سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
ایران در جایگاه هفتمین صادرکننده به سوریه ایستاد
30 مرداد 1400 - 16:29
شناسه : 16443
مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه ایران جایگاه هفتم را در بین صادرکنندگان کالا به سوریه دارد، گفت: با توجه به رویه صادرات ایران به سوریه، سهم کشور از این بازار تنها 3 درصد است.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری فارس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، فرزاد پیلتن مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص آخرین وضعیت تجارت بین دو کشور ایران و سوریه، اظهار داشت: براساس آمارهای رسمی طی چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۰ حدود ۳۸ هزار تن کالا به ارزش ۶۶ میلیون دلار از جمهوری اسلامی ایران به کشور سوریه صادرات شده و بر این اساس سوریه در رتبه بیستم طرف‌های صادراتی کشور طی مدت مذکور قرار گرفته است.

وی، افزود: در حالی که طی مدت مشابه سال گذشته ۵۱ هزار تن کالا به ارزش ۴۸.۵ میلیون دلار به کشور سوریه صادرات داشته‌ایم و بر این اساس صادرات ایران به سوریه در چهار ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۳۶ درصد افزایش اما از نظر وزنی ۲۶ درصد کاهش یافت.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: طی چهار ماهه ابتدای امسال حدود ۱۰ هزار تن کالا به ارزش سه میلیون و ۹۵۰ هزار دلار از کشور سوریه به ایران وارد شد که این واردات در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۹ از نظر ارزشی افزایش ۱۷۱ درصدی و از نظر وزنی نیز افزایش ۱۸۱ درصدی را تجربه کرد. 

پیلتن بیان کرد: اجزا و قطعات توربین‌های بخار، شیر خشک، مغز پسته، هادی‌های برق، کنسرو ماهی، ترانسفورماتور، میله‌های آهنی و فولادی، خمیرهای غذایی، لوله‌های مسی و تنباکو از جمله اقلام صادراتی ایران به سوریه طی چهار ماهه سال جاری بود.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰ سهم جمهوری اسلامی ایران از بازار سوریه حدود ۳ درصد بوده و بر این اساس در سال گذشته ایران جایگاه هفتم را در بین صادرکنندگان به سوریه به خود اختصاص داد. علاوه بر این کشورهای شامل ترکیه با ۳۸ درصد، چین ۲۰ درصد، مصر ۷ درصد، روسیه ۴ درصد و هند و لبنان با اندکی بیش از ۳ درصد در رتبه اول تا ششم کشورهای صادرکننده به سوریه قرار دارند.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران همچنین با اشاره به اینکه برخی کالاهای ایرانی از طریق عراق و یا دیگر کشورها مانند امارات بصورت صادرات مجدد به سوریه صادر می‌شوند، تصریح کرد: در صورت محاسبه این میزان از صادرات به سوریه، می‌توان سهم بیشتری از بازار این کشور را برای جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفت. عمده کالاهای وارداتی ایران از کشور سوریه نیز خاک فسفات، روغن زیتون و مواد نساجی بوده است.

پیلتن در پایان خاطرنشان کرد: قطع روابط بانکی و هزینه‌های بالای حمل و نقل کالا و عدم امکان برقراری عادی ارتباطات و برگزاری رویدادهای تجاری میان دو طرف از جمله مهمترین مشکلات فراروی تجارت میان دو کشور است. در همین راستا با مناسب‌تر شدن شرایط تجارت خارجی در دوره پساکرونا و عادی شدن مناسبات و رویدادهای تجاری با دیگر کشورها، امیدواریم در ماه‌های بعد رشد صادرات به سوریه افزایش پیدا کند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.