سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
با کمبود شدید خاک روی مواجه هستیم/ ضرورت واردات ماشین‌آلات معدنی به‌روز
15 اسفند 1401 - 13:48
شناسه : 34063
عبدالله تیموری‌نیا، مدیرعامل شرکت ذوب روی اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»: روی، یکی از صنایع مهم در بخش معدن و صنایع معدنی کشور به شمار می‌آید که نقش بسزایی در رونق اشتغال‌زایی و ارزآوری به داخل کشور داشته است.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

روی، یکی از صنایع مهم در بخش معدن و صنایع معدنی کشور به شمار می‌آید که نقش بسزایی در رونق اشتغال‌زایی و ارزآوری به داخل کشور داشته است. علی‌رغم اهمیت و کاربرد این فلز در بخش‌های مختلف، تولیدکنندگان شمش روی با چالش‌های فراوانی همچون کمبود شدید ماده معدنی و افزایش بی‌رویه قیمت حامل‌های انرژی طی ماه‌های اخیر مواجه بوده‌اند. از سوی دیگر، شرایط صادرات مازاد نیاز شمش روی به شدت دشوار شده و صادرات این محصول از رونق افتاده است. در همین راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» گفت‌وگویی با عبدالله تیموری‌نیا، مدیرعامل شرکت ذوب روی اصفهان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شمش روی کشور تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در ارتباط با عملکرد شرکت ذوب روی اصفهان در تولید، فروش و درآمد امسال و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل توضیحاتی ارائه بفرمایید.

علی‌رغم مشکلات و موانعی همچون محدودیت در مصرف انرژی برق و گاز و دشواری تامین مواد اولیه به ویژه خاک معدنی، شرکت توانست با تکیه بر تجربه و تلاش تیم‌های فعال داخل شرکت و پشتیبانی قابل تقدیر هلدینگ باما، درآمد عملیاتی با نرخ رشد بیشتر از ۲۰ درصد در ۹ ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ایجاد کند. البته شایان ذکر است که طی همین دوره بهای اقلام مصرفی و هزینه های تولید نیز نسبت به سال قبل حدود ۱۷ درصد افزایش داشت اما در نهایت طی این دوره EPS  مثبت بوده است.

تولیدکنندگان روی با چه چالش‌هایی مواجه هستند و راهکارهای پیشنهادی جهت رفع این مشکلات چیست؟

مشکلاتی که صنعتگران این حوزه با آن مواجه هستند را می‌توان به دو گروه تقسیم‌بندی کرد؛ نخست، همان مشکل عام و اساسی کشور یعنی تورم است که نه تنها حوزه تولید و صنعت بلکه تجارت، کسب‌وکار، خدمات، بهداشت و آموزش و در نهایت معاش روزانه آحاد جامعه را به‌گونه‌ای بی‌سابقه و مهلک تحت تاثیر قرار داده است. تورم فاجعه‌ای به مراتب دردناک‌تر از گرانی است؛ چراکه گرانی معمولا در هر زمان، شامل گروهی خاص از کالاها و یا خدمات بوده و اکثرا هم پس از گذشت زمان و رفع عامل ایجاد گرانی تعدیل می‌شود. برای مثال، می‌توان به افزایش بهای سوخت در فصول سرد سال در این زمینه اشاره کرد اما تورم ترجمه وحشتناکی دارد که همان کم‌ارزش شدن پول است. این مسئله شامل هر چیزی می‌شود و متاسفانه قابل برگشت نیست. انگار هر روز و چه بسا هر ساعتی که می‌گذرد، درصدی از موجودی حساب بانکی همه افراد حقیقی و حقوقی کاسته می‌شود؛ آن هم با سرعتی مثال‌زدنی که تلاش‌هایی مانند بالا بردن سود سپرده و یا افزایش حقوق سالانه کارمندان به گرد پای آن هم نخواهند رسید. تورم، بدترین و مهلک‌ترین بلایی است که می‌تواند دامن‌گیر اقتصاد یک جامعه شود.

دوم، مشکلات خاص این صنعت است که البته بی‌ارتباط با دسته اول نیست؛ چراکه تغییر قیمت‌های غیرقابل باور همه مواد اولیه و افزودنی و دستمزد و نیز انرژی، تاثیر غیرقابل انکاری روی قیمت تمام‌شده می‌گذارد. در کنار تمام این موارد، موضوع غم‌انگیز و قدیمی عدم تخصیص ماده معدنی به تولیدکنندگان همچنان پابرجا است و با وجود دو معدن بزرگ سرب و روی در کشور، تمام تولیدکنندگان با چالش کمبود شدید ماده معدنی رو به‌رو هستند.

ارزیابی شما از نقش بومی‌‎سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز در صنعت روی چیست؟

این اتفاق در صنعت روی تقریبا ۱۰۰ درصد رخ داده است و در حال حاضر تمام ماشین‌آلات و تجهیزاتی که به طور خاص در این صنعت استفاده می‌شوند، در داخل کشور بومی‌سازی شده‌اند. از جمله می‌توان به مخازن عملیاتی، پمپ‌ها، فیلترپرس‌ها، تجهیزات الکترولیز به طور کامل (حتی ترانسفورماتور رکتی‌فایرها) و در نهایت کوره‌های ذوب اشاره کرد. آنچه در حال حاضر سهم بیشتری از واردات را شامل می‌شود، ماشین‌آلات معدنی در حوزه استخراج است که تکنولوژی آن عمدتا در اختیار تعداد انگشت‌شماری از کشورهای دنیا قرار دارد.

آیا دولت حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان بخش خصوصی را به عمل می‌آورد؟

بهای برق واحدهای صنعتی از ابتدای سال ۱۴۰۰ به بیش از پنج برابر و بهای گاز به بیش از ۲۱ برابر افزایش یافته است. با این وجود، تامین برق و گاز کافی مورد نیاز واحدهای صنعتی با این میزان افزایش قیمت که بعضا مصرف‌کننده بخشی از هزینه آن را قبل از استفاده پرداخت کرده است، دریغ می‌شود. محدودیت‌های قابل توجه در مصرف برق (تا حد کاهش ۹۰ درصدی مصرف در یک روز هفته) و محدود کردن مصرف گاز در زمستان امسال (تا حدی که فقط وسایل گرمایشی مجاز به استفاده باشند)، مصداق این ادعاست. در کنار این معضلات، شاهد دیوان‌سالاری سازمان‌ها و ادارات ذی‌ربط و تاخیرهای باورنکردنی در صدور مجوزها و پروانه‌های لازم هستیم. با این شرایط، مشخص نیست که چه انگیزه‌ای در یک تکنوکرات برای شروع یا ادامه یک فعالیت باقی می‌ماند.

نقش صادرات در توسعه صنعت روی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صادرات کالا به طور معمول نشانگر این بوده که تولید یک محصول در داخل کشور بیش از مصرف داخلی است و این طبعا یک نشانه خوب به شمار می‌آید. در شرایط فعلی که کشور نیازمند ارز است، صادرات توسط بنگاه‌های اقتصادی رسمی که درآمدهای صادراتی آن‌ها کاملا شناسایی شده و ملزم به تبدیل آن به ریال در ساختارهای رسمی هستند، کمک فراوانی به تامین ارز مورد نیاز در کشور و بهبود شرایط اقتصادی خواهد کرد.

در خصوص طرح‌های توسعه‌ای شرکت ذوب روی اصفهان توضیحاتی ارائه بفرمایید.

در حال حاضر شمش روی تولیدی ذوب روی اصفهان با چهار درجه خلوص عرضه می‌شود که بالاترین آن ۹۹/۹۹ درصد است. طرح‌های توسعه‌ای عمدتا با توجه به سه نیاز اصلی یعنی تامین ماده اولیه مناسب با توجه به کمبود و عدم تامین آن از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط، پیش‌بینی ریسک‌های ناشی از عوامل تولید که خارج از حوضه اختیار شرکت است و به‌روزرسانی تکنولوژی با هدف کاهش عوارض زیست‌محیطی و کاهش قیمت تمام شده تعریف می‌شوند. از اقدامات مجتمع ذوب روی اصفهان در این زمینه می‌توان به خرید و نصب کوره القایی الکتریکی برای ذوب ورق، خرید و نصب تعدادی دیزل ژنراتور و ساخت یک نیروگاه کوچک، ساخت و نصب کوره‌های جدید به منظور افزایش عیار و کیفیت مواد اولیه اشاره کرد. امیدوار هستیم با اجرای کامل و بهره‌برداری از اقدامات مذکور، اهداف خود در زمینه مسئولیت اجتماعی در خصوص حفظ محیط زیست و بالا بردن سودآوری و جلب رضایت بیشتر سهام‌داران شرکت را محقق سازیم.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.