پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024 ساعت ×
بازیابی صنعت خودرو در چین در ماه می ۲۰۲۳
01 تیر 1402 - 9:24
شناسه : 34511
انجمن خودروسازان چین (CAAM) اعلام کرد که حجم تولید و فروش خودرو در چین در ماه می 2023، در بحبوحه اقدامات برای ارتقای میزان مصرف این خودروها در تعطیلات اول ماه می همین سال و به دلیل پایین بودن حجم پایه تولید و فروش خودروها در سال 2022، رشد سالانه را تجربه کرده است.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش «فلزات‌‌نیوز»، تولیدکنندگان خودرو در چین در ماه می ۲۰۲۳، حدود ۲٫۳۳ میلیون دستگاه خودرو تولید کردند که ۹٫۴ درصد نسبت به ماه آپریل و ۲۱٫۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل میلادی افزایش داشت. در همین حال، طبق داده‌های انجمن خودروسازان چین که در روز جمعه ۹ ژوئن ۲۰۲۳ منتشر شد، حجم فروش با ۱۰٫۳ درصد افزایش ماهانه و ۲۷٫۹ درصد افزایش سالانه نسبت به سال ۲۰۲۲، به ۲٫۳۸ میلیون دستگاه خودرو رسید.

حجم کل تولید و فروش در بخش خودرو چین از آپریل ۲۰۲۳، به طور متوسط بازیابی شده است؛ هر چند که فشارها همچنان بر این بخش ادامه دارد. اقدامات مرتبط با تبلیغات مصرف خودرو که توسط بسیاری از مناطق چین در تعطیلات اول ماه می ۲۰۲۳ اتخاذ شد به این بازیابی در بازار کمک کرد. انجمن خودروسازان چین اعلام کرد که حجم تولید و فروش در ماه می ۲۰۲۲ نیز در نتیجه اعمال محدودیت‌ها برای کنترل شیوع ویروس کرونا پایین بود.

همچنین حجم تولید خودروهای الکتریکی (EV) در ماه می ۲۰۲۳ افزایش یافت. به علاوه، مقدار تولید خودروهای تمام الکتریکی، خودروهای الکتریکی هیبریدی و خودروهای الکتریکی سلول سوختی با افزایش ۵۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳، به ۷۱۳ هزار دستگاه خودرو در ماه می ۲۰۲۳ افزایش یافت. حجم فروش خودروهای الکتریکی در چین نیز با افزایش ۶۰٫۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲، به ۷۱۷ هزار دستگاه خودرو در ماه می ۲۰۲۳ رسید.

افزایش قیمت فولاد کویل نورد سرد (CRC) از پایین‌ترین سطح ۶ ماهه خود

ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای فولاد کویل نورد سرد، با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در شرق چین جهت عرضه در بازار داخلی، قیمت چهار هزار و ۴۴۰ تا چهار هزار و ۴۹۰ یوان (۶۲۳ تا ۶۳۰ دلار) در هر تن در روز جمعه ۹ ژوئن ۲۰۲۳ را نشان داد.

این رقم نسبت به قیمت چهار هزار و ۴۵۰ تا چهار هزار و ۵۰۰ یوان در هر تن ثبت شده در ۱۲ می ۲۰۲۳ کاهش داشت اما نسبت به قیمت چهار هزار و ۳۲۰ تا چهار هزار و ۳۸۰ یوان در هر تن در روز ۲۶ می ۲۰۲۳ و پایین‌ترین قیمت ثبت شده در ماه دسامبر ۲۰۲۲ افزایش داشت.

فعالان بازار اعلام کردند که افزایش انتظارات برای اقدامات محرک بازار از سوی دولت چین و کاهش‌های اخیر نرخ‌های سود سپرده‌های بانک‌ها، در افزایش قیمت در فولاد چین تاثیر گذاشت اما عدم بهبود قابل‌ توجه حجم تقاضا در صنایع پایین‌دستی و کاهش محدود ظرفیت تولید، موجب افزایش قیمت محدود در بازار فولاد شد.

طبق داده‌های انجمن آهن و فولاد چین، ذخایر کویل نورد سرد که در انبار ذخایر در ۲۱ شهر بزرگ چین نگهداری می‌شود، تا پایان ماه می ۲۰۲۳ به یک میلیون و ۱۹۰ هزار تن رسید که پایین‌ترین میزان در سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد و ۸۰ هزار تن (۶٫۳ درصد) نسبت به حجم ذخایر سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

شرکت «Baoshan Iron & Steel»، یکی از فولادسازان برجسته چین در روز ۹ ژوئن ۲۰۲۳ اعلام کرد که قیمت مبنای کویل نورد سرد خود را بدون تغییر اساسی نسبت به قیمت ثبت سفارش‌های بازار داخلی چین در ماه جولای ۲۰۲۳، پس از کاهش ۲۰۰ یوان در هر تن برای ماه ژوئن ۲۰۲۳ حفظ خواهد کرد.

یکی از تولیدکنندگان فولاد در شمال چین در اوایل ژوئن ۲۰۲۳ مطرح کرد که حجم فروش در بازار داخلی چین از ماه‌های آپریل و می ۲۰۲۳ بهبود یافته است. یکی از معامله‌گران فولاد در شرق چین نیز تصریح کرد که در بازه زمانی مشابه، بهبود قابل‌ توجهی در حجم معاملات کویل نورد سرد در بازار فیزیکی مشاهده نشد و مصرف‌کنندگان در صنایع پایین‌دستی نسبت به خرید آن محتاطانه رفتار می‌کنند.

ضعف در بازار شمش آلومینیوم با آلیاژ «ADC12»

علی‌رغم افزایش حجم تولید و فروش خودرو در چین در ماه می ۲۰۲۳، بازار داخلی شمش آلومینیوم با آلیاژ «ADC12» چین به دلیل کاهش حجم تقاضا، در رکود باقی ماند.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای شمش آلومینیوم با آلیاژ «ADC12»، با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده در چین، قیمت ۱۷ هزار و ۹۰۰ تا ۱۸ هزار و ۱۰۰ یوان در هر تن در روز هفتم ژوئن ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۱۸ هزار تا ۱۸ هزار و ۱۰۰ یوان در هر تن ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۱۰۰ یوان در هر تن کاهش داشت. لازم به ذکر است که قیمت این آلیاژ در اوایل ماه می ۲۰۲۳، بین ۱۸ هزار و ۳۰۰ تا ۱۸ هزار و ۵۰۰ یوان در هر تن بود.

برخی منابع آگاه از وضعیت بازار اعلام کردند که حجم معاملات در بازار فیزیکی بسیار کاهش یافته است؛ چراکه مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند که برای پایین نگه داشتن سطح موجودی انبار ذخایر، از مواد ذخیره شده در آن‌ها استفاده کنند و مستقیما اقدام به خرید از بازار فیزیکی نکنند.

یکی از منابع تامین‌کننده فلز آلومینیوم در بازار اظهار داشت: هیچ کس تمایل به نگهداری مواد ذخیره شده در انبار ذخایر خود ندارد. علاوه‌براین، خریداران فقط به اندازه نیاز خود اقدام به خرید می‌کنند.

یکی دیگر از منابع تامین‌کننده فلز آلومینیوم در بازار، وضعیت بازار آلومینیوم با آلیاژ «ADC12» را بدبینانه ارزیابی کرد. بسیاری از مشارکت‌کنندگان بازار امیدوارند که وضعیت تقاضا در بازار آلیاژ آلومینیوم در ادامه سال ۲۰۲۳ بهبود یابد. البته این مهم زمانی به وقوع خواهد پیوست که خودروسازان مقدار تولید خود را با خرید مواد اولیه‌ای مانند آلومینیوم با آلیاژ «ADC12» افزایش دهند.

بررسی مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری خودروهای الکتریکی

قیمت لیتیوم چین در ماه می ۲۰۲۳ همچنان روند صعودی داشت که دلیل آن، بهبود حجم تقاضا در صنایع پایین‌دستی بود؛ این در حالی است که فعالیت‌های سفته‌بازان، معامله‌گران و فروشندگان، موجب افزایش عرضه و تقاضا در بازار شد.

برخی فعالان بازار عنوان کردند که نرخ تولید کاتد باتری لیتیوم آهن فسفات (LFP) در ماه می ۲۰۲۳ بهبود یافت و این مسئله منجر به افزایش حجم تقاضا برای کربنات لیتیوم در بازار شد.

یکی دیگر از تولیدکنندگان کاتد باتری در چین به موسسه «Fastmarkets» گفت: مقدار تولید کاتد باتری لیتیوم آهن فسفات در صنایع پایین‌دستی، به نسبت مقدار تولید آن در ماه آپریل ۲۰۲۳ اخیرا بهبود یافته است.

در همین حال، تولیدکنندگان لیتیوم با انتظار افزایش بیشتر قیمت‌ها در کوتاه‌مدت، اقدام به ذخیره کربنات لیتیوم در انبارها در ماه می ۲۰۲۳ کردند. برخی فعالان بازار خاطرنشان کردند که روند صعودی قیمت‌ها در بازار، منجر به افزایش فعالیت‌های سفته‌بازان و برخی از معامله‌گران لیتیوم شد و این مسئله پویایی در بازار را افزایش داد.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده در چین جهت عرضه در بازار فیزیکی، قیمت ۳۱۰ هزار تا ۳۳۰ هزار یوان در هر تن در روز پنج‌شنبه هشتم ژوئن را نشان داد که نسبت به قیمت ۳۰۰ هزار تا ۳۲۰ هزار یوان در هر تن ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۱۰ هزار یوان در هر تن افزایش داشت و نسبت به قیمت ۲۰۰ هزار تا ۲۳۰, هزار یوان در هر تن در روز چهارم می ۲۰۲۳، حدود ۱۰۰ هزار تا ۱۱۰ هزار یوان در هر تن کاهش داشت.

از سوی دیگر، مقدار تولید کاتد باتری نیکل کبالت منگنز (NCM) تنها بازیابی مختصری را در ماه می ۲۰۲۳ تجربه کرد و به همین دلیل حجم تقاضا برای هیدروکسید لیتیوم کاهش یافت.

به گفته برخی مشارکت‌کنندگان بازار، قیمت هیدروکسید لیتیوم چین همچنان در ماه می ۲۰۲۳ به روند افزایشی خود ادامه داد؛ هرچند که این افزایش قیمت، ناشی از پویایی بیشتر در بازار کربنات لیتیوم بود.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده در چین جهت عرضه در بازار فیزیکی، قیمت ۳۰۰ هزار تا ۳۵۲ هزار یوان در هر تن در روز پنج‌شنبه هشتم ژوئن را نشان داد که نسبت به قیمت ۲۹۰ هزار تا ۳۲۰ هزار یوان در هر تن ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۱۰ هزار تا ۳۲ هزار یوان در هر تن افزایش داشت و نسبت به قیمت ۲۲۰ هزار تا ۲۵۰ هزار یوان در هر تن در روز چهارم می ۲۰۲۳، حدود ۸۰ هزار تا ۱۰۲ هزار یوان در هر تن کاهش داشت.

قیمت سولفات کبالت، یکی دیگر از مواد اولیه مهم در تولید باتری، از اواسط ماه می ۲۰۲۳ روند صعودی خود را آغاز کرد که ناشی از بهبود حجم تقاضا از سوی خریداران و معامله‌گران در صنایع پایین‌دستی بود.

به علاوه ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای سولفات کبالت، با غلظت مبنای ۲۰٫۵ درصد با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده در چین، قیمت ۳۹ هزار تا ۴۰ هزار یوان در هر تن در روز جمعه ۹ ژوئن ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۳۸ هزار تا ۳۹ هزار یوان در هر تن در روز هفتم ژوئن ۲۰۲۳، حدود یک هزار یوان در هر تن و نسبت به قیمت ۳۴ هزار تا ۳۵ هزار یوان در روز ۱۰ می ۲۰۲۳ در هر تن که پایین‌ترین میزان در سال ۲۰۲۳ بود، افزایش داشت.

تمایل به افزایش حجم مورد تقاضا در میان خریداران و معامله‌گران باعث شد که اکثر فروشندگان سولفات کبالت بر افزایش قیمت‌ها پافشاری کنند. یکی از مصرف‌کنندگان سولفات کبالت ابراز کرد: تهیه هیدروکسید کبالت مورد استفاده در تولید سولفات کبالت نیز به معضل تبدیل شده است که این مسئله موجب افزایش قیمت آن خواهد شد.

شاخص هفتگی هیدروکسید کبالت موسسه «Fastmarkets»، غلظت حداقل مبنای ۳۰ درصد، با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار در رئز ۹ ژوئن ۲۰۲۳، رقم ۷٫۷۶ دلار در هر پوند را نشان داد که نسبت به شاخص قیمت ۷٫۵۷ دلار در هر پوند در روز دوم ژوئن ۲۰۲۳، حدود ۰٫۱۹ دلار در هر پوند افزایش داشت. این شاخص قیمت در روز ۱۲ می ۲۰۲۳، حدود ۷٫۰۷ دلار در هر پوند تعیین شد که پایین‌ترین میزان در سال ۲۰۲۳ بود.

برخی منابع مطلع به وضعیت بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که حجم تقاضای نیکل سولفات در ماه می ۲۰۲۳، بازیابی ملایمی را تجربه کرد و روند تغییر آن در بازار فیزیکی قابل لمس بود.

آخرین ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای سولفات نیکل با غلظت حداقل ۲۱ درصد و حداکثر ۲۲٫۵ درصد، در حجم حداکثر ۱۰ قسمت در میلیون کبالت، با شرط تحویل محصول درب کارخانه تولیدکننده در چین در روز ۹ ژوئن ۲۰۲۳، قیمت ۳۲ هزار تا ۳۳ هزار را نشان داد که حدود ۱٫۶ درصد نسبت به قیمت ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور افزایش داشت. قیمت‌ها عمدتا نزدیک به سطح و دامنه محدود بودند اما از ماه مارس تا ماه ژوئن ۲۰۲۳، دوباره روند کاهشی به خود گرفتند.

گفته می‌شود که تولیدکنندگان مواد واسطه فرایند تولید را تا حدی از سر خواهند گرفت. به همین دلیل این روند آغاز تولید همراه با افزایش حجم تقاضا، موجب افزایش عرضه سولفات در بازار خواهد شد. با این وجود، واکنش فعالان بازار نسبت به این بازیابی تقاضا محتاطانه خواهد بود.

یکی از تولیدکنندگان مواد واسطه خاطرنشان کرد: حجم تقاضا به طور قطع افزایش خواهد یافت اما این افزایش چندان ملموس نخواهد بود و این بهبود بیشتر ناشی از افزایش مجدد تقاضا برای ذخیره‌سازی در انبارها خواهد بود.

در همین حال، قیمت گرافیت کروی، یک ماده مورد استفاده در صنایع بالادستی برای تولید آند باتری، در پایین‌ترین میزان ۱۱ سال گذشته خود قرار گرفت و همچنان روند نزولی آن در بازار ادامه دارد.

در حالی که نشانه‌هایی از بهبود تقاضای نسبی برای گرافیت کروی در بازار وجود دارد اما همچنان قیمت آن تحت فشار است و خریداران در صنایع پایین‌دستی قیمت پیشنهادی پایین‌تری را ارائه می‌کنند.

یکی از تولیدکنندگان گرافیت کروی بیان کرد: با توجه به اینکه قیمت گرافیت پوسته‌ای از ابتدای سال ۲۰۲۳ به طور قابل‌توجهی کاهش یافته است، امکان حمایت از بازار گرافیت کروی فقط به صورت محدود وجود دارد.

آخرین ارزیابی قیمت هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای گرافیت کروی با کربن غلظت ۹۹٫۵ درصد در حجم ۱۵ میکرون، با شرط تحویل محصول در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده در روز پنجشنبه هشتم ژوئن ۲۰۲۳، بین دو هزار تا دو هزار و ۲۰۰ دلار در هر تن بود که نسبت به قیمت هفتگی تغییری نداش، اما نسبت به قیمت ثبت شده در ابتدای سال ۲۰۲۳، حدود ۲۰٫۷۵ درصد کاهش داشت.

ارزیابی قیمت هفتگی موسسه «Fastmarkets» در همان روز برای گرافیت پوسته‌ای با کربن حدود ۹۴ درصد مش منفی ۱۰۰، با شرط تحویل محصول در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط فروشنده، بین ۶۷۰ تا ۶۹۹ دلار در هر تن بود که نسبت به قیمت ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور حدود ۰٫۰۷ درصد و نسبت به قیمت ثبت شده در ابتدای سال ۲۰۲۳ حدود ۱۷٫۵۳ درصد کاهش داشت.

با توجه با باقی ماندن فشار در روند عرضه سولفات منگنز به عنوان یکی دیگر از مواد مهم در تولید باتری‌ها تمایل مصرف‌کنندگان در صنایع پایین‌دستی برای تقاضای سولفات منگنز کاهش یافته است.

آخرین ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای سولفات منگنز با غلظت حداقل ۳۲ درصد منگنز، مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل محصوب درب کارخانه تولیدکننده در چین در روز پنجشنبه ۸ ژوئن ۲۰۲۳ قیمت ۵,۲۰۰ تا ۶,۰۰۰ یوان در هر تن را نشان داد که برای دومین هفته متوالی روند ثابتی را به ثبت رساند، اما قیمت آن نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۲۲٫۷۶ درصد کاهش داشت.

یکی از تولیدکنندگان سولفات بیان کرد با توجه به اینکه اکثر تولیدکنندگان سولفات منگنز ظرفیت تولید خود را بر اساس روند نزولی حجم تقاضا کاهش می‌دهند تا از افت بیشتر قیمت‌ها در بازار جلوگیری کنند، بازار این محصول حداقل برای مدتی روی ثبات را به خود خواهد دید.

تغییرات بازار خودرو در چین

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.