سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
امیدوار به لغو تحریم‌ها هستیم
14 شهریور 1401 - 14:56
شناسه : 31545
مدیرعامل شرکت کابل‌های مخابراتی مغان شاهرود: مدیرعامل شرکت کابل‌های مخابراتی مغان شاهرود گفت: در حالی شاهد رکود نسبی در سطح بازار به دنبال مذاکرات برجام هستیم که لغو تحریم‌ها می‌تواند زمینه‌ساز واردات تجهیزات و ماشین‌آلات روز تولید و همچنین برقراری ارتباط تجاری با کشورهای پیشرفته صنعتی و رونق صادرات شود.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات و به نقل از «فلزات آنلاین»، مهدی ابراهیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مطرح کرد: عمده کاربرد محصولات تولیدی شرکت کابل‌های مخابراتی مغان شاهرود در صنعت مخابرات است و بخشی از آن نیز در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد دارد. مواد اولیه مورد استفاده در تولید کابل‌های مخابراتی، مس به همراه گرانول و پلی اتیلن است که مفتول مس را از شرکت‌های مطرحی مانند مس سرچشمه کرمان و گیل راد شمال و گرانول را نیز از تولیدکنندگان برجسته داخلی تامین می‌کنیم.

ثبات در قیمت مفتول مسی

وی افزود: با توجه به اینکه عرضه مفتول مسی در بورس کالای ایران با معامله چندانی همراه نمی‌شود، بنابراین آن را از نمایندگی‌های معتبر در سطح بازار خریداری می‌کنیم. البته قیمت خرید مفتول مسی، همان قیمتی است که در داخل بورس مشخص می‌شود و در واقع هدف از عرضه مفتول در این تالار صنعتی، کشف قیمت محسوب می‌شود. قیمت مس در بازارهای جهانی طی ۶ ماه اخیر به شدت با نوسان همراه بوده است؛ تا جایی که به مرز ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار به ازای هر تن در بورس فلزات لندن رسید اما در ادامه با افزایش نرخ بهره در بانک‌های معتبر جهانی جهت کنترل تورم، قیمت آن به حدود هفت هزار دلار به ازای هر تن کاهش یافت و دوباره تا حدود هشت هزار و ۵۰۰ دلار به ازای هر تن صعود کرد که در حال حاضر، قیمت این فلز سرخ در حدود هفت هزار و ۵۰۰ دلار در بورس فلزات لندن است. بر همین اساس، عرضه کاتد مس در بورس کالای ایران با کاهش یک هزار تنی همراه شد که این مسئله به افزایش رقابت جهت خرید مس دامن زد. در واقع می‌توان گفت نوسان قیمت جهانی مس، عامل تاثیرگذاری در قیمت داخلی نیست و رقابت ایجاد شده منجر به افزایش قیمت مس می‌شود که البته نوسان نرخ دلار آن را پوشش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت کابل‌های مخابراتی مغان شاهرود در خصوص چالش‌های موجود در تولید، بیان کرد: کمبود مواد اولیه، مهم‌ترین چالشی است که در حال حاضر با آن مواجه هستیم. مجتمع مس سرچشمه، منبع اصلی ما برای تامین مواد اولیه است اما متاسفانه به دلایل مختلف اعم از تاخیر در تحویل مفتول، تعمیرات ماهیانه، قطعی برق، حوادث طبیعی مانند سیل و…، همواره با کمبود مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کنیم و توانایی تامین مواد اولیه کافی را نداریم. از سوی دیگر، قیمت گرانول نیز به شدت رشد پیدا کرده است و از حدود ۲۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به ۴۷ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بورس کالای ایران رسیده است. نوسان قیمت مواد اولیه، شرایط تولید را دشوار ساخته است و امکان برنامه‌ریزی مشخصی برای تولید محصول وجود ندارد. باید در نظر داشت این مسئله در ارتباط با آلومینیوم نیز وجود دارد و نوسان قیمت این فلز در بازار داخلی نسبت به مس بیشتر است. 

قطعی برق، دامن‌گیر صنایع مختلف شده است

ابراهیمیان در ارتباط با قطعی برق واحدهای صنعتی طی روزهای اخیر، عنوان کرد: با توجه به اینکه تامین مواد اولیه صنایع کوچک، مستلزم تولید واحدهای بالادستی است، بنابراین زمانی که برق واحدهای بزرگ صنعتی به ویژه تولیدکنندگان آلومینیوم قطع می‌شود، تولیدکنندگان کوچک‌مقیاس در تامین مواد اولیه با چالش مواجه خواهند شد. ضمن اینکه برق کارخانه ما یک روز در طول هفته قطع می‌شود و همین مسئله منجر به کاهش تولید شده است. ضمن اینکه از برخی تجهیزات خود در زمان پیک مصرف برق نمی‌توانیم استفاده کنیم و  بر همین اساس چاره‌ای جز کاهش تولید نداریم. با توجه به اینکه به روزهای پایانی گرم سال نزدیک می‌شویم، امیدوار هستیم دیگر با قطعی برق مواجه نشویم و بتوانیم تولید خود را افزایش دهیم. متاسفانه یک رانت بزرگی در صنعت آلومینیوم کشور شکل گرفته است که باعث شده قیمت این فلز در عمل ۱۰ تا ۱۵ درصد از قیمت جهانی گران‌تر شود و زمانی که عرضه شمش در بورس کالای ایران با رقابت همراه است، افزایش قیمت بیشتری هم خواهد داشت. با عنایت به همین مسئله، تولیدکنندگان شمش آلومینیوم اقدام به کاهش عرضه و افزایش قیمت شمش در بازار می‌کنند و متاسفانه هیچ نظارتی هم در این خصوص صورت نمی‌پذیرد. 

وی در ادامه ضمن اشاره به اهمیت نیروی انسانی در بخش تولید، اذعان کرد: با توجه به اینکه ما با حداقل ظرفیت تولید در حال فعالیت هستیم، بنابراین افزایش حقوق در سال جاری تاثیر چندانی بر عملکرد شرکت نگذاشته است و در تلاش هستیم تا همین شرایط را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم. مسئله مهمی که در صنعت سیم و کابل باید به آن اشاره کرد، تولید و توزیع سیم و کابل‌های غیر استاندارد در سطح بازار به شمار می‌آید که به شدت این صنعت را تحت تاثیر قرار داده است.  متاسفانه در مغان، سیم و کابل‌های غیر استاندارد فراوانی تولید می‌شود و همچنین در سطح بازار با برندهای تقلبی به فروش می‌رسد. همین مسئله باعث می‌شود تولیدکنندگان و خریداران واقعی سیم و کابل با مشکل مواجه شوند و متاسفانه هیچ نظارتی هم در این زمینه وجود ندارد. بنابراین انتظار می‌رود سازمان ملی استاندارد با قدرت تمام به این حوزه وارد شود و از تمام توان و تجهیزات جهت مقابله با این معضل استفاده کند. مقابله با تولید و توزیع سیم و کابل غیر استاندارد، نیازمند عزم ملی با همکاری تمام سازمان‌ها و بخش‌های مرتبط است و امیدوار هستیم شاهد کاهش این معضل در آینده نزدیک باشیم.

این تولیدکننده کابل‌های مخابراتی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه از چه ماشین‌آلاتی در تولید محصول استفاده می‌کنید، تصریح کرد: ۹۰ درصد ماشین‌آلات مورد استفاده در مجموعه، خارجی و ساخت کشورهای اروپایی هستند و سعی می‌کنیم کابل‌های مخابراتی باکیفیت را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهیم. چالش مهمی که در این زمینه با آن مواجه هستیم، تامین قطعات یدکی مورد نیاز در شرایط تحریم است. بر همین اساس ناچار هستیم از قطعات بی‌کیفیت چینی استفاده کنیم و  یا از طریق چند واسطه نسبت به واردات آن‌ها اقدام کنیم که این مسئله زمان‌بر و همچنین هزینه‌بر خواهد بود.

رفع تحریم به توسعه صادرات خواهد انجامید

ابراهیمیان همچنین به نقش تحریم در بخش صنعت اشاره کرد و گفت: تحریم، منجر به قطع روابط اقتصادی با کشورهای توسعه یافته و پیشرفته صنعتی جهان و تکیه صنعتگران بر ماشین‌آلات و قطعات بی‌کیفیت چینی شده است. اگرچه این مسئله منجر عامل اصلی بومی‌سازی برخی دستگاه‌ها و قطعات یه شمار می‌آید اما پیشرفت و توسعه در تولید، مستلزم برقراری ارتباط با شرکت‌های مطرح و برجسته صنعتی است. نقل و انتقال پول و تراکنش‌های بانکی در این شرایط امکان‌پذیر نیست که در صورت امکان نیز با ریسک بالایی همراه خواهد بود و مستلزم رفع تحریم‌های بانکی و اقتصادی است. از سوی دیگر، صادرات محصولات شرکت ما در حالی به عراق و افغانستان انجام می‌شود که اگر این کشورها به یک ثبات نسبی در شرایط سیاسی و اقتصادی خود دست پیدا کنند، بدون شک به دنبال خودکفایی در تولید سیم و کابل خواهند رفت و بر همین اساس ضرورت دارد به دنبال رفع تحریم‌ها و گسترش روابط تجاری به منظور توسعه صادرات انواع محصولات معدنی و فلزی باشیم.

وی در همین راستا اضافه کرد:  یکی از نکات مهم در زمینه تحریم‌، مشکلات ناشی از رفع تعهدات ارزی است که انتقال وجه از طریق سیستم‌های بانکی دچار مشکل شده و این مسئله با معضلات فراوانی همراه شده است. رفع تعهد ارزی، بر صادرات محصول به کشوری مانند افغانستان که واحد پول ما را به رسمیت می‌شناسد نیز تاثیر گذاشته و باعث دشوار شدن فرایند صادرات به این کشور همسایه شده است. متاسفانه قوانین اعمال شده در راستای رفع تعهدات ارزی نسبت به بانک مرکزی به‌ هیچ‌ وجه در شرایط کنونی جامعه معقولانه نیست؛ چراکه به دنبال اعمال تحریم‌ها و بسته شدن امکان جابه‌جایی ارز در سیستم بانکی، هیچ‌گونه انتقال وجه از طریق بانک‌ها صورت نمی‌پذیرد و جابه‌جایی ارز از طریق صرافی‌ها نیز خطرناک و با ریسک بالایی همراه است؛ چراکه صادرات خود محصول با ریسک فراوانی انجام می‌شود و در نهایت تولیدکننده دچار دغدغه‌های فکری و حتی جسمی خواهد شد.

تولید کابل‌های مخابراتی کم زوج

مدیرعامل شرکت کابل‌های مخابراتی مغان شاهرود در ارتباط با کاربرد محصولات این شرکت، تاکید کرد: کابل‌های مخابراتی تا ۴۰۰ زوج در این شرکت تولید می‌شود. البته با توجه به اینکه صنعت مخابرات در راستای به کارگیری از کابل‌های فیبر نوری حرکت می‌کند، بازار کابل‌های مخابراتی با رکود همراه شده است. بر همین اساس تولید کابل‌های کم زوج را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و مشغول تولید کابل‌‎های ابزار دقیق، شیلددار و شبکه هستیم. فرایند تولید کابل‌های مخابراتی نیز همان کشش است و مفتول مسی به قطر هشت میلی‌متر به همراه گرانول و پلی اتیلن روی هادی کشیده می‌شود. سپس زوج‌ها با طول تاب‌های مشخص به منظور جلوگیری از بروز هرگونه پارازیت و همشنوایی از زوجی به زوج دیگر، تابانده می‌شوند. در ادامه از یک نوار پلاستیکی و همچنین برای جلوگیری از ورود پارازیت‌های خارجی، از یک رشته سیم مسی بدون عایق و نوار آلومینیومی تحت عنوان حفاظ الکترواستاتیک استفاده می‌کنیم. در پایان نیز با استفاده از غلافی از جنس PVC به منظور جلوگیری از ورود رطوبت و مواد آلی، کابل مورد نظر تولید، بسته‌بندی و برای مشتریان ارسال می‌شود.

ابراهیمیان در پایان یادآور شد: امیدوار هستیم پس از مذاکرات اخیر، تحریم‌ها لغو شود تا شاهد رونق ساخت‌وساز در داخل و همچنین صادرات محصولات در بازارهای جهانی باشیم. همچنین دولت باید مقابله با خام‌فروشی را در دستور کار خود قرار دهد تا ضمن رونق تولید محصولات نهایی، شاهد اشتغال‌زایی و ارزش افزوده بیشتر و رونق صادرات باشیم.

انتهای پیام//

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.