سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
بازگشت نفت به روند صعودی
25 اسفند 1401 - 11:13
شناسه : 34190
قیمت نفت در معاملات روز پنج‌شنبه پس از این که کمک مالی رگولاتورهای مالی سوئیس به "کردیت سوئیس"، بازارها را آرام کرد، بخشی از ضرر روز گذشته را جبران کرد و روند صعودی خود را بازیافت.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش فلزات‌نیوز، فضای بازار به دلیل نگرانی از عمیق شدن بحران بانک‌ها در سراسر جهان، شکننده مانده است و هر دو شاخص بازار نفت، بخشی از رشدی که در ابتدای معاملات داشتند را از دست دادند.

بهای معاملات نفت برنت با ۵۸سنت معادل ۰.۸درصد افزایش، به ۷۴دلار و۲۷سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۱سنت معادل ۰.۸درصد افزایش، به ۶۸دلار و ۱۲سنت در هر بشکه رسید.

شاخص‌های بازار نفت روز چهارشنبه، برای سومین روز متوالی کاهش پیدا کردند و شاخص نفت آمریکا برای نخستین‌بار از ۲۰دسامبر ۲۰۲۱، به پایین مرز ۷۰دلار در هر بشکه، سقوط کرده بود. نفت برنت از جمعه گذشته حدود ۱۰درصد و نفت آمریکا حدود ۱۱درصد، نزول کرده است.

بانک “کردیت سوئیس” در پی ریزش سهام این بانک که نگرانی‌ها نسبت به بروز بحران بانکی جهانی را برانگیخت، روز پنج‌شنبه اعلام کرد از بانک مرکزی سوئیس، حداکثر ۵۴میلیارد دلار برای تقویت نقدینگی خود و اعتماد سرمایه‌گذاران وام می گیرد.

تحلیلگران شرکت “هایتونگ فیوچرز” در یادداشتی به مشتریانش اعلام کردند: فضای بازار وخیم شده زیرا بحران بانکی، از آمریکا به اروپا گسترش پیدا کرده است. حتی اگر عوامل بنیادین، سیگنال‌های منفی را نشان ندهند، روند آتی به سطح اضطراب بازار بستگی خواهند داشت.

به گفته لیام‌تای‌آن، تحلیلگر شرکت “فیلیپ نوا”، دورنمای مثبت اوپک از رشد تقاضای چین برای نفت، از قیمت‌ها پشتیبانی کرد.

اوپک پیش‌بینی خود از رشد تقاضای چین برای نفت را در جدیدترین گزارش ماهانه خود که روز سه‌شنبه منتشر شد، بالا برد. آژانس بین‌المللی انرژی هم پیش‌بینی خود از رشد تقاضا برای نفت را با اشاره به ازسرگیری سفرهای هوایی و بازگشایی اقتصادی چین، ارتقاء داد.

اما نگرانی‌ها نسبت به مازاد عرضه به قوت خود باقی ماند. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد ذخایر نفت در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، به بالاترین میزان در ۱۸ ماه اخیر صعود کرده است و هم‌زمان، تولید نفت روسیه با وجود تحریم‌ها علیه صادرات دریابرد این کشور، در فوریه مشابه سطح پیش از جنگ اوکراین ماند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته به میزان ۱.۶میلیون بشکه، رشد کرده و از ۱.۲میلیون بشکه افزایشی که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند، فراتر رفته است.

بر اساس گزارش رویترز، سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا به افزایش نیم‌درصدی نرخ بهره به دلیل قوی شدن اقتصاد و بالا ماندن نرخ تورم منطقه یورو، تمایل دارند. اما نرخ‌های بهره بالاتر، تقاضا برای نفت را سرکوب خواهد کرد زیرا رشد اقتصادی آهسته می‌شود. با این حال، نگرانی‌ها نسبت به گسترش بحران بانکی، ممکن است تاثیر منفی بر تقاضا برای نفت داشته باشد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.