سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
بازار جهانی فلزات در شوک ورشکستگی «EVERGRANDE GROUP»
31 مرداد 1402 - 16:18
شناسه : 35593
شرکت «EVERGRANDE GROUP»، غول ساخت‌وساز چینی‌ هفته‌ گذشته اعلام ورشکستگی کرد و «COUNTRY GARDEN»، یکی دیگر از بزرگان حوزه مسکن نیز از احتمال ضرر ۷.۶ میلیارد دلاری خبر می‌دهد.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌نیوز»، اخبار منفی از حوزه مسکن چین طی سال‌های گذشته، باعث ریزش قیمت کامودیتی‌ها شد و اکنون ورشکستگی این غول ساختمان‌سازی در چین، بازار جهانی فلزات را شوکه کرد.

بر اساس این گزارش، کامودیتی‌ها علی‌الخصوص فلزات، چشم‌ انتظار کوچک‌ترین نشانه‌های مثبت از بخش ساخت‌وساز چین بودند اما خبر ورشکستگی «EVERGRANDE GROUP»، بازارهای جهانی را شوکه کرد.

این غول حوزه املاک چین پس از دو سال تلاش برای پرداخت بدهی‌ها، به‌ صورت رسمی اعلام ورشکستگی کرد. سال ۲۰۲۱، زمانی که اخبار منفی «EVERGRANDE GROUP» مانند بدهی ۳۰۰ میلیارد دلاری منتشر شد، بازارهای مالی واکنش منفی شدیدی نشان دادند و قیمت‌ها در حوزه فلزات ریزشی شد اما وعده دولت‌مردان چینی برای کمک به پرداخت بدهی‌های این گروه، بازارها را آرام کرد؛ تا ‌اینکه هفته‌ گذشته این مجموعه اعلام ورشکستگی کرد.

از طرفی «COUNTRY GARDEN»، یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ ساخت‌وساز چینی نیز از احتمال ضرر ۷.۶ میلیارد دلاری در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۳ خبر داده است. با انتشار این اخبار در روزهای پایانی هفته گذشته، بازار جهانی فلزات ریزشی شد. قیمت‌ فلزات، هم‌بستگی مستقیمی با بخش ساخت‌وساز چین دارد. دو سال قبل با آغاز بحران در «EVERGRANDE GROUP»، روند کلی قیمت بسیاری از فلزات منفی شد.

هفته گذشته قیمت هر تن فلز روی به سطح دو هزار و ۳۰۰ دلار برگشت. قیمت روی در اوایل سال ۲۰۲۲، حدود چهار هزار و ۴۰۰ دلار بود و سه ماه قبل وقتی به سطح دو هزار و ۲۰۰ دلار رسید، با افزایش تقاضا مواجه شد تا در دو ماه گذشته، قیمت روی صعودی باشد اما اخبار منفی حوزه مسکن در چین دلیلی شد تا روی تمام رشد قیمت دو ماه گذشته را طی چند روز پس بگیرد. در میان فلزات، هم‌بستگی روی با بخش ساخت‌وساز چین بیشتر است.

قیمت آلومینیوم نیز مانند روی تمام رشد ماه گذشته را پس گرفت. هر تن آلومینیوم در اوایل سال ۲۰۲۲، به قیمتی بالاتر از سه هزار و ۹۰۰ دلار رسیده‌ بود اما با سرعت تا کانال دو هزار و ۱۰۰ دلار ریزشی شد. افزایش تقاضا در این محدوده باعث شد قیمت آلومینیوم رشد پیدا کند اما با بحران «EVERGRANDE GROUP»، قیمت این فلز با سرعت به سطح دو هزار و ۱۰۰ دلار برگشت.

سایر فلزات مانند مس نیز در واکنش به اخبار منفی چین ریزشی شدند. در این میان حال بازار محصولات فولادی به‌ مراتب بدتر است. بعضی از فعالان بازارهای جهانی عقیده دارند با تشدید بحران در بخش ساخت‌وساز چین، شاید قیمت فلزات و محصولات فولادی بیش از این ریزشی شود. البته حمایت چینی‌ها از بخش ساخت‌وساز نیز می‌تواند بازی را تغییر دهد.

هم‌اکنون داده‌های اقتصادی چین در شرایط خوبی قرار ندارد. چینی‌ها در سال جاری، واردات کمتری داشته‌اند و در مقابل صادرات آن‌ها کاهش پیدا کرده‌ است. رشد اقتصادی پایین نیز باعث شده است آمار بیکاری در چین صعودی و در فصل افزایش تقاضا، بازار مسکن درگیر رکود سنگینی شود.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.