چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024 ساعت ×
افزایش ۵۰ درصدی ارزآوری صنعت پتروشیمی ایران
25 مرداد 1400 - 11:57
شناسه : 16213
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی مطرح کرد؛ دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به افزایش حدود ۵۰ درصدی میزان ارزآوری ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی طی پنج ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته گفت: دولت سیزدهم باید نگاه خاصی به پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع راهبردی، ارزآور، صادرات محور، اشتغال‌آفرین و تحریم‌شکن داشته باشد.
ارسال توسط : منبع : شانا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، احمد مهدوی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ضمن اشاره به اینکه هم‌اکنون با وجود اعمال تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، اختلالی در وضع تولید، فروش و صادرات پتروشیمی‌ها ایجاد نشده است، اظهار داشت: طی پنج ماه نخست امسال مقدار ارزآوری ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش یافت که یکی از دلایل بارز آن افزایش ۸۰ تا ۱۰۰ دلاری قیمت محصولات پتروشیمی و پلیمری است. در همین راستا ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران به‌زودی به بیش از ۱۰۰ میلیون تن و این ظرفیت با تحقق سومین جهش توسعه به ۱۳۷ میلیون تن خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی بیش از ۵۰ درصد نیاز ارزی کشور از سوی پتروشیمی‌ها تامین می‌شود، افزود: دولت سیزدهم باید به پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع راهبردی، ارزآور، صادرات محور، اشتغال‌آفرین و تحریم‌شکن نگاهی خاص داشته باشد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با انتقاد از نقدهایی که علیه شرکت پتروشیمی شهید تندگویان مطرح می‌شود، گفت: از ابتدای امسال تاکنون با وجود افزایش تولید، حتی یک کیلوگرم محصول از سوی این پتروشیمی صادر نشده است، لذا برخی‌ افراد جای نقد از عملکرد درخشان تولیدی این پتروشیمی، باید تلاش کنند تا چند سازمان دیگر مشابه شهید تندگویان در ایران ساخته شود.

مهدوی بیان کرد: طی دو سال گذشته با اجرای چند طرح رفع موانع و گلوگاه‌های تولید، بومی‌سازی کاتالیست پالادیوم، اورهال کمپرسورها، مبدل‌های حرارتی، ارتقای سیستم‌های کنترل و … نسبت تولید به ظرفیت اسمی پتروشیمی شهید تندگویان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه نسبت تولید به ظرفیت نصب شده پتروشیمی شهید تندگویان امسال تاکنون بیش از ۷۴ درصد افزایش یافته است، ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل مشکلات تامین گریدهای بطری و نساجی پلی‌اتیلن ترفتالات در کشور تولید نیست، بلکه سیستم و نظام توزیع این محصول پتروشیمی است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه چرا عده‌ای با استفاده از تریبون رسانه ملی دستاوردهای کارگران، کارکنان و مدیران پتروشیمی شهید تندگویان را در اوج شرایط تحریم ظالمانه تخریب می‌کنند، اذعان داشت: همزمان با نقد از عملکرد تولیدی این پتروشیمی شاهد واردات بیش از ۱۰ هزار تن محصولات مشابه تولید داخلی هستیم، لذا باید دلایل این واردات درحالی که مشکل تولید وجود ندارد، بررسی شود.

مهدی در پایان با اعلام اینکه عده‌ای تحریم را شوخی تلقی می‌کنند، خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم و مشکلات پرشمار تامین کالا و تجهیزات، پتروشیمی شهید تندگویان یکی از بالاترین افزایش تولیدها را در میان شرکت‌های پتروشیمی کشور داشته است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.