سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
امکان رشد ۵۰ درصدی سرب و روی با امکانات فعلی وجود دارد
11 آذر 1399 - 9:09
شناسه : 2339
با بکارگیری برخی راهکارها، انجام حمایت های تشویقی و تسهیل در امور، امکان رشد بیش از ۵۰ درصدی تولید سرب و روی با امکانات و ماشین آلات فعلی وجود دارد.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل از معدن ۲۴مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی زرین صنعت آسیا گفت: با بکارگیری برخی راهکارها، انجام حمایت های تشویقی و تسهیل در امور، امکان رشد بیش از ۵۰ درصدی تولید سرب و روی با امکانات و ماشین آلات فعلی وجود دارد.
“ابراهیم جمیلی” افزود: صنعت سرب و روی جزو معدود صنایع معدنی است که بخش خصوصی در آن سرمایه‌گذاری کرده است و در همین مدت زمان کوتاه از ورود بخش خصوصی، پیشرفت‌های خوبی داشته است.
به گفته وی، امروز جمهوری اسلامی ایران از یک کشور وارد کننده شمش سرب و روی به یکی از صادرکنندگان اصلی آن در منطقه تبدیل شده است، با این حال به دلیل عدم حمایت های دولت های قبل، این صنعت با حداکثر ظرفیت خود کار نمی‌کند.
جمیلی خاطرنشان کرد: حدود ۴۸۰ هزار تن ظرفیت تولید شمش روی و نزدیک به ۴۲۰ هزار تن ظرفیت تولید شمش سرب در کشور وجود دارد.
این فعال بخش خصوصی ادامه داد: اگر در صنعت روی به جای استفاده از خاک مستقیم، کارخانجات فرآوری از کنسانتره استفاده کنند با همین ماشین‌آلات فعلی نصب شده امکان افزایش تولید شمش روی به میزان ۵۰ درصد وجود دارد.
وی اضافه کرد: در شمش سرب نیز اگر بتوانیم کنسانتره مورد نیاز واحدها را تامین کنیم یا به ریفاینری سرب کمک کرده و بتوانیم مجوز گرفته و شرایط سهل تری برای واردات باتری قراضه فراهم کرده و آن را به شمش روی تبدیل کنیم، با همین ماشین‌آلات موجود می توان به ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش تولید پرداخت.

 هاب سرب و روی خاورمیانه را به ترک ها تعارف نکنیم
جمیلی خاطرنشان کرد: در بخش معدن نیز در ۱۰ سال گذشته شاهد بودیم با سرمایه ایرانی ها، معادن ترکیه فعال تر شدند و اگر به همین منوال ادامه داشته باشد، هاب سرب و روی خاورمیانه که الان در اختیار ایران است، به ترکیه منتقل خواهد شد.
وی در تشریح دلایل این موضوع گفت: در قانون قدیم معادن، اگر متقاضی معادن راکد و متروکه صاحب کارخانه بود‌ به وی واگذار می کردند، این مساله سبب می شد تا هم معدن به راه بیفتد و هم نیازهای ماده معدنی آن کارخانه تامین شود، اما متاسفانه امروز شاهدیم معادن به افرادی که اهلیت ندارند واگذار می شود.
این فعال معدنی بیان داشت: بیش از چهار هزار معدن راکد در کشور وجود دارد که حدود دو هزار و ۸۰۰ واحد آنها معادن فلزی از جمله مس، سرب و روی است و ظرفیت‌های خالی زیادی در کارخانجات فرآوری داریم.
وی تأکید کرد: نیاز است دولت در واگذاری‌ها، از افراد اهلیت دار، افرادی که سرمایه‌گذاری کرده یا می‌توانند ارزش افزوده ایجاد کنند، حمایت بیشتری انجام دهد.
جمیلی گفت: سرب و روی می‌تواند در شرایط فعلی به صادرات غیرنفتی کمک کرده و ارزآوری خوبی داشته باش،د همچنین در کنار سایر صنایع معدنی می‌تواند کمک خوبی به اشتغال انجام دهد.

 نبود سیاست های تشویقی

وی گفت: یکی از مشکلات بزرگ کشور ما نبود سیاست‌های تشویقی است، در حالی که در همه جای جهان تولید کنندگان از سیاست‌های تشویقی بهره‌مند می‌شود، اما ما روی سیاست‌های تنبیهی تمرکز کرده ایم.
جمیلی ادامه داد: بطور نمونه، اگر صادر‌کننده ارز خود را به موقع باز نگرداند یا اگر تولید کننده بیمه یا اقساط بانکی خود را به موقع پرداخت نکند جریمه می‌شود، هرچند پس از مدتی جریمه‌ها بخشیده می‌شود، اما کسانی که به موقع به تعهدات خود عمل کرده‌اند هیچگاه تشویق نمی‌شوند و این چنین مسائل به سرمایه گذاری ها لطمه می زند.
وی بیان داشت: قطعاً در صنایع معدنی کشور با برخورداری از انرژی ارزان و حقوق و دستمزدی که پایین‌تر از کشورهای منطقه است، امکان سرمایه‌گذاری زیادی وجود دارد، همچنین وجود عمده معادن در مناطق محروم سبب می‌شود تا این مناطق به دست صنعتگران آباد شود.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی زرین صنعت ادامه داد: هر چقدر بتوانیم معادن را فعال کرده، مشکلاتشان را کاهش دهیم و ارتباطشان با محیط زیست و منابع طبیعی را بهبود داده، حقوق دولتی شان را به موقع پرداخت کنیم، در آبادی کشور و محرومیت زدایی موثر می‌افتد و به اشتغال پایدار، جلوگیری از مهاجرت و خالی شدن روستاها کمک خواهد کرد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.