سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
ایران می‌تواند به هاب انرژی منطقه تبدیل شود
15 آذر 1402 - 15:38
شناسه : 36131
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین: مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین در نشست ناترازی انرژی و تاثیر آن بر صنایع فولادی گفت: باید مزیت تولید فولاد در کشور را حفظ کنیم زیرا ایران می‌تواند با برنامه‌ریزی صحیح در حوزه اقتصادی، از وضعیت فعلی که دچار کمبود انرژی است، به هاب انرژی منطقه تبدیل شود.
ارسال توسط : منبع : شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، امیرحسین نادری با بیان تاثیر ناترازی انرژی در عملکرد تولیدکنندگان داخلی و مولفه‌های تاثیرگذار بر آن ضمن اشاره به اقدامات سایر کشورها، بیان کرد: سبد انرژی در سطح بین‌المللی از محصولات متنوعی همچون سدهای آبی، زغال‌سنگ، انرژی هسته‌ای، گاز، نفت، انرژی خورشیدی و… نشکیل شده است. ما در کشور باید سبد انرژی داشته باشیم؛ چراکه به واسطه تنوع زیست‌محیطی که در ایران وجود دارد، قادر هستیم از امکانات متنوع انرژی بهره ببریم.

وی تاکید کرد: بسیاری از منابع انرژی دوره مصرف دارند؛ اگر بنا باشد بحث ناترازی انرژی ناشی از مصرف بی‌رویه متوقف نشود و در زمینه ایجاد سبد انرژی برنامه‌ریزی نداشته باشیم، ادامه روند فعلی مصرف در هر صورت کشور را به نقطه بحران خواهد رساند.

مدیرعامل هلدینگ صدر تامین با اشاره به میزان ذخایر زغال‌سنگ کشور، عنوان کرد: «تاصیکو» بزرگ‌ترین بازیگر زغال‌سنگ کشور به شمار می‌آید زیرا سه میلیارد تن از مجموع ذخایر ۱۴ میلیارد تنی زغال‌سنگ کشور در منطقه طبس واقع شده است. با این وجود، سهم ایران از تولید انرژی در حوزه زغال، صفر است. این موضوع ناشی از وفور منابع گازی است که استفاده از زغال‌سنگ در تامین انرژی مغفول مانده و تقریبا در ایران به بهره‌برداری از نیروگاه‌های زغالی توجه ویژه‌ای نشده است.

نادری با اشاره به سیاست‌گذاری هلدینگ صدر تامین در زمینه تکمیل زنجیره ارزش، تصریح کرد: طی ماه‌های گذشته به طور جدی ایجاد نیروگاه زغال‌سوز را دنبال کرده‌ایم تا بتوانیم گام موثری در تکمیل زنجیره ارزش و انتقال از مصرف انحصاری گاز به تنوع در سبد انرژی برداریم.

وی با بیان اینکه در تولید ۷۱ درصد از فولاد جهان از زغال‌سنگ استفاده می‌شود، مطرح کرد: هم‌اکنون در کشور دو کارخانه تولیدکننده اصلی فولاد به روش کوره بلند با ظرفیت پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تن چدن خام فعالیت دارند که مقدار کک متالورژی مورد نیاز آن‌ها حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن است . این میزان کک، به پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ و هفت میلیون تن زغال‌سنگ خام نیاز دارد؛ در صورتی که کل زغال‌سنگ کنسانتره تولیدی کشور پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تن است.

مدیرعامل هلدینگ صدر تامین با بررسی میزان ذخیره زغال‌سنگ ایران و میزان مصرف آن در سایر کشورها گفت: ایران با داشتن ۱۴ میلیارد تن ذخایر زمین‌شناسی زغال‌سنگ در رتبه ۱۱ دنیا قرار دارد؛ در حالی که در مقایسه میزان مصرف سه میلیون تنی در ایران نسبت به میزان مصرف این ذخیره ارزشمند در سایر کشورها و حتی کشورهای همسایه فاصله زیادی وجود دارد که بیش از پیش نشان‌دهده لزوم توجه به این حوزه و توسعه سبد انرژی با هدف خروج از انحصار مصرف گاز است.

نادری تصریح کرد: به طور کل در صنعت، صنایعی که زنجیره ارزش کاملی دارند، به ارزش افزوده قابل‌توجهی دست می‌یابند و باید توجه داشت که زنجیره ارزش فولاد سودآور است. در حال حاضر شاهد آن هستیم که ظرفیت تولید پنج تا ۶ میلیون تنی در کوره‌های کوچکی در قسمت‌های مختلف کشور ایجاد شده‌اند و ادامه حیات آن‌ها تنها به واسطه قیمت پایین انرژی در کشور بوده است. بنابراین اگر زود دست به‌کار نشویم، با هزینه‌های سنگینی که به بخش‌های دیگر منتقل خواهد شد، مواجه می‌شویم.

وی اضافه کرد: اقتصاد همانند قانون ظروف مرتبط است که دستکاری در یک حوزه، در سایر حوزه‌ها نیز تاثیرگذار خواهد بود. آنچه امروز با آن مواجه هستیم، پیامد تصمیم‌گیری‌هایی بوده که در بخش‌های دیگر اتفاق افتاده است.

نایب رئیس هیئت مدیره هلدینگ صدر تامین با تاکید بر لزوم توجه به صنعت فولاد، اظهار داشت: اگر معدن و صنایع معدنی و در راس آن فولاد را از جمله پیشران‌های اقتصاد کشور بدانیم، نباید اجازه دهیم مزیت تولید فولاد در ایران از بین برود. با نگاهی به صادرات گاز در کشورهای همسایه، می‌بینیم تامین گاز از طریق خط لوله تاپی از ترکمنستان، افغانستان، پاکستان برای هند دارای سنگ‌آهن که با کمبود گاز مواجه بوده اما مزیت تولید فولاد را داشته است و یا تامین گاز عمان از طریق قطر و امارات در جنوب خلیج فارس، نمایانگر این است که زنجیره ارزش این کشورها در حال تکمیل است و مزیت تولید را برای کشور خود ایجاد می‌کنند.

نادری در پایان خاطرنشان کرد: باید مزیت تولید فولاد در کشور را حفظ کنیم. تاب‌آوری این صنعت تا به اینجا بوده است و این تاب‌آوری اندازه‌ای دارد. از نقطه‌ای به بعد، ناکارآمدی چهره خود را به صورت عدم توسعه، عدم نوسازی و در نهایت فرسودگی و تعطیلی مجموعه‌های فولادی نشان خواهد داد؛ بنابراین باید توجه داشته باشیم این حوزه‌ها، پیشران‌های اقتصادی کشور هستند که بخش‌های زیادی از اقتصاد و تولید متاثر از آن بوده و شایسته است در اولویت توجه قرار گیرند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.