چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024 ساعت ×
امید به بازار سنگ‌آهن چین برگشت
28 خرداد 1402 - 15:30
شناسه : 34434
قیمت سنگ‌آهن در حال نوسان و چرخش میان امید به تخصیص بسته‌های محرک اقتصادی بیشتر و موثرتر از سوی دولت چین و این واقعیت است که بازگشت اقتصادی آن هم در دومین اقتصاد جهان، تاکنون هم با سختی پیش رفته است.
ارسال توسط : منبع : ایمپاسکو
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، قیمت لحظه‌ای سنگ‌‎آهن در هفته‌های اخیر در حالی افزایش یافته است که امید به تخصیص بسته‌های محرک بیشتر از سوی پکن و نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه احتمالا روند شاخص‌های اولیه اقتصادی گسترش خواهد یافت، بر آن تاثیرگذار بوده است.

چین بیش از ۷۰ درصد از حجم کل سنگ‌آهن دریایی جهان را خریداری می‌کند و تولید کمی بیش از نیمی از فولاد جهان در اختیار آن‌هاست که شرایط اقتصادی این کشور را برای چشم‌انداز مواد خام اصلی فولاد کلیدی می‌کند.

سریع‌ترین عامل تاثیرگذار انتشار خبری بود مبنی بر اینکه بانک مرکزی چین روز چهارشنبه هفته گذشته نرخ وام‌های کوتاه‌مدت کلیدی را برای نخستین بار در ۱۰ ماه گذشته کاهش داد و نرخ بازپرداخت معکوس هفت روزه را با ۱۰ واحد کاهش به ۱.۹ درصد رساند.

این کاهش و انتظارات برای افت بیشتر سایر نرخ‌های وام‌دهی، این خوش‌بینی را به دنبال داشته که پکن در حال اقدام برای تقویت بخش دارایی‌های برجسته است که حدود یک سوم تولید فولاد چین را مصرف می‌کند.

این امید را می‌توان در قیمت سنگ‌آهن داخلی مشاهده کرد؛ چراکه قراردادهای بورس کالای دالیان نسبت به معاملات آتی سنگاپور عملکرد بهتری داشته است.

البته این نکته را نباید نادیده گرفت که برخی از حمایت‌های اساسی برای قیمت سنگ‌آهن وجود دارد که مهم‌ترین آن کاهش موجودی در بنادر چین است.

ذخایر بندری تحت نظارت مشاوران استیل هوم در هفته منتهی به ۹ ژوئن ۲۰۲۳، به ۱۲۶.۲ میلیون تن کاهش یافت که نسبت به ۱۲۶.۹ میلیون تن هفته پیشتر کاهش داشته و به پایین‌ترین سطح خود از ماه جولای سال گذشته تاکنون رسیده است.

یک الگوی فصلی برای موجودی انبارها وجود دارد. به این معنا که موجودی انبارها در زمستان افزایش می‌یابد؛ چراکه کارخانه‌های تولید فولاد در این فصل با محدودیت تولید مواجه می‌شوند و با افزایش تولید فولاد در فصل تابستان با توجه به افزایش ساخت‌وساز در این فصل، موجودی انبارها کاهش می‌یابد.

این در حالی است که در هفته مشابه سال گذشته، موجودی انبارها ۱۲۸.۳ میلیون تن یا ۱.۶ درصدی بالاتر از سطح فعلی بود؛ اگرچه این افت شدیدی نسبت به سال گذشته محسوب نمی‌شود اما در عین حال نشان‌دهنده آن است که فضایی که برای کارخانه‌های فولاد وجود دارد که واردات را در سطح قوی و انبارها را در شرایط کنونی حفظ کنند.

یکی دیگر از شاخص‌های صعودی، نرخ تولید بالا بر کارخانه‌های فولاد است؛ داده‌های انجمن آهن و فولاد چین نشان می‌دهد که تولید اعضای آن به ۲.۲۳ میلیون تن در روز در دوره اول تا ۱۱ ژوئن ۲۰۲۳ افزایش یافته که این میزان ۶.۵ درصد نسبت به بازه زمانی ۲۱ تا ۳۱ می افزایش یافته است.

این انجمن همچنین گزارش داد که ذخایر فولاد طی بازه زمانی اول تا ۱۰ ژوئن، ۱۵.۸ میلیون تن بوده که نسبت به ده روز قبل ۱.۲ درصد افزایش داشته اما نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ بیانگر کاهش ۱۵ درصدی است.

داده‌های اولیه اقتصادی

مقابله با شاخص‌های مثبت تقاضای سنگ‌آهن، مجموعه‌ای از داده‌های اقتصادی ضعیف است که نشان می‌دهد بازگشت چین پس از پایان دادن به سیاست سختگیرانه‌ برای مقابله با کووید صفر در ماه دسامبر ۲۰۲۲ ناهموار بوده است.

اداره ملی آمار چین روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که تولید صنعتی در ماه می نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳.۵ درصد رشد پیدا کرد که نسبت به رشد ۵.۶ درصدی ماه آپریل و رشد ۳.۶ درصدی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند، کاهش یافته است.

خرده‌فروشی که نقطه درخشان اقتصاد چین در سه ماهه اول بود، ۱۲.۷ درصد افزایش یافت و پیش‌بینی‌های رشد ۱۳.۶ درصدی را از دست داد و نسبت به ماه آپریل هم ۱۸.۴ درصد کاهش یافت.

داده‌های ضعیف اقتصادی ممکن است به نحوی دیگر بر معاملات تاثیر بگذارد و موجب افزایش قیمت سنگ‌آهن شود؛ چراکه سرمایه‌گذاران در چنین شرایطی تصویب و تایید یک بسته محرک اقتصادی دیگر را محتمل‌تر می‌دانند اما برای تداوم هر افزایشی، لازم است محرک‌ها به تقاضای واقعی فولاد در ماه‌های آینده تبدیل شود.

در این میان، اشتهای چین برای واردات سنگ‌آهن احتمالا در محدوده نسبتا تنگ ۹۰ تا ۱۰۳ میلیون تن متریک در ماه که از جولای ۲۰۲۲ ادامه داشته است، باقی خواهد ماند.

تحلیلگران کالایی کپلر پیش‌بینی کرده‌اند که واردات ماه ژوئن حدود ۹۸ میلیون تن باشد که کمی بیشتر از رقم رسمی گمرک یعنی ۹۶.۱۸ میلیون در ماه است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.