سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
افزایش ۳۳ میلیون تنی ذخایر قطعی بوکسیت کشور
09 شهریور 1401 - 17:22
شناسه : 31372
مدیرعامل شرکت آلومینای ایران گفت: میزان ذخایر بوکسیت تا سال 1395، حدود هفت میلیون تن بود اما با اکتشافات انجام شده طی سال‌های اخیر، 33 میلیون تن به ذخایر قطعی موجود اضافه شده و به 40 میلیون تن رسیده است.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، تورج زارع در نشست خبری با اشاره به اینکه معدن تاش، جزو بهترین معادن با کیفیت بوکسیت کشور است، بیان کرد: با اکتشافات انجام شده توسط مجتمع آلومینای ایران، حدود یک میلیون تن استخراج داشته‌ایم.

وی افزود: پژوهشگران دانشگاه‌های شیراز و شاهرود در موضوع آلودگی زیست‌محیطی این معدن، بررسی‌های کارشناسی انجام داده‌اند و هیچ آزمایشی که نشان‌ دهنده وجود آلودگی زیست‌محیطی باشد، وجود ندارد. مسئله وجود آلودگی، حتی در سازمان حفاظت محیطزیست و اداره کل منابع طبیعی تایید نشد.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران عنوان کرد: با این وجود، متاسفانه یک سری سخنان عوامانه و غیر کارشناسی، سبب تعطیلی آن شده است. امیدوار هستیم مسئولان به قانون عمل و پروانه بهره‌برداری را صادر کنند.

زارع تصریح کرد: این در حالی است که اکنون به دلیل کیفیت پایین معادن بوکسیت موجود، ناچار به واردات بوکسیت و خروج ارز هستیم.

افتتاح یک طرح دانش‌بنیان در دهه فجر

وی با بیان اینکه مجتمع آلومینای ایران با مشارکت ۵۲ شرکت دانش‌بنیان و نیز تیم تحقیقاتی این شرکت، اقدام به بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز و ازجمله طرح هیدرات‌های ویژه کرده است، گفت: پیشرفت این طرح اکنون ۸۲ درصد است و تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود. این محصول انحصاری تنها در چهار کشور تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران اذعان کرد: طرح مذکور را در مقیاس نیمه صنعتی تولید کردیم. این محصول چهار برابر ارزش افزوده نسبت به آلومینا دارد. بر اساس برنامه، سه هزار و ۵۰۰ تن تولید و در دهه فجر افتتاح می‌شود.

تامین برق مورد نیاز با احداث نیروگاه

زارع با بیان اینکه به دلیل مشکلات برق در فصل تابستان، طرح احداث نیروگاه ۱۶۰ مگاواتی با حمایت مالی ایمیدرو در نیمه دوم امسال اجرایی می‌شود، اظهار کرد: میزان سرمایه‌گذاری در این زمینه، دو هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه مجتمع آلومینای ایران طی ۶ سال اخیر، برنامه وسیعی در حوزه اکتشاف اجرایی کرد، خاطرنشان کرد: میزان ذخایر موجود تا سال ۱۳۹۵، حدود هفت میلیون تن بود اما با اکتشافات انجام شده طی سال‌های اخیر، ۳۳ میلیون تن به ذخایر قطعی موجود اضافه شده و به ۴۰ میلیون تن رسیده است.

این فعال صنعت آلومینیوم ادامه داد: سال گذشته، برای توسعه اکتشافات، دو دستگاه ژئو ۹۰۰ تمام مکانیکی خریداری کردیم. اکنون، عمق اکتشافات این شرکت، حدود ۲۵۰ متر است و در پنج معدن در استان‌های خراسان شمالی، کرمان، یزد، سمنان و کهکیلویه و بویر احمد در ۳۰ بلوک و با مشارکت ۱۳ پیمانکار فعالیت اکتشافی و استخراجی داریم. علاوه‌براین، بنا داریم طرح اکتشاف حوزه زاگرس را تا سال آینده کامل کنیم.

اتمام فاز نخست مطالعات استفاده از بوکسیت کم عیار

زارع با اشاره به اینکه با توجه به نیاز کشور به بوکسیت، طرح استفاده از بوکسیت کم عیار را در دستور کار قرار دادیم، مطرح کرد: فاز نخست مطالعه این طرح، توسط چینی‌ها انجام شد که نتایج آن، حاکی از چشم‌انداز مثبت است. امیدوار هستیم فاز دوم آن (پایلوت) به نتایج مطلوبی برسد.

وی با اشاره به نیاز این شرکت به مصرف سالانه ۹۰۰ هزار تن بوکسیت، اضافه کرد: طرح پرعیارسازی به واسطه سنگین به ارزش یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، از سال گذشته آغاز شده است و امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

امکان صادرات ۴۰ درصد شمش تولیدی

مدیرعامل شرکت الومینای ایران با بیان اینکه تا پایان امسال، حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تن آلومینیوم در کشور تولید خواهیم داشت، گفت: با توجه به نیاز موجود کشور، حدود ۴۰ درصد آلومینیوم تولیدی، قابلیت صادراتی خواهد داشت. شرکت آلومینای ایران نیز ۱۵ تا ۲۰ هزار تن امکان صادراتی دارد.

زارع تصریح کرد: برنامه تولید آلومینای امسال، ۲۵۰ هزار تن است و تا پایان مرداد ماه، ۱۶۶ هزار تن هیدرات آلومینیوم معادل ۹۷ هزار تن آلومینا تولید شد. برنامه افزایش ۱۵ هزار تن تولید تا پایان امسال نسبت به سال گذشته است.

اقدامات حوزه مسئولیت اجتماعی

وی با اشاره به اینکه در این مجتمع در مجموع (کارخانه‌های آلومینا، آلومینیوم، پیمانکاری و پنح معدن)، حدود چهار هزار نفر به طور مستقیم به کار مشغول هستند، عنوان کرد: این شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی، اقدامات مختلفی از جمله فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و نگهداشت آب را انجام می‌دهد. برای این بخش حدود ۱۵ میلیارد تومان هزینه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران تاکید کرد: همچنین در فعالیت‌های ورزشی، تامین تجهیزات بیمارستانی در دوران کرونا و اقدامات عام‌المنفعه اقدام کرده‌ایم. در بخش راهسازی نیز به عنوان یک اقدام مفید برای شرکت و مردم منطقه، اقدام شده است.

کاهش تولید یک هزار تن شمش به دلیل کمبود برق

زارع با بیان اینکه به دلیل چالش برق که از اواخر خرداد ماه شروع شد و هنوز هم وجود دارد، نتوانستیم از ظرفیت کامل برق استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: این مسئله موجب شد نتوانیم تولید را به برنامه مورد نظر برسانیم و حدود یک هزار تن در تولید شمش آلومینیوم کاهش داشتیم.

وی اذعان کرد: تا پایان مرداد ماه، ۱۵ هزار تن تولید داشتیم. امیدوار هستیم در نیمه دوم امسال، این کاهش تولید جبران شود و به برنامه تولید ۲۵۰ هزار تن آلومینا و ۳۸ هزار تن شمش دست پیدا کنیم. البته نسبت به مدت مشابه سال گذشته، یک هزار و ۶۰۰ تن افزایش تولید داشته‌ایم.

افتتاح رسمی طرح توسعه واحد سود و تبخیر

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران، در مراسم افتتاح طرح توسعه واحد سود و تبخیر که با حضور استاندار خراسان شمالی انجام شد، بیان کرد: این طرح جدید به مدت دو سال با دانش و قطعات بومی اجرا و ساخته شد. مدت بهره‌برداری از این طرح، ۲۰ سال است.

زارع تاکید کرد: ظرفیت تولید سالانه سود غلیظ این طرح، ۴۷ هزار و ۳۰۰ متر مکعب خواهد بود. نیروی انسانی مورد نیاز این پروژه هشت نفر است.

وی در پایان یادآور شد: مجموع سرمایه ثابت این طرح، ۹۸٫۴ میلیارد تومان، جمع هزینه‌های تولید سالانه ۳۳٫۵ میلیارد تومان و جمع فروش ۱۱۷٫۲ میلیارد تومان است. بازگشت سرمایه با نرخ تنزیل ۱۸ درصد، ۳٫۷ سال است.

انتهای پیام//

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.