوم اکتبر ۲۰۲۲، حدود ۰٫۹ درصد کاهش یافت و رقم یک هزار و ۲۰۲ دلار و ۴۶ سنت را تجربه کرد.

قیمت پلاتین نیز با ۰٫۷ درصد افزایش، به ۹۶۹ دلار و ۶۷ سنت رسید که بالاترین قیمت این فلز گران‌بها از اول سپتامبر سال جاری میلادی محسوب می‌شود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.