سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
نرخ تورم تولیدکننده بخش معدن
19 اردیبهشت 1400 - 11:15
شناسه : 11931
بر اساس آخرین گزارش‌های اعلام شده از سوی مرکز آمار کشور و با درنظر گرفتن تورم قیمت‌ها برای تولیدکننده بخش معدن طی سال 1399 نسبت به سال 1398، میانگین قیمت دریافتی تولیدکنندگان مواد معدنی به ازای فروش محصولات خود در داخل کشور، ۷۹.۸ واحد رشد را نشان می‌دهد.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، مرکز آمار کشور، آخرین شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن با توجه به نرخ تورم تولید در سال گذشته را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در سال ١٣٩٩ به ۵۳۱.۹ واحد رسید که در مقایسه با سال ١٣٩٨، ۲۳۶ واحد درصد افزایش داشته است.

شاخص مربوط به گروه استخراج زغال‌سنگ معادل ٥٠٢.٧، استخراج کانه‌­های فلزی معادل ٥٩٥.٤ و استخراج سایر معادن معادل ٢٨٠.٩ واحد بوده است. شاخص هر سه گروه عمده در بخش معدن در مقایسه با سال ١٣٩٨، روند افزایشی را نشان می‌دهد.

نرخ تورم تولیدکننده بخش معدن نسبت به سال گذشته (تورم سالانه) در سال ١٣٩٩ به ۷۹.۸ درصد رسید که در مقایسه با همین آمار طی سال قبل، ٢٩.٩ واحد درصد افزایش یافت.

میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان مواد معدنی به ازای فروش محصولاتشان در داخل کشور طی سال ١٣٩٩ نسبت به سال ١٣٩٨، ٧٩.٨ درصد افزایش داشت. علاوه بر این، تورم سالانه مربوط به گروه استخراج زغال‌سنگ معادل ٧٢.٧ درصد، استخراج کانه‌­های فلزی ٨٤.١ درصد و استخراج سایر معادن ٥١.١ درصد برآورد شده است. 

بر اساس این گزارش، بررسی آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تراز مثبت تجاری چهار میلیارد و ۲۷۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلاری بخش معدن و صنایع معدنی ایران در سال ۱۳۹۹ است.

واکاوی این آمارها حاکی از آن است در سالی که گذشت ۵۵ میلیون و ۱۲۴ هزار و ۴۹۱ تن انواع محصولات بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش هفت میلیارد و ۶۸۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صادر شد. همچنین این آمار در مقایسه با سال ۱۳۹۸ از نظر وزنی افت ۲۱ درصدی و از نظر ارزشی کاهش ۱۱ درصدی به همراه داشته است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.