سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
امضای دو تفاهم‌نامه همکاری وزارت صمت و ایمیدرو با بانک ملی
19 بهمن 1401 - 14:42
شناسه : 33368
رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: ایمیدرو طی سال‌های اخیر تلاش کرده است با هدایت نقدینگی شرکت‌های این بخش به سمت تولید و توسعه، شرایط برای رونق اشتغال در بخش معدن و صنایع معدنی را فراهم آورد.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش فلزات نیوز، این تفاهم‌نامه‌ها از یک سو به امضای وجیه‌الله جعفری، رئیس هیئت عامل ایمیدرو و یونس سلمانی، سرپرست معاونت هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت و ابوالفضل نجارزاده، سرپرست بانک ملی ایران رسید.

جعفری در این مراسم ضمن اشاره به سرمایه‌گذاری بیش از ۲۳ میلیارد دلاری ایمیدرو در توسعه این بخش، بیان کرد: با امضای تفاهم‌نامه با بانک ملی ایران، زمینه مساعدی برای رشد سرمایه‌گذاری، افزایش سرمایه در گردش و تامین مالی واحدهای زیرمجموعه و تابعه ایمیدرو فراهم می‌شود.

به گفته معاون وزیر صمت، ایمیدرو تا سال ۱۴۱۰ سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری را برنامه‌ریزی کرده است که بخشی از آن در قالب این تفاهم‌نامه‌ها محقق خواهد شد.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو ادامه داد: این سازمان برای ۱۴ عنصر استراتژیک، سند توسعه تدوین کرده ایت که نیازمند سرمایه هستند و بانک ملی قادر است در رشد و توسعه این بخش و جلوگیری از خروج ارز نقش‌آفرینی کند.

وی با بیان اینکه ارزش واردات از شاخص‌های اصلی توسعه عناصر راهبردی است، یادآور شد: میزان واردات سالانه این عناصر بین یک میلیون تا ۵۰۰ میلیون دلار است. در این میان، تولید برخی از آن‌ها همچون نیکل و کبالت به صورت نیمه صنعتی انجام شده است. علاوه‌براین، توسعه زنجیره پتاس و تولید فسفات نیز که در امنیت غذایی کشور جایگاه ارزنده‌ای دارد، در همکاری‌های بانکی تحقق خواهد یافت.

جعفری مطرح کرد: ظرفیت تولید سالانه فسفات به ۵۰ هزار تن می‌رسد اما نیاز است برای دستیابی به امنیت غذایی کشور، به ظرفیت ۳۵۰ هزار تنی دست یابیم. همکاری‌ها با بانک ملی برای رونق تولید و اشتغال، می‌تواند گستره وسیع‌تری را دربرگیرد و امیدواریم با این تفاهم‌نامه، نقش‌های جدیدتری برای حوزه معدن و صنایع معدنی شکل گیرد.

سرپرست معاونت هماهنگی و محیط کسب‌و‌کار وزارت صمت نیز خواستار توسعه همکاری‌های بخش تولید با بانک ملی شد و تصریح کرد: طرح‌های پیش رو از بازدهی مناسب و ریسک پایینی برخوردارند و می‌توان اذعان کرد که این روابط به نفع طرفین خواهد شد.

سرپرست بانک ملی ایران نیز با تاکید بر توسعه تعاملات با بخش معدن و صنایع معدنی، ابراز کرد: با برنامه‌های جدید وزارت اقتصاد، این بانک از سرمایه‌گذاری قبلی در حال فاصله گرفتن است و تمرکز خود را بر فعالیت‌هایی که مزیت نسبی کشور را در پی دارد، سوق می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه برنامه فوق از سوی وزارت اقتصاد رصد می‌شود، اظهار کرد: بانک ملی نه تنها در طرح‌های تولیدی، توسعه‌ای و سرمایه در گردش نقش بیشتری ایفا خواهد کرد که در بخش صادرات نیز امکانات مناسبی برای کمک به صنعت و معدن دارد.

نجارزاده تاکید کرد: به زودی شعبه تخصصی بانک ملی برای ارائه خدمات به بخش معدن و صنایع معدنی ایجاد خواهد شد. برای اثربخش شدن این برنامه، نیازمند همکاری‌های فکری از بخش معدن و صنایع معدنی هستیم. کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه داخلی و بین‌المللی را در برنامه‌های خود داریم.

بر اساس اسناد امضا شده، تفاهم‌نامه نخست دربرگیرنده ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات سرمایه‌ای است که از محل سپرده شرکت‌های زیرمجموعه و تابعه ایمیدرو تامین می‌شود و هدف آن، تامین سرمایه ثابت و سرمایه در گردش است. تفاهم‌نامه دوم ارائه خدمات مالی از طریق کارگزاری این بانک به شرکت‌های این بخش در بورس است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.