جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت ×
برقراری روابط بین ایران و روسیه مقدور است
04 خرداد 1401 - 14:10
شناسه : 28265
معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: فشارهای بسیاری از کشورهای غیر دوست به روسیه وارد شده که نیاز افزایش همکاری‌های دو کشور را بیشتر می‌کند که به همین دلیل هییت بزرگی از روسیه متشکل از بخش‌های دولتی، فرمانداری، تجار، فعالان اقتصادی و نمایندگان واحدهای تولیدی به ایران آمد تا برای تعمیق روابط اقدام کنیم.
ارسال توسط : منبع : مهر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه، روز چهارشنبه چهارم خرداد ماه، در نشست تجاری ایران و روسیه با بیان اینکه رهبران دو کشور برای افزایش همکاری‌های اقتصادی تلاش می‌کنند، اظهار داشت: امروز فشارهای بسیاری از کشورهای غیر دوست به روسیه وارد شده که نیاز افزایش همکاری‌های دو کشور را بیشتر می‌کند که به همین دلیل هییت بزرگی از روسیه متشکل از بخش‌های دولتی، فرمانداری، تجار، فعالان اقتصادی و نمایندگان واحدهای تولیدی به ایران آمده تا برای تعمیق روابط اقدام کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نشست امروز بین ایران و روسیه، نقش بسیار مهمی در روابط بین دو کشور دارد، افزود: به دنبال ارائه تصویر واقعی و شفاف برای روابط بین دو کشور و تعمیق روابط با ایران هستیم. در حال حاضر شرایط بسیار خوبی برای افزایش همکاری با ایران به وجود آمده است و می‌توانیم در طرح‌ها و پروژه‌های مهم ایران مانند نیروگاه اتمی بوشهر همکاری داشته باشیم و روابط بین دو کشور را توسعه بخشیم.

افزایش حجم تبادلات ایران و روسیه

نواک با اشاره به اینکه به دنبال افزایش حجم تبادلات بین دو کشور هستیم، بیان کرد: در سال گذشته، فرصت خوبی برای افزایش تجارت ایران و روسیه به وجود آمد؛ به ‌طوری‌ که حجم تبادلات تا ۸۱ درصد افزایش پیدا کرد و به چهار میلیارد دلار رسید و سال جاری نیز تاکنون تبادلات بین دو کشور تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

معاون نخست‌وزیر روسیه با تاکید بر تمایلات این کشور برای تکمیل کریدور شمال-جنوب، گفت: این کریدور برای روسیه بسیار مهم است و ما به دنبال توسعه آن و دسترسی روسیه به حاشیه خلیج‌فارس و افزایش فعالیت در آن منطقه هستیم.

برقراری ارتباط برای هر دو کشور مقدور است

وی ادامه داد: روسیه به دلیل شرایطی که امروز با آن مواجه شده، به دنبال افزایش واردات بوده و از این رو با شرکای بین‌المللی به دنبال ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری خواهیم بود. هم‌اکنون پیشنهاداتی برای افزایش همکاری‌های بین دو کشور وجود دارد و به دنبال انجام طرح‌های فعلی هستیم تا بروکراسی پیشنهادات جدید طی شود.

نواک اذعان کرد: در روسیه بودجه قابل توجهی برای افزایش زیرساخت‌های اقتصادی در نظر گرفته شده که این شانس اضافه‌ای برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه است و برنامه‌های بسیاری برای افزایش حجم واردات و صادرات در دستور کار خود قرار دادیم. به دنبال کاهش محدودیت واردات به روسیه هستیم؛ قوانینی که واردات و صادرات محصولات پزشکی، تجهیزات، مواد اولیه و خدمات مهندسی را آسان‌تر می‌کند هم وضع شده است.

همچنین لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران طی برگزاری همایش تجاری ایران و روسیه، یادآور شد: نباید اشتباهات گذشته تکرار شود، زیرا استان‌های مختلفی در ایران دارای ظرفیت برای پیشرفت اقتصادی هستند. طی ۱۱ سال گذشته، از دولت دهم تا تشکیل دولت سیزدهم که سفیر روسیه در ایران هستم، اطمینان دارم روابط جدید، نفع دو کشور را به دنبال دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ۶ سال پیش بعد از اجرای برجام، بین استان‌های مختلف ایران و روسیه ارتباط‌هایی برقرار شد که هر کدام خط ربط مستقیم با روسیه داشت، اما با گذشت زمان عملیاتی نشد. می‌توان به تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی این اطمینان را داد که برای صدور روادید در روسیه کمک می‌کنیم و برگزاری این همایش به نفع دو کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.