سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024 ساعت ×
بازیابی آهسته و مقطعی حجم تقاضای فلزات مصرفی در باتری‌ها
01 تیر 1402 - 9:11
شناسه : 34508
حجم تقاضا برای فلزات مصرفی در باتری‌ها در چین پس از توقف پرداخت یارانه دولت این کشور برای خرید خودروهای الکتریکی (EV) در پایان سال 2022، به طور آهسته و مقطعی در حال بهبود است.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌‌نیوز»، در حالی که حجم تقاضای فلزات مصرفی در باتری‌ها مورد استفاده در خودروهای الکتریکی در صنایع پایین‌دستی در غیاب ارائه مشوق‌های حمایتی از سوی دولت چین که موجب رشد سریع این صنعت شده بود، کاهش می‌یابد، فعالان بازار امیدوارند که بازار این فلزات در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، شاهد یک بازیابی نسبی باشد.

یکی از تولیدکنندگان مواد واسطه بیان کرد: حجم تقاضا به طور قطع افزایش خواهد یافت اما این افزایش چندان ملموس نخواهد بود. این بهبود بیشتر ناشی از افزایش مجدد تقاضا برای ذخیره‌سازی در انبارهاست.

آخرین ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای سولفات نیکل با غلظت حداقل ۲۱ درصد و حداکثر ۲۲٫۵ درصد در حجم حداکثر ۱۰ قسمت در میلیون کبالت، با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده در چین در روز ۹ ژوئن ۲۰۲۳، قیمت ۳۲ هزار تا ۳۳ هزار یوان در هر تن (چهار هزار و ۴۷۰ تا چهار هزار و ۶۰۹ دلار) را نشان داد که حدود ۵۰۰ یوان در هر تن نسبت به قیمت ۳۱ هزار و ۵۰۰ تا ۳۲ هزار و یوان در هر تن در یک هفته قبل از تاریخ مذکور افزایش داشت. همچنین این قیمت‌ها عمدتا نزدیک به سطح و دامنه محدود بودند اما از ماه مارس سال ۲۰۲۳، دوباره روند کاهشی به خود گرفتند.

افزایش قیمت سولفات نیکل پس از ماه ها روند نزولی در بازار

در بازار محصولات حمل شده از طریق دریا در کشورهای آسیای شرقی، قیمت سولفات نیکل به دلیل تفاوت در هزینه نهاده‌های وارداتی کمی افزایش یافت اما وضعیت حجم تقاضا همچنان نامشخص بود.

موسسه «Fastmarkets» در روز ۹ ژوئن ۲۰۲۳، پریمیوم سولفات نیکل با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر ژاپن و کره‌جنوبی، با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار را یک هزار دلار در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم تعیین شده در هفته قبل از تاریخ مذکور تغییری نداشت.

موسسه «Fastmarkets» قیمت نیکل سولفات با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر ژاپن و کره‌جنوبی، با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار را چهار هزار و ۹۱۷ دلار در هر تن در روز ۹ ژوئن ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت چهار هزار و ۹۰۰ دلار به ازای هر تن ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور افزایش داشت.

به گفته برخی منابع مطلع از وضعیت بازار، به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان مواد واسطه در چین قصد دارند فرایند تولید را تا حدی از سر بگیرند که با در نظر گرفتن افزایش حجم تقاضا، پویایی در بازار سولفات افزایش می‌یابد. با این وجود، برخی دیگر از فعالان بازار تا حد زیادی در خصوص اظهار نظر در مورد وضعیت بازار محتاطانه عمل کردند.

یکی از تولیدکنندگان مواد واسطه با ابراز انتقاد از افزایش نسبی قیمت‌ها، عنوان کرد: به نظر می‌رسد این افزایش قیمت بیشتر به آغاز فعالیت‌های ذخیره‌سازی مجدد در انبارها مرتبط است.

بازیابی حجم تقاضا برای باتری‌های لیتیوم آهن فسفات

حجم تقاضا برای باتری‌های لیتیوم آهن فسفات به نسبت باتری‌های نیکل کبالت منگنز در بازار خودروهای الکتریکی افزایش بیشتری را نشان می‌دهد. در همین رابطه، باتری‌های نیکل کبالت منگنز حدود ۳۲٫۹ درصد از حجم کل ۵۶٫۶ گیگاوات ساعت (GWh) باتری‌های تولید شده در چین در ماه می ۲۰۲۳ را به خود اختصاص دادند که نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۱۱٫۹ درصد و نسبت به ماه آپریل ۲۰۲۳، حدود ۵٫۸ درصد افزایش داشت. در مقام مقایسه، باتری‌های لیتیوم آهن فسفات حدود ۶۶٫۹ درصد از باتری‌های تولید شده در ماه می ۲۰۲۳ را به خود اختصاص دادند که نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۹۶٫۷ درصد و نسبت به ماه آپریل ۲۰۲۳، حدود ۲۹ درصد افزایش داشت.

بهبود نرخ تولید کاتد باتری لیتیوم آهن فسفات در ماه می ۲۰۲۳، منجر به افزایش تقاضا برای کربنات لیتیوم شد. این در حالی است که چندین تولیدکننده کاتد در حال برنامه‌ریزی برای افزایش نرخ تولید خود در ماه ژوئن ۲۰۲۳ هستند.

یکی از تولیدکنندگان کاتد در چین به موسسه «Fastmarkets» گفت: مقدار تولید کاتد باتری لیتیوم آهن فسفات در صنایع پایین‌دستی در ماه می ۲۰۲۳، به ویژه در مقایسه با مقدار تولید آن در ماه آپریل، زمانی که مقدار تولید به کمترین میزان خود در سال ۲۰۲۳  رسید، بهبود پیدا کرد.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده و عرضه در بازار داخلی چین، قیمت ۳۱۰ هزار تا ۳۳۰ هزار یوان در هر تن در روز هشتم ژوئن ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۳۰۰ هزار تا ۳۲۰ هزار یوان در هر تن در روز اول ژوئن ۲۰۲۳، حدود ۱۰ هزار یوان در هر تن افزایش داشت.

بهبود نرخ تولید کاتد باتری لیتیوم آهن فسفات در ماه می ۲۰۲۳

این افزایش نرخ تولید با روند بازیابی آهسته در بازار هیدروکسید لیتیوم که در باتری‌های نیکل کبالت منگنز استفاده می‌شود، قابل‌ قیاس بوده و بسیاری از فعالان بازار معتقدند که قیمت هیدروکسید لیتیوم، عمدتا به دلیل روند صعودی در بازار کربنات لیتیوم افزایش یافته است.

یکی از تولیدکنندگان لیتیوم در چین مطرح کرد: وضعیت بازار باتری‌های نیکل کبالت منگنز در مقایسه با لیتیوم آهن فسفات، به آرامی در حال بازیابی است؛ در حالی که هیچ بهبودی در حجم تقاضا برای فلزات مورد استفاده در تولید باتری‌ها مانند هیدروکسید لیتیوم در صنایع بالادستی اتفاق نیفتاده است.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده و عرضه در بازار داخلی چین، قیمت ۳۰۰ هزار تا ۳۵۲ هزار یوان در هر تن در روز هشتم ژوئن ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۲۹۰ هزار تا ۳۲۰ هزار یوان در هر تن ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۱۰ هزار تا ۳۲ هزار یوان در هر تن افزایش داشت.

اقدام به افزایش پیش‌دستانه قیمت رسوب هیدروکسید مخلوط (MHP)

اخیرا وضعیت بهبود حجم تقاضا برای فلزات مصرفی در باتری‌ها، سیگنال‌های متفاوتی از خود نشان داد و با توجه به اینکه روند افزایش تقاضا برای مدت کوتاهی در بازار مواد اولیه در صنایع بالادستی محسوس بود، در حدود دو هفته گذشته از ابتدای ماه می ۲۰۲۳، بیش از ۸۰ درصد از قیمت پیشنهادی رسمی نیکل بورس فلزات لندن مربوط به نیکل رسوب هیدروکسید مخلوط بود.

یکی از معامله‌گران بازار مطرح کرد: هنگامی که حجم تقاضا برای باتری‌های کاتدی نیکل افزایش می‌یابد، طبیعی است که قیمت مواد اولیه افزایش یابد.

در کنار کاهش اخیر قیمت نیکل در قراردادهای تجاری ثبت شده همچون بورس فلزات لندن، تولیدکنندگان انتظار دارند حجم تقاضا برای آن بازیابی شود که این مسئله می‌تواند روند عرضه مواد اولیه را با محدودیت روبه‌رو کند. این اتفاق بر خلاف افزایش تمایل مصرف‌کنندگان به خرید مواد اولیه در بازار خواهد بود.

قیمت‌های پیشنهادهای دریافتی بر مبنای شاخص سودآوری ۷۰ درصدی ارائه و این مسئله منجر به افزایش اختلاف قیمت‌های پیشنهادی شد. بر همین اساس، موسسه «Fastmarkets» شاخص سودآوری رسوب هیدروکسید مخلوط نیکل در بورس فلزات لندن، با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره جنوبی با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار را ۷۲ تا ۷۵ درصد در روز ۹ ژوئن ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به رقم شاخص ۷۵ تا ۷۸ درصد در روز دوم ژوئن ۲۰۲۳، با کاهش همراه بود.

یکی دیگر از معامله‌گران در بازار با اشاره به بازیابی شکننده حجم تقاضا عنوان کرد: تقاضا در بازار فیزیکی در ابتدای ماه ژوئن روند افزایشی به خود گرفت اما طی یک هفته، این روند صعودی به روند نزولی در بازار تبدیل شد.

به دلیل باز شدن پنجره آربیتراژ و همچنین استفاده از روش‌های دیگر قیمت‌گذاری، بخش عمده‌ای از مشارکت‌کنندگان بازار به‌ ویژه خریداران، قیمت‌های رسوب هیدروکسید مخلوط را بر اساس شاخص‌های قیمتی ارائه شده توسط بورس فلزات لندن انتخاب کردند.

موسسه «Fastmarkets» قیمت قطعی رسوب هیدروکسید مخلوط نیکل، با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره جنوبی با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار را ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار و ۸۰۰ دلار در هر تن، در روز ۹ ژوئن ۲۰۲۳ بدون تغییر نسبت به قیمت ثبت شده هفتگی ارزیابی کرد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.