پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
افزایش ۶۰ درصدی تولید شمش در آلومینای ایران
04 اردیبهشت 1400 - 13:22
شناسه : 11031
مدیرعامل شرکت آلومینای ایران خبر داد؛ مدیرعامل شرکت آلومینای ایران گفت: امسال با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری انجام شده، میزان تولید شمش آلومینیوم با ۶۰ درصد افزایش به ۴۰ هزار تن در سال خواهد رسید.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، تورج زارع مدیرعامل شرکت آلومینای ایران، اظهار داشت: کارخانه شمش آلومینا در مجتمع آلومینای ایران واقع در شهرستان جاجرم در سال ۱۳۹۸ افتتاح شد و در آن سال، ۱۰ هزار تن از این محصول تولید می‌شد و بعد از چندین سال میزان تولید این مجتمع در سال گذشته با افزایش قابل ملاحظه به ۲۵ هزار تن رسید.

وی راه‌اندازی واحد شمش آلومینیوم را از اقدامات ارزنده دولت در این استان عنوان کرد و افزود: این کارخانه از سال ۱۳۸۶ وارد مرحله اجرایی شده بود اما به خاطر مشکلات تحریم و تامین نشدن نقدینگی، تا سال ۱۳۹۴ غیرفعال و راکد بود. به همین منظور فعال‌سازی این پروژه از ابتدای سال ۱۳۹۴ آغاز و با کمک مالی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به همراه استفاده از نقدینگی شرکت، اجرای آن از سر گرفته شد و در اواخر سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران، گفت: در سال ۱۳۹۴ به دلیل اینکه با تحریم مواجه بودیم، بخش زیادی از تجهیزات باید از خارج تامین می‌شد؛ به طوری که قرارداد تکمیلی و نهایی با یک شرکت چینی به ارزش ۴۰ میلیون یورو منعقد و کار اجرای کارخانه تداوم یافت.

زارع بیان کرد: میزان پیشرفت پروژه تا پیش از سال ۱۳۹۴، حدود ۴۰ درصد با سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون یورو معادل ۶۰۰ میلیارد ریالی بود. از سال ۱۳۹۴ تا مرحله بهره‌برداری و تولید نخستین شمش، ۹۴ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و بیش از دو هزار میلیارد ریال سرمایه ریالی صرف شد.

وی ادامه داد: اکنون بیش از نیمی از تولید شمش به کشور ترکیه صادر و مابقی شمش و ارز حاصل از صادرات این محصول، صرف خرید و تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران با بیان اینکه اکنون چهار شرکت در کشور آلومینیوم تولید می‌کنند، اذعان داشت: یکی از مزیت‌های مجتمع آلومینای ایران، تولید پودر آلومینا به عنوان ماده اولیه این محصول است و این شرکت، تنها تولیدکننده پودر آلومینا در کشور با تولید سالانه ۲۴۰ هزار تن از این محصول محسوب می‌شود.

زارع عنوان کرد: سال گذشته به علت مشکل قطعی گاز در فصل زمستان، میزان تولید پودر آلومینا مانند مدت مشابه سال ۱۳۹۸ بود که طبق پیش‌بینی اگر با مشکل قطعی مواجه نبودیم میزان تولید دست کم ۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸، افزایش می‌یافت.

وی یادآور شد: ۸۰ هزار تن از پودر آلومینای تولیدی در کارخانه تولید فلز آلومینیوم به مصرف و ۱۶۰ هزار تن به سایر کارخانه‌های ایران شامل ایرالکو، المهدی و سالکو ارسال می‌شود.

شایان ذکر است که مجتمع آلومینای ایران به عنوان تنها تولیدکننده پودر آلومینا در کشور، یک پنجم نیاز داخلی را تامین می‌کند و مابقی نیاز کشور در این بخش از خارج وارد می‌شود.

آلومینای ایران در شهرستان جاجرم، واحد تولیدی منحصربه‌پفرد تولیدکننده پودر آلومینا است که این محصول به عنوان ماده اولیه چهار واحد تولیدی از جمله ایرالکو، المهدی، سالکو و نیز تولید شمش در جاجرم به مصرف می‌رسد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.