جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024 ساعت ×
انجام تمامي مراحل پذيره‌نويسي نماد «فصبا» در بورس/ توليد سه ميليون تن فولاد در افق ۱۴۱۰
23 آبان 1402 - 19:56
شناسه : 35959
احسان دشتیانه، مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»: فولاد در ايران به طور عمده بر پايه روش احيا مستقيم و با استفاده از آهن اسفنجی در کوره قوس الکتريکی توليد می‌شود.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، با اعلام انجمن توليدکنندگان فولاد، ميزان توليد آهن اسفنجي در کشور با رشد ۵٫۸ درصدی، از ۱۷ ميليون و ۸۰۸ هزار تن در نيمه نخست سال ۱۴۰۱، به ۱۸ ميليون و ۸۵۷ هزار تن در ۶ ماهه ابتدايی سال جاری رسيده که اين مهم حاکی از اهميت و نقش بالای آهن اسفنجی در صنعت فولاد کشور است. در اين ميان، توليد محصولات جايگزين با آهن اسفنجي و حتي قراضه جهت استفاده در کوره قوس الکتريکی در دستور کار شرکت‌های فولادي کشور قرار گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به بريکت گرم (HBI) در شرکت صبا فولاد خليج فارس به عنوان تنها توليدکننده اين محصول در کشور اشاره کرد. بريکت گرم به دليل فشرده‌تر بودن نسبت به آهن اسفنجی، حجم کمتری را اشغال مي‌کند و همچنين امکان انبارکردن و حمل‌ونقل آن نيز آسان‌تر است. با توجه به مزايای ويژه‌ای که اين محصول دارد، شرکت صبا فولاد خليج فارس احداث پروژه احيا مستقيم يک ميليون و ۷۶۰ هزار تني را در دستور کار خود قرار داده و به دنبال بهره‌برداری از آن در افق ۱۴۰۴ خود است. اين شرکت همچنين احداث واحد فولادسازی و ريخته‌گری تختال ضخيم با ظرفيت ساليانه يک ميليون و ۵۰۰ هزار تن در افق ۱۴۰۷ و توليد سه ميليون تن محصول نهايي با ارزش افزوده بالا در افق ۱۴۱۰ را هدف‌گذاری کرده است. در همين راستا، خبرنگار پايگاه خبري و تحليلي «فلزات آنلاين» گفت‌وگويی با احسان دشتيانه، مديرعامل شرکت صبا فولاد خليج فارس تدارک ديده است که متن کامل آن را در ادامه خواهيد خواند:

در خصوص عملکرد شرکت صبا فولاد خليج فارس در نيمه نخست سال ۱۴۰۲ توضيحاتی ارائه بفرماييد.

شرکت صبا فولاد خلیج فارس در نیمه نخست سال جاری که به نام «رشد تولید» مزین شده است، ۶ رکورد تولید شامل سه رکورد تولید ماهیانه در فروردین، خرداد و شهریور ماه و سه رکورد تولید روزانه را به ثبت رساند. در شهریور ماه سال جاری، صبا فولاد به عنوان تنها تولیدکننده بریکت گرم (HBI) در کشور، در حالی موفق به تولید ۱۲۹ هزار و ۴۱۲ تن از این محصول شد که در فروردین ماه، ۱۲۲ هزار و ۸۳۳ تن و در خرداد ماه نیز ۱۲۵ هزار و ۲۰۰ تن بریکت گرم تولید کرده بود. در مجموع تولید بریکت گرم صبا فولاد در ۶ ماهه نخست سال جاری، به ۶۷۳ هزار و ۷۴۸ تن رسید که این میزان بدون سرمایه‌گذاری جدید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، با افزایش ۲۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه شد؛ ضمن اینکه ما طی روزهای ۲۴ تا ۲۶ فروردین ماه امسال، موفق به ثبت سه رکورد روزانه به میزان چهار هزار و ۳۳۸ تن، چهار هزار و ۴۰۹ تن و چهار هزار و ۴۶۸ تن شدیم. لازم به ذکر است که این موفقیت‌ها در حالی در شرکت صبا فولاد خلیج فارس به دست آمد که فولادسازان کشور با محدودیت تامین برق و عدم امکان تولید حداکثری در تیر و شهریور ماه سال جاری مواجه بودند و خوشبختانه طی این مدت برای اولین بار، توقف اضطراری در خط تولید صبا فولاد خلیج فارس نیز به صفر رسید.

افزايش سرمايه شرکت صبا فولاد خليج فارس و پذيره‌نويسی نماد «فصبا» در بورس در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت صبا فولاد خلیج فارس که برای نخستین بار با حضور سهام‌داران خرد مجموعه در روز چهارشنبه پنجم مهر ماه امسال برگزار شد، افزایش سرمایه شرکت از پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، به ۵۰ هزار میلیارد ریال از محل (IPO) یا همان صرف سهام با هدف اجرای فاز دوم پروژه‌های شرکت در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه در پایان به تصویب مجمع رسید. در ادامه با به‌کارگیری فرایندی نوین و جدید، به سرعت کلیه مجوزهای لازم در این زمینه از سازمان بورس، اخذ و تمامی مراحل پذیره‌نویسی نماد معاملاتی شرکت با نماد «فصبا» در بورس انجام شد. این مهم در حال حاضر در مرحله ثبت در سامانه جامع ثبت شرکت‌ها قرار دارد که امیدواریم هرچه زودتر تاییدیه لازم صادر شود و به محض فعال شدن نماد، اطلاعات لازم از طریق سامانه کدال به سهام‌داران محترم اعلام خواهد شد.

ارزيابی شما از اهميت توليد و صادرات فولادهای سبز و باارزش افزوده بالاتر چيست؟

در راستای تولید فولادهای با ارزش ‌افزوده بالاتر، ما نیازمند به‌کارگیری تکنولوژی پیشرفته‌تر، نیروی انسانی متخصص و مهم‌تر از همه بازارهای صادراتی هستیم زیرا بازارهای هدف فولادهای با ارزش افزوده بالا در سطح دنیا محدود بوده و مقیاس اقتصادی تولید این محصولات، معمولا فراتر از نیاز یک کشور است. بنابراین می‌توان گفت تولید فولاد با ارزش افزوده بالا به شرطی در ایران توسعه یپدا خواهد کرد که فولادسازان کشور بتوانند تولیدات خود را به آسانی در بازارهای صادراتی عرضه کنند؛ در حالی که دو نرخی بودن ارز در کنار برخی دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های خلق‌الساعه، توسعه تولید و صادرات فولاد با ارزش افزوده بالاتر در کشور را با مشکل مواجه کرده است. بازارهای صادراتی شرکت صبا فولاد خلیج فارس شامل منطقه خاورمیانه، شرق و جنوب شرق آسیاست که در گذشته شامل برخی کشورهای اروپایی هم می‌شد اما به دنبال تشدید تحریم‌ها، صادرات به قاره سبز را متوقف کرده‌ایم. در زمینه تولید فولاد سبز نیز باید گفت که بسیاری از شرکت‌های برجسته فولادی جهان، متعهد به حرکت در راستای کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ شده‌اند و به دنبال جایگزینی هیدروژن به جای کربن در تولید فولاد هستند. نکته اساسی و حائز اهمیت در این حوزه، ضرورت توسعه سرمایه‌گذاری و به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید و به‌روز است؛ بی‌شک هرچقدر میزان سرمایه‌گذاری در راستای تامین هیدروژن افزایش یافته و از سوی دیگر استفاده از زغال‌سنگ در تولید فولاد کاهش پیدا کند، تولید فولاد سبز نیز توسعه خواهد یافت. در حال حاضر میزان سرمایه‌گذاری لازم در این زمینه، چهار میلیارد یورو به ازای تولید یک میلیون تن فولاد برآورد می‌شود؛ اگرچه در کشور ما، فولاد به طور عمده بر پایه روش احیا مستقیم و استفاده از آهن اسفنجی تولید شده و بر همین اساس ایران نسبت به سایر تولیدکنندگان فولاد جهان که از روش کوره بلند استفاده می‌کنند، در ناحیه سبزتر تولید این فلز استراتژیک قرار گرفته است.

با توجه به نزديک شدن به روزهای سرد سال و احتمال قطعی گاز صنايع، چه تمهيداتی در راستای رفع اين معضل انديشيده‌ايد؟

در راستای تامین پایدار گاز صنایع فولادی باید گفت برخلاف برق که شرکت‌ها می‌توانند اقدام به احداث نیروگاه خودتامین کنند، متاسفانه نقش بسیار ناچیزی در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های مرتبط با این مسئله دارند اما با توجه به اینکه شرکت صبا فولاد خلیج فارس از یک سو تنها تامین‌کننده نیاز بازار داخلی به بریکت گرم (به عنوان جایگزین آهن اسفنجی و قراضه) است و از سوی دیگر این محصول را به طور مداوم و منظم در بورس کالای ایران عرضه می‌کند، بر همین اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت همواره نگاه ویژه‌ای به عملکرد مجموعه داشته و همکاری‌های لازم جهت تامین پایدار گاز مورد نیاز شرکت در روزهای سرد سال را به عمل می‌آورد؛ ضمن اینکه ما از مزیت پالایشگاه گاز سرخون در سطح منطقه نیز برخورداریم که البته در سال گذشته، موفق به استفاده از آن نشدیم و امسال به دنبال استفاده بهینه و حداکثری از این مزیت در راستای تامین گاز مورد نیاز خود هستیم.

در ارتباط با اهم موفقيت‌ها و اقدامات زيست‌محيطی شرکت صبا فولاد خليج فارس طي ماه‌های اخير توضيحاتی ارائه بفرماييد.

در تیر ماه سال جاری، ما موفق به اخذ چهار گواهینامه از مجموعه استانداردهای سیستم‌های مدیریتی ایزو شامل (ISO9001:2015)، (ISO14001:2015)، (ISO45001:2018) و (ISO10015: 2019) که از طرف شرکت (SGS) صادر می‌شود، شدیم؛ این اقدام، گام بلندی در جهت یکپارچگی، استقرار نظام‌های تحولی و حرکت در مسیر تعالی شرکت صبا فولاد خلیج فارس بود. انعقاد قرارداد فروش پساب تصفیه شده با شرکت تامین و توسعه زیرساخت‌ خلیج‌ فارس، از دیگر اقداماتی است که در مرداد ماه امسال موفق به اجرای آن شدیم؛ بر این اساس، سهم ۱۲ هزار و ۹۰۳ متر مکعبی از پساب تصفیه شده در شبانه‌روز به شرکت صبا فولاد خلیج فارس تخصیص پیدا کرد. افزایش سرانه آموزش نیروی انسانی، یکی از مهم‌ترین اقداماتی به شمار می‌آید که در دوره مدیریت جدید شرکت در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم در افق ۱۴۱۰، به برترین و بهره‌ورترین شرکت‌ فولادی کشور در حوزه تولید و سرمایه انسانی تبدیل شویم. ایجاد، نگهداری و توسعه فضای سبز مجتمع و استفاده از گونه‌های گیاهی بومی به همراه پرورش و توسعه گل‌های آپارتمانی و زینتی جهت استفاده در دفاتر در محل گلخانه کارخانه، عقد قرارداد پسماند با سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس جهت انتقال پسماند عادی و عفونی و طراحی و برگزاری مناقصه راه‌اندازی دودکش دوم جهت کنترل خروجی‌های کارخانه و کنترل هرچه بیشتر خروجی دودکش‌های بریکت گرم، از جمله اقداماتی است که در حوزه محیط زیست انجام داده‌ایم و خدمت به سهام‌داران اصلی شرکت که همان بازنشستگان محترم کشور هستند را مهم‌ترین مسئولیت اجتماعی خود می‌دانیم.

شرکت صبا فولاد خليج فارس چه چشم‌اندازی برای خود تا افق ۱۴۱۰ متصور شده است؟

شرکت صبا فولاد خلیج فارس احداث یک واحد احیا مستقیم با ظرفیت سالیانه یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن بریکت گرم در افق ۱۴۰۴، احداث واحد فولادسازی و ریخته‌گری تختال ضخیم با ظرفیت سالیانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در افق ۱۴۰۷ و تولید سه میلیون تن محصول نهایی با ارزش افزوده بالا در افق ۱۴۱۰ را هدف‌گذاری کرده است. در حال حاضر عملیات خاک‌برداری پروژه احیا مستقیم شماره ۲ شرکت از پیشرفت ۳۵ درصدی برخوردار بوده و در ادامه به دنبال نصب دیوار پیش‌ساخته اطراف کارخانه و تسطیح منطقه انباشت و برداشت مواد اولیه و محصول هستیم؛ ضمن اینکه میزان اشتغال‌زایی مستقیم این پروژه، ۴۰۰ نفر و اشتغال غیرمستقیم آن نیز پنج هزار نفر است. ما معتقدیم که از یک سو نگاه حاکمیتی به بنگاه‌داری خصولتی و عدم وجود نگاه توسعه‌ای، اجرای طرح‌های توسعه در شرکت‌های فولادی کشور را به چالش کشیده است و از سوی دیگر اعمال و تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، تامین منابع مالی در این مجموعه‌ها را دشوار ساخته است. در همین راستا، به دنبال استفاده از مدل‌های نوین و مدرن تامین مالی خارجی در طرح‌های توسعه‌ای خود هستیم و امیدواریم تحریم‌ها طی سه تا چهار سال آینده به طور کامل رفع شده و یا کاهش پیدا کند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.