سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
ایران، پانزدهمین تولیدکننده روی در جهان
12 آذر 1402 - 16:28
شناسه : 36068
در حالی که ایران سالانه ۲۲۰ هزار تن شمش روی تولید کرده و رتبه پانزدهم جهانی را به خود اختصاص داده است، فعالان این بخش از اجبار به عرضه محصول خود در بورس با قیمت از پیش تعیین شده معترض هستند و معتقدند این مسئله، اجحاف در حق تولید است.
ارسال توسط : منبع : بازار
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، در حالی که روی بعد از آهن، آلومینیوم و مس، چهارمین فلز مورد استفاده در دنیا محسوب می‌شود، معادن روی چین در سال ۲۰۲۲ حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن روی تولید کردند و به این ترتیب می‌توان گفت چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده فلز پایه روی در جهان است.

ایران در جایگاه پانزدهم تولید روی در سال ۲۰۲۲

کشور پرو با تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن و استرالیا با تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن، به ترتیب دومین و سومین کشورهای استخراج‌کننده روی در جهان در سال ۲۰۲۲ هستند؛ ضمن اینکه کشورهای هند، ایالات متحده آمریکا، مکزیک، بولیوی، روسیه، سوئد، کانادا و قزاقستان نیز در جایگاه چهارم تا دهم دنیا جای دارند.

بر اساس این گزارش، در حالی که تا سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۵ کشور بزرگ تولیدکننده روی در جهان، مجموعا حدود ۹۰ درصد از کل تولیدی روی جهان را به خود اختصاص داده‌اند، ایران در جایگاه پانزدهمین تولیدکننده در این فهرست قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، روی مصارف نهایی مختلفی دارد اما رایج‌ترین کاربرد آن در بخش گالوانیزه است؛ جایی که روی به عنوان یک پوشش محافظ روی آهن یا فولاد اعمال می‌شود.

به گفته کارشناسان در دهه آینده، پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای روی در کاربردهای انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش یابد. به عنوان مثال، روی برای محافظت در برابر خوردگی در اجزای ساختاری پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی استفاده شده و علاوه‌براین، برای تولید انواع خاصی از باتری مورد نیاز است.

از سوی دیگر بر اساس گزارش «USGS»، تولید روی در سال ۲۰۲۲ با افزایش ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری نسبت به سال ۲۰۲۰ همراه شد که این رشد عمدتا ناشی از افزایش تقاضا برای فولاد گالوانیزه در اقتصادهای در حال توسعه و سرمایه‌گذاری قابل‌توجه در توسعه‌های زیرساختی است؛ ضمن اینکه طبق گزارش بانک جهانی، قیمت روی از دو هزار و ۲۶۶ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۰، به سه هزار و ۱۳۷ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.