جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت ×
بازگشت مجدد معادن راکد قزوین به چرخه تولید
19 اردیبهشت 1400 - 15:53
شناسه : 11963
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین مطرح کرد؛ رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین، گفت: شورای معادن این استان در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» در تلاش است تا معادن راکد را احیا و زمینه توسعه و رونق اقتصادی استان را فراهم کند.
ارسال توسط : منبع : شاتا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، عزیزالله افضلی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین، اظهار داشت: استان قزوین با وجود دارا بودن منابع غنی و ظرفیت‌های عظیم در حوزه معدن تاکنون نتوانسته است از این موقعیت مناسب بهره‌گیری کند در حالی که تقویت این حوزه می‌تواند به اشتغال، پویایی و اقتصاد منطقه بسیار کمک کند.

وی افزود: به عنوان مثال منطقه طارم سفلی قزوین دارای منابع ارزشمند و ظرفیت‌های گسترده در زمینه انواع مواد معدنی شامل سرب، روی و مس است که با مشارکت بخش خصوصی و حمایت دولتی می‌توان این ظرفیت‌ها را به بهترین شکل استفاده کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین با بیان اینکه دومین معدن بزرگ مس کاتدی کشور توسط بخش خصوصی در طارم سفلی به بهره‌برداری رسید، گفت: این معدن که ارزش سرمایه‌گذاری ارزی آن پنج میلیون دلار  و ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی برآورد شده است، توانست برای ۴۵۰ نفر به صورت مستقیم و دو هزار نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال‌ کند.

افضلی بیان کرد: ۲۸ نوع ماده معدنی در معادن استان استخراج و استحصال می‌شود و معادن استان سالانه ظرفیت پنج میلیون تن استخراج انواع مواد معدنی را دارند. در این راستا مهم‌ترین معادن این استان شامل مس، سرب، روی، گرانیت، کائولن، سیلیس، سنگ لاشه و شن و ماسه هستند که زمینه اشتغال یک ‌هزار و ۵۰۰ نفر را فراهم کرده‌ است.

وی با اشاره به تعداد پروانه‌های صادر شده در این حوزه، ادامه داد: تاکنون حدود ۱۸۰ پروانه بهره‌برداری معدنی در استان صادر شده است که حدود ۵۰ درصد این معادن فعال و مابقی در دست اکتشاف، استخراج یا دریافت استعلام از دستگاه‌های اجرایی هستند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین با اشاره به ظرفیت‌های معدنی غیرفعال استان قزوین، عنوان کرد: باید همه دستگاه‌های اجرایی از منابع طبیعی، محیط‌زیست، امور اراضی و اوقاف برای حمایت از سرمایه‌گذاران بخش معدن همکاری و هم‌افزایی داشته باشند تا مجوزهای صادر شده در این بخش فعال شوند.

افضلی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت معادن در کنار ظرفیت‌های صنایع و کشاورزی می‌تواند زمینه‌های توسعه و رونق اقتصادی و صنعتی استان را فراهم آورد. البته اگر معادن فعالیت‌های خود را با رعایت مقررات و نکات و الزامات زیست‌محیطی در منطقه انجام دهند، از حمایت‌های ویژه برخوردار خواهند شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اولویت امسال استان توجه به توسعه معادن و پرداختن به ظرفیت‌ها است البته باید کسانی را که به بخش معدن علاقه‌مند هستند تشویق کنیم تا در کنار احداث و استخراج معدن بتوانند به صنایع جانبی نیز توجه کرده و آن را در زنجیره تولید قرار دهند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.