سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
امکان واردات ماشین‌آلات فرسوده وجود ندارد
04 بهمن 1400 - 15:22
شناسه : 23587
معاون امور معادن و فراوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز هیچ منعی برای واردات ماشین‌آلات معدنی توسط هپکو وجود ندارد و مشکل، واردات ماشین‌آلات فرسوده است که قابل قبول نیست.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری برنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، رضا محتشمی پور معاون امور معادن و فراوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: امروز تعداد قابل توجهی از ماشین‌آلات معدن را نیاز داریم که البته آمار ۱۰ هزار یا ۱۲ هزار درست نیست، بلکه نیاز حقیقی بخش معدن دو تا سه هزار دستگاه ماشین‌آلات است.

وی افزود: امروز هیچ مانعی برای واردات هپکو وجود ندارد. لذا در حال حاضر مشکل اصلی واردات ماشین‌آلات فرسوده است که قابل قبول نیست. تصویب مقرراتی که عمر ماشین‌آلات را تا ۱۰ سال پایین آورد، هم به ضرر معادن و هم به ضرر تولیدکننده خواهد بود.

معاون امور معادن و فراوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ۶۷ هزار ماشین‌آلات برداشت و حمل در معادن فعال‌اند، گفت: از این تعداد ۱۰ هزار دستگاه بالای ۳۰ سال هستند که قابلیت کار ندارند.

محتشمی‌پور با اعلام اینکه عمر میانگین ماشین‌آلات برداشت و حمل در معادن کشور ۱۸ سال است، بیان کرد: دلیل افزایش سن ماشین‌آلات معدن، محدودیت‌هایی است که برای واردات گذاشته‌ایم و راهکار بهبود این وضع، کاهش موانع واردات است، اما نباید از واردات با پرداخت تسهیلات حمایت کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بخش زیادی از تولیدات داخل به صورت مونتاژ بوده و ارز از کشور برای آن خارج می‌شود. بیشتر تولیدات داخلی در بخش ماشین‌آلات راهسازی است و امروز به جز چند دستگاه، تولید ماشین‌آلات معدنی نداریم. برای معدن‌هایی که بیش از ۴- ۵ دستگاه نیاز دارند در شرایطی مجوز واردات می‌دهیم که ساخت یک دستگاه را با هپکو قرارداد ببندند و در این زمینه، دیگر ماشین‌سازی‌ها را حذف کرده‌ایم. در این راستا تاکنون ساخت بیش از ۹۰ دستگاه ماشین‌آلات معدن با هپکو قرارداد بسته شده که ساخت ۵۰ دستگاه آغاز شده است و از آخر این ماه، تحویل داده می‌شود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.